Carristur 102 – CAMO Grande Citadino


Bus operated by Carristur seen at Praça Marquês de Pombal, Lisboa, in September 2011. This bus with fleet number 102 is a CAMO Grande Citadino registered in 2007 and included in a series of 7 units, 100–106, placed in service in 2007–2008. It has an overall length of 39.4 ft and is configured for the Aerobus services with additional luggage space. It uses the Volvo B7R LE chassis with the 213 kW (290 hp) Volvo D7E engine. Owned by Carris and based in Lisboa, Carristur operates regular specialized services and occasional services with buses, coaches and streetcars recognizable under the brand Yellow Bus. In partnership with Transtejo, Carristur also operates cruises on the Tejo River under the brand Yellow Boat. Here, we see this fully loaded CAMO Grande Citadino on regular specialized service 91, Aerobus Aeroporto–Cais do Sodré. As far as I am aware, in 2015 or 2016 this 102 is converted by Liderbus into a double-deck sightseeing bus.

The Volvo B7R LE chassis is used on low-entry buses with the engine mounted at the rear. Voith or ZF gearboxes. It can be found with a variety of bodies, including the Volgren Optimus in Australia, the Wright Eclipse 2 in the United Kingdom, and the Caetano City Gold and CAMO Citadino in Portugal. B7R LE denotes a low-entry (B7R LE, låg entré) bus chassis (B7R LE, buss) with the engine mounted longitudinally at the rear (B7R LE, längdsmonterad bakmotor). The digit 7 (B7R LE) indicates this chassis uses an engine with a nominal displacement of 7 liters, in this case of 7 145 cm³. As a note of interest, on Volvo complete buses and coaches the digits 7, 8 and 9 denote, respectively, a city bus (7xxx, stadsbuss), an intercity bus (8xxx, intercitybuss) and a tourist coach (9xxx, turistbuss).

The CAMO Grande Citadino is a low-entry bus body, used by Carris since 2005.

Autocarro operado pela Carristur visto na Praça Marquês de Pombal, Lisboa, em Setembro de 2011. Este autocarro com o número de frota 102 é um CAMO Citadino registado em 2007 e incluído numa série de 7 unidades, 100–106, colocada em serviço em 2007–2008. Tem um comprimento total de 12 m e é configurado para o serviço Aerobus com espaço adicional para bagagem. Utiliza o chassis Volvo B7R LE com o motor Volvo D7E de 213 kW (290 hp). Detida pela Carris e baseada em Lisboa, a Carristur opera serviços regulares especializados e serviços ocasionais com autocarros e eléctricos reconhecíveis sob a marca Yellow Bus. Em parceria com a Transtejo, a Carristur opera também cruzeiros no Rio Tejo sob a marca Yellow Boat. Aqui, vemos este CAMO Grande Citadino completamente cheio no serviço regular especializado 91, Aerobus Aeroporto–Cais do Sodré. Tanto quanto sei, em 2015 ou 2016 este102 é convertido pela Liderbus num autocarro panorâmico de dois pisos.

O chassis Volvo B7R LE é usado em autocarros de entrada rebaixada com o motor montado à retaguarda. Caixas de velocidades Voith ou ZF. Pode ser encontrado com uma variedade de carroçarias, incluindo o Volgren Optimus na Austrália, o Wright Eclipse 2 no Reino Unido, e os Caetano City Gold e CAMO Citadino em Portugal. B7R LE denota um chassis de autocarro (B7R LE, buss) de entrada rebaixada (B7R LE, låg entré) com o motor montado longitudinalmente à retaguarda (B7R LE, längdsmonterad bakmotor). O dígito 7 (B7R LE) indica que este chassis utiliza um motor com uma cilindrada nominal de 7 000 cm³, neste caso de 7 145 cm³. Como nota de interesse, nos autocarros Volvo completos os dígitos 7, 8 e 9 denotam, respectivamente, um autocarro urbano (7xxx, stadsbuss), um autocarro interurbano (8xxx, intercitybuss) e um autocarro de turismo (9xxx, turistbuss).

O CAMO Grande Citadino é uma carroçaria de autocarro de entrada rebaixada, utilizada pela Carristur desde 2005.


1 kW → 1,3596216173039 hp (metric)
1 kW → 1,34102208959503 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci


100–106

100 13-EA-83 2007 YV3xxxxxxxxxxxxxx
101 13-EA-84 2007 YV3xxxxxxxxxxxxxx
102 13-EA-85 2007 YV3xxxxxxxxxxxxxx
103 13-EA-86 2007 YV3xxxxxxxxxxxxxx
104 87-ED-72 2007 YV3xxxxxxxxxxxxxx
105 97-FV-92 2008 YV3xxxxxxxxxxxxxx
106 97-FV-93 2008 YV3xxxxxxxxxxxxxx


● References

Wikipedia | Volvo B7RLE | web
Volvo | Volvo B7RLE MK3 | data sheet
Wikipedia | Volvo D7E | data sheet 

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