Casa do Concelho de Ponte de Lima – Irizar Dragón


Double-deck coach used by Casa do Concelho de Ponte de Lima seen at Praça D. Pedro IV, Lisboa, in May 2013. This double-deck coach is an Irizar Dragón first registered in 1991. It can accommodate 77 seated passengers and uses the Scania K113TLA chassis possibly equipped with the 265 kW (360 hp) Scania DC11 engine. Established in 1987 and based in Lisboa, Casa do Concelho de Ponte de Lima promotes the rich history, culture and tradition of this Portuguese region. Here, we see this Irizar Dragón waiting for the "rancho folclórico", or folk dance group, during a cultural event in downtown Lisboa.

Available from 1985 to 1996, the Irizar Dragón is a rare incursion of the Basque manufacturer into the double-deck typology. It is presumably based on the Everest, available from 1981 to 1990 and replaced by the much acclaimed Century in 1989. As far as I know, the Dragón is always delivered with the Scania K113TLA chassis equipped with the 265 kW (360 hp) Scania DC11 engine. The Irizar Dragón uses first round, then square headlights – the example shown has been refurbished and features an updated front panel, very different from the original. As a note of interest, in Scania's terminology the "K113TLA" designation reveals a 3-series chassis (3) intended for a 3-axle coach (T) with independent front suspension (A), equipped with the DS11/DSC11 engine (11) mounted longitudinally behind the rear axle (K), and with left-hand drive (L). "DS11" indicates a turbocharged diesel engine (DS) with a nominal displacement of 11 000 cm³ (11) – the DSC11 benefits from an air-cooled inter-cooler (C¹.

In conclusion, the question that some enthusiasts will ask – why didn't the imposing Dragón, unlike the Everest, have a successor? In fact, only Irizar can answer that. For all intents and purposes, the manufacture of a double-deck coach is particularly demanding on several levels. Perhaps Irizar's managers realized that they could channel the Dragón's operational responses to the Century – with competitive advantages. In fact, the flexible and appealing Century, available from 1989 to 2011, quickly became a worldwide bestseller and even after the arrival of another bestseller, the PB, available from 2001 to 2015, maintained its faithful admirers. Somehow, it is possible to assume that the Everest and the Dragon have converged on a common successor – the Century, an effective response to market needs. Of course, there are still scenarios where operational needs justify a comfortable double-deck coach with three axles. Perhaps, one of these days, the imposing Dragón will fly again.

Autocarro de dois pisos utilizado pela Casa do Concelho de Ponte de Lima visto na Praça D. Pedro IV, Lisboa, em Maio de 2013. Este autocarro é um Irizar Dragón com primeiro registo em 1991. Pode acomodar 77 passageiros sentados e utiliza o chassis Scania K113TLA possivelmente equipado com o motor Scania DC11 de 265 kW (360 hp). Fundada em 1987 e sediada em Lisboa, a Casa do Concelho de Ponte de Lima promove a rica história, cultura e tradição desta região portuguesa. Aqui, vemos este Irizar Dragón a aguardar pelo rancho folclórico durante um evento cultural na baixa de Lisboa.

Disponível de 1985 a 1996, o Irizar Dragón é uma rara incursão do fabricante basco na tipologia de dois pisos. É presumivelmente baseado no Everest, disponível de 1981 a 1990 e substituído pelo muito aclamado Century em 1989. Tanto quanto sei, o Dragón é sempre entregue com o chassis Scania K113TLA equipado com o motor Scania DC11 de 265 kW (360 hp). O Irizar Dragón usa primeiro faróis redondos, depois quadrados – o exemplar mostrado foi recondicionado e dispõe de um painel frontal actualizado, muito distinto do original. Como nota de interesse, na terminologia da Scania a designação "K113TLA" revela um chassis da série 3 (3) destinado a um autocarro de três eixos (T) com suspensão dianteira independente (A), equipado com o motor DS11/DSC11 (11) montado longitudinalmente atrás do eixo traseiro (K), e com o posto de condução à esquerda (L). "DS11" indica um motor diesel turbo-alimentado (DS) com uma cilindrada nominal de 11 000 cm³ (11) – o DSC11 beneficia de um "inter-cooler" refrigerado a ar (C¹.

A concluir, a pergunta que alguns entusiastas farão – porque não teve o imponente Dragón, ao contrário do Evereste, um sucessor? De facto, apenas a Irizar pode responder a isso. Para todos os efeitos, o fabrico de um autocarro de dois pisos é particularmente exigente a vários níveis. Talvez os gestores da Irizar se tenham apercebido de que poderiam canalizar as respostas operacionais do Dragón para o Century – com vantagens competitivas. De facto, o flexível e apelativo Century, disponível de 1989 a 2011, tornou-se rapidamente num sucesso de vendas em todo o mundo e mesmo depois da chegada de outro sucesso de vendas, o PB, disponível de 2001 a 2015, manteve os seus fiéis admiradores. De alguma forma, é possível assumir que o Evereste e o Dragón confluíram para um sucessor comum – o Century, resposta eficaz às necessidades do mercado. Naturalmente, existem cenários onde as necessidades operacionais justificam confortáveis autocarros de dois pisos com três eixos. Talvez, num destes dias, o imponente Dragón volte a voar.

¹  I am told that around 2000 Scania renamed the DSC9/11/12 as DS9/11/12, dropping the "C", so the engine in this vehicle is possibly a renamed DSC11. I've got no clue how after the renaming Scania distinguished the DS/DSC/DSI engine types.


Casa do Concelho de Ponte de Lima 

Established in 1987 and based in Lisboa, Casa do Concelho de Ponte de Lima promotes the rich history, culture and tradition of this Portuguese region. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

n/a

Double-deck Coach

Private

1991

1991



● References

Wikipedia | "Irizar"
Wikipedia | "Scania"
Wikipedia | "Ponte de Lima"
Wikipedia | "Ponte de Lima" pt-PT

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp


● Check it out here, a performance of the Rancho Floclórico da Casa do Concelho de Ponte de Lima on this video retrieved from Casa do Concelho de Ponte de Lima.





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