Verdié Autocars – Neoplan Starliner C


Coach operated by Verdié Autocars seen at Praça D. Pedro IV, Lisboa, in May 2012. This coach is a Neoplan Starliner C. It has an overall length of 42.6 ft and can accommodate 44 passengers (44+1+1). It features integral construction and uses the 353 kW (480 hp) MAN D2676 LOH engine. Established in 1983 and based in Rodez, France, Verdié Autocars operates regular services, regular specialized services, and occasional services. Here, we see this luxurious Neoplan Starliner C arriving in downtown Lisboa in an occasional service. In 2016, Verdié Autocars introduces the VERBUS brand.

Presented in 1996, the Neoplan Starliner is an integral coach with MAN powertrains, featuring a double windshield with the upper element tilted rearwards at an unusual angle. In 2004, Neoplan presents the second generation, available in two lengths, 42.6 ft (C) and 45.9 ft (L), both with a height of 13 ft, and both in a 3-axle configuration. The Neoplan Starliner family is discontinued in 2015. The MAN D2676 LOH engine, compact and robust, with 12 liters and power outputs between 110 kW and 397 kW, is used in coaches and specialized vehicles. D2676 LOH denotes a 6 cylinder diesel engine (D2676), with exhaust turbocharging and intercooling (LOH, Abgasturboaufladung mit Ladeluftkühlung), mounted at the rear (LOH, Heckeinbau), and destined for buses and coaches (LOH, Omnibusse¹. Each of its cylinders features a diameter of Ø 126 mm (D2676) ² and a stroke of 166 mm (D2676) ³.

Autocarro operado pela Verdié Autocars visto na Praça D. Pedro IV, Lisboa, em Maio de 2012. Este autocarro é um Neoplan Starliner C. Tem um comprimento total de 12,99 m e pode acomodar 44 passageiros (44+1+1). Apresenta construção integral e utiliza o motor MAN D2676 LOH de 353 kW (480 hp). Estabelecida em 1983 e baseada em Rodez, França, a Verdié Autocars opera serviços regulares, serviços regulares especializados, e serviços ocasionais. Aqui, vemos este luxuoso Neoplan Starliner C a chegar ao centro de Lisboa num serviço ocasional. Em 2016, a Verdié Autocars introduz a marca VERBUS.

Apresentado em 1996, o Neoplan Starliner é um autocarro de construção integral com motorizações MAN, apresentando um pára-brisas duplo com o elemento superior inclinado para trás num ângulo pouco usual. Em 2004, a Neoplan apresenta a segunda geração, disponível em dois comprimentos, 12,99 m (C) e 13,99 m (L), ambos com uma altura de 3,97 m, e ambos numa configuração de três eixos. A família Neoplan Starliner é descontinuada em 2015. O motor MAN D2676 LOH, compacto e robusto, com 12418 cm³ e potências entre 110 kW a 397 kW, é utilizado em autocarros e veículos especializados. D2676 LOH denota um motor diesel de 6 cilindros (D2676), com turbo-compressor e intercooling (LOH, Abgasturboaufladung mit Ladeluftkühlung), montado à retaguarda (LOH, Heckeinbau), e destinado a autocarros (LOH, Omnibusse¹. Cada um dos seus cilindros possui um diâmetro de Ø 126 mm (D2676) ² e um curso de 166 mm (D2676) ³.

¹   LOH, in the presence of a vertical engine. A horizontal engine for installation under the bus floor is indicated by the letter U (LUH, Unterflurbauweise). | LOH, na presença de um motor vertical. Um motor horizontal para instalação sob o piso do autocarro é assinalado pela letra U (LUH, Unterflurbauweise).
²   126→12626  (D2676)
³   166→17→177  (D2676)


1 kW → 1,3596216173039 hp (metric)
1 kW → 1,34102208959503 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci


n/a 517 PM 12 - WAGxxxxxxxxxxxxxx


● References

Wikipedia | Neoplan Starliner | web
Verdié Autocars | Autocar Star... Voyagez en Business Class! | leaflet
Neoplan | Starliner | brochure


● How would the Neoplan Starliner look like if it was still produced in 2020? Check an interesting suggestion by Kenan Haliloglu, here.

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