Rodoviária de Lisboa 703 – Setra S 419 UL


Coach operated by Rodoviária de Lisboa seen at Terminal do Campo Grande, Lisboa, in August 2020. This coach with fleet number 703 is a Setra S 419 UL registered in 2019. It has an overall length of 49.1 ft and uses the Mercedes-Benz OM 457 hLA engine. Based in Loures, Rodoviária de Lisboa, whose name is usually shortened to RL, operates regular services in the municipalities of Lisboa, Loures, Odivelas and Vila Franca de Xira, as well as regular specialized services and occasional services. At this time, the bus paint scheme denotes the area served by the route. Yellow and white buses from "Rede Amarela" served Caneças, Odivelas, Pontinha, Famões, Ramada, Colégio Militar, Campo Grande, Sete Castelos and Senhor Roubado. In 2022 ¹, Rodoviária de Lisboa gives way to Carris Metropolitana/ Rodoviária de Lisboa (Área 2), which serves the municipalities of Odivelas, Loures, Mafra and Vila Franca de Xira and provides connections to Lisboa. The new fleet displays the yellow paint scheme common to the four operational areas of Carris Metropolitana.

Launched in 2005, the Setra S 419 UL is an integral coach, mainly used on interurban or regional services. It is available with a straight front end or with a slanted front end. This later variant, better suited to tourist services, is sometimes described as Setra S 419 UL-GT. GT is the abbreviation for "Grand Tourisme". Setra S 419 UL denotes an interurban or regional bus (UL, Überlandlinienbus) from the 400-series (S 419), accepting a maximum of nineteen rows of seats (S 419, Sitzreihen 19). In spite of its exceptional length, the Setra S 419 UL offers a turning circle of only 77.5 ft. From 2015, the Mercedes-Benz OM 457 hLA, Euro V engine, gives way to the OM 470, Euro VI engine.


Autocarro operado pela Rodoviária de Lisboa visto no Terminal do Campo Grande, Lisboa, em Agosto de 2020. Este autocarro com o número de frota 703 é um Setra S 419 UL registado em 2019. Tem um comprimento total de 14,98 m e utiliza o motor Mercedes-Benz OM 457 hLA. Baseada em Loures, a Rodoviária de Lisboa, cujo nome se abrevia usualmente para RL, opera serviços regulares nos concelhos de Lisboa, Loures, Odivelas e Vila Franca de Xira, assim como serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Nesta altura, o esquema de pintura do autocarro denota a área servida pela rota. Os autocarros amarelos e brancos da "Rede Amarela" serviam Caneças, Odivelas, Pontinha, Famões, Ramada, Colégio Militar, Campo Grande, Sete Castelos e Senhor Roubado. Em 2022 ¹, a Rodoviária de Lisboa dá lugar à Carris Metropolitana/Rodoviária de Lisboa (Área 2), que serve os concelhos de Odivelas, Loures, Mafra e Vila Franca de Xira e assegura ligações a Lisboa. A nova frota exibe o esquema de pintura em amarelo, comum às quatro áreas operacionais da Carris Metropolitana.

Lançado em 2005, o Setra S 419 UL é um autocarro integral, usado principalmente em serviços interurbanos ou regionais. Encontra-se disponível com a frente direita ou com a frente inclinada. Esta última variante, melhor adequada a serviços turísticos, é por vezes descrita como Setra S 419 UL-GT. GT é a abreviatura de "Grand Tourisme". Setra S 419 UL denota um autocarro interurbano ou regional (UL, Überlandlinienbus) da série 400 (S 419), aceitando um máximo de dezanove filas de assentos (S 419, Sitzreihen 19). Apesar do seu comprimento excepcional, o Setra S 419 UL oferece um círculo de viragem de apenas 23,64 m. A partir de 2015, o motor Mercedes-Benz OM 457 hLA, Euro V, dá lugar ao motor OM 470, Euro VI.


¹  The start of public service in Área 2 (the metropolitan sector of operation), scheduled for 2022, takes place on January 1, 2023. | O inicio do serviço público na Área 2, previsto para 2022, tem lugar em 1 de Janeiro de 2023.


Rodoviária de Lisboa 

Based in Loures, Rodoviária de Lisboa operates regular services in the municipalities of Lisboa, Loures, Odivelas and Vila Franca de Xira, as well as regular specialized services and occasional services. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

703

Coach

97-XU-29

2019

2009



Carris Metropolitana comprises four operational areas serving 18 municipalities in the Área Metropolitana de Lisboa

Operational Area

Operator

Geography

1

 

Carris Metropolitana – Viação Alvorada

Services available from January 1st, 2023.

North and west of Lisboa. Municipalities of Oeiras, Sintra and Amadora. Connections to Cascais and Lisboa.

2

 

Carris Metropolitana – Rodoviária de Lisboa

Services available from January 1st, 2023. 

North and east of Lisboa. Municipalities of Mafra, Loures, Odivelas and Vila Franca de Xira. Connections to Lisboa.

3

 

Carris Metropolitana – Transportes Sul do Tejo

Services available from July 1st, 2022.

South of Lisboa. Municipalities of Almada, Seixal and Sesimbra. Connections to Lisboa.

4

 

Carris Metropolitana – ALSA Todi

Services available from June 1st, 2022.

South of Lisboa. Municipalities of Alcochete, Montijo, Moita, Palmela and Setúbal. Connections to Barreiro and Lisboa.


Any due corrections are welcome. | Quaisquer devidas correcções são bem-vindas.


● References

Wikipedia | "Rodoviária de Lisboa"
Wikipedia | "Setra"
Setra | "Technische Daten – Die MultiClass 400" data sheet
Wikipedia | "Loures"
Wikipedia | "Loures" (pt-pt)

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp


● Sadly, I didn't find any interesting video on this vehicle. But check it out here, an interesting review of a close parent, the Setra S 418 LE Business. Video retrieved from BUS TV.





Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Back to Normality

Transtejo "Eborense" – Estaleiros Navais de Viana do Castelo