Grupo Chapín – Irizar i6


Coach operated by Grupo Chapín seen on Avenida Aida, Estoril, in October 2019. This coach is an Irizar i6 registered in 2015. It uses a Volvo chassis. Established in 1979 and based in Alcorcón, Grupo Chapín operates regular specialized services and occasional services. Here, we see this Irizar i6 on an occasional service. The "VIP" signature presumes a high-end interior configuration.

The Irizar i6 is a versatile coach and we can see it both in tourist services and in regular services. Introduced in 2010, it succeeds the Irizar Century and PB models, although the latter, given its success with operators, will continue in production until 2015. The Irizar i6, combined with different chassis, is available in lengths from 35.4 ft to 49.1 ft. Irizar also proposes the i6 Integral with self-supporting body, equipped with the PACCAR MX-11 engine. In 2016, the Basque manufacturer presents the i6S, an update of the i6, as well as a 3-axle version destined for the North American market, with self-supporting body and a total length of 45 ft, capacity for 56 passengers (56+1+1) and equipped with the 425 hp ¹ (317 kW) Cummins ISX12 engine and Allison B500 transmission. 


Autocarro operado pelo Grupo Chapín visto na Avenida Aida, Estoril, em Outubro de 2019. Este autocarro é um Irizar i6 registado em 2015. Utiliza um chassis Volvo. Estabelecido em 1979 e baseado em Alcorcón, o Grupo Chapín opera serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Irizar i6 num serviço ocasional. A assinatura "VIP" presume uma configuração interior topo de gama.

O Irizar i6 é um autocarro versátil e podemos vê-lo tanto em serviços turísticos, como em serviços regulares. Introduzido em 2010, sucede aos modelos Irizar Century e PB, ainda que este último, dado o sucesso junto dos operadores, continue em produção até 2015. O Irizar i6, combinado com diversos chassis, é disponibilizado em comprimentos de 10,78 m a 14,98 m. A Irizar propõe igualmente o i6 Integral com carroçaria autoportante, equipado com o motor PACCAR MX-11. Em 2016, o fabricante basco apresenta o i6S, actualização do i6, assim como uma versão de 3 eixos destinada ao mercado norte-americano, com carroçaria autoportante e um comprimento total de 13,72 m, capacidade para 56 passageiros (56+1+1) e equipada com o motor Cummins ISX12 de 425 hp ¹ (317 kW) e transmissão Allison B500. 

¹  1 hp → 0,746 kW


Grupo Chapín 

Established in 1979 and based in Alcorcón, Grupo Chapín operates regular specialized services and occasional services. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

n/a

Coach

1041 JGF

2015

2015



● References 

Wikipedia | "Irizar"
Irizar | "Irizar i6" catalog
Irizar | "Irizar i6 – Especificiones Técnicas" data sheet 
Irizar | "Irizar i6 – A la vanguardia de la tecnología" catalog
Wikipedia | "Volvo"
Wikipedia | "Alcorcón"
Wikipedia | "Alcorcón" pt-pt

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp


● How does an Irizar i6 looks and sounds like in operation? Check it out here, on this video retrieved from BUS TV.





Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Transtejo "Eborense" – Estaleiros Navais de Viana do Castelo

Back to Normality