António Atalaia – GAF Voga II DD


Double-deck coach operated by António Atalaia seen at Gare do Oriente, Lisboa, in July 2019. This double-deck coach is a GAF Voga II DD registered in 2001. It uses the Scania K124EB 6x2 chassis with the Scania DC12 engine. Established in 1988 and based in Lever, António Atalaia operates regular services, regular specialized services and occasional services. Here, we see this GAF Voga II DD in an occasional service. 

For some years, quality express services were associated with imposing and comfortable double-deck coaches made in Portugal, such as the Caetano Beta 4000, the CAMO Apollo DD, the Alfredo Caetano DD or the GAF Voga II DD. With the advent of the PB era, many were relegated to regular interurban services and occasional services. This Voga II DD, manufactured by GAF (Geraldo, Marques, Soares & Cª Lda.) in Vila Nova de Gaia, is an illustrious representative of that period which, due to its qualities, certainly justified its long service life. Seeing it well preserved, despite the occasional scar resulting from the hard life on the road, brings me both joy and sadness. Joy to see this fine machine and to be able to photograph it. Sadness to know that by the natural order of things we will not meet again. It remains, for future memory, the certainty that it brought thousands of people together and drew so many smiles on their faces when they arrived at their destinations. It remains, for future memory, I'm sure, its own smile in this image.

Autocarro de dois pisos operado pela António Atalaia visto na Gare do Oriente, Lisboa, em Julho de 2019. Este autocarro de dois pisos é um GAF Voga II DD registado em 2001. Utiliza o chassis Scania K124EB 6x2 com o motor Scania DC12. Estabelecida em 1988 e baseada em Lever, a António Atalaia opera serviços regulares, serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este GAF Voga II DD num serviço ocasional. 

Durante alguns anos, os serviços expresso de qualidade ficaram associados a imponentes e confortáveis autocarros de dois pisos fabricados em Portugal, como o Caetano Beta 4000, o CAMO Apollo DD, o Alfredo Caetano DD ou o GAF Voga II DD. Com o advento da era PB, muitos foram relegados para serviços regulares interurbanos e serviços ocasionais. Este Voga II DD, fabricado pela GAF (Geraldo, Marques, Soares & Cª Lda.) em Vila Nova de Gaia, é um ilustre representante dessa época que, pelas suas qualidades, decerto justificou a longa vida de serviço. Vê-lo bem conservado, apesar de uma ou outra cicatriz resultantes da dura vida de estrada, traz-me alegria e tristeza. Alegria por ver esta bela máquina e poder fotografá-la. Tristeza ao saber que pela ordem natural das coisas não nos voltaremos a encontrar. Fica, para memória futura, a certeza de que aproximou milhares de pessoas e que lhes desenhou no rosto tantos sorrisos ao chegarem aos seus destinos. Fica, para memória futura, tenho a certeza, o seu próprio sorriso nesta imagem.  


António Atalaia 

Established in 1988 and based in Lever, António Atalaia operates regular services, regular specialized services and occasional services. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

n/a

Coach

80-86-RG

2001

2001



● References 

Wikipedia | "Scania"
Wikipedia | "Lever"
Wikipedia | "Lever" pt-pt

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp


● How does a GAF Voga II DD sounds like in operation? Sadly, I didn't find any interesting video on this vehicle.

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