Carris 4223 – Irmãos Mota Atomic Urbis


Bus operated by Carris seen on Rua Braamcamp, Lisboa, in August 2020. This bus with fleet number 4223 is an Irmãos Mota Atomic Urbis registered in 2005 and included in a series of 67 units, 4201–4267, placed in service in 2005–2006. It has an overall length of 39.4 ft and can accommodate 35 seated passengers, 52 standees, and 1 passenger with reduced mobility (35+52+1PRM+1). Estebán Urban 90 seats. It uses the Mercedes-Benz OC 500 LE chassis with the 185 kW (252 hp) Mercedes-Benz OM 457 hLA engine. Established in 1872 and based in Lisboa, Companhia Carris de Ferro de Lisboa, whose name is usually shortened to Carris, operates regular services, regular specialized services and occasional services. Here, we see this Irmãos Mota Atomic Urbis on regular service 720, Picheleira–Alto de St.º Amaro. A pleasant summer day prone to nostalgia, despite the ubiquitous restrictions due to the pandemic. In fact, all I need to do is close my eyes briefly to bring back other summer days, those in which on this same street I see the valiant AEC Regal IIIs passing by in the predecessor of this service, then designated, 20, Picheleira–B.º da Serafina.

The Mercedes-Benz OC 500 LE chassis is used on low-entry buses with the engine mounted horizontally at the rear. Voith or ZF gearboxes. It can be found with a variety of bodies, including the Volgren CR228L in Australia, the Hispano Habit and the Sunsundegui Astral in Spain, and the Irmãos Mota Atomic Urbis in Portugal. OC 500 LE denotes a low-entry (OC 500 LE, Low Entry) bus chassis (OC 500 LE, Omnibuschassis), of the 500-series (OC 500 LE). The Mercedes-Benz OM 457 hLA engine, with a displacement of 12 liters and power outputs between 185 kW and 335 kW, is used in buses and specialized vehicles, as well as in stationary settings. OM 457 hLA denotes a diesel engine (OM 457 hLA, Oelmotor), with exhaust turbocharging and intercooling (OM 457 hLA, Abgasturboaufladung mit Ladeluftkühlung), mounted horizontally (OM 457 hLA, Horizontal). I am not aware if the second and third digits (457) have a specific meaning beyond their numerical order within the OM 4xx engine family. As a note of interest, each of the OM 457 hLA cylinders features a diameter of Ø 128 mm and a stroke of 155 mm.

The Irmãos Mota Atomic Urbis is a low-entry bus body, combined with the Mercedes-Benz OC 500 LE chassis, used by Carris since 2005. 

Autocarro operado pela Carris visto na Rua Braamcamp, Lisboa, em Agosto de 2020. Este autocarro com o número de frota 4216 é um Irmãos Mota Atomic Urbis registado em 2005 e incluído numa série de 67unidades, 4201–4267, colocada em serviço em 2005–2006.Tem um comprimento total de 12 m e pode acomodar 35 passageiros sentados, 52 de pé, e 1 passageiro com mobilidade reduzida (35+52+1PMR+1). Assentos Estebán Urban 90. Utiliza o chassis Mercedes-Benz OC 500 LE com o motor Mercedes-Benz OM 457 hLA de 185 kW (252 hp). Estabelecida em 1872 e baseada em Lisboa, a Companhia Carris de Ferro de Lisboa, cujo nome se abrevia usualmente para Carris, opera serviços regulares, serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Irmãos Mota Atomic Urbis no serviço regular 720, Picheleira–Alto de St.º Amaro. Um agradável dia de verão propenso a nostalgias, apesar das omnipresentes restrições devidas à pandemia. De facto, basta-me fechar os olhos por breves instantes para trazer de volta outros dias de verão, aqueles em que nesta mesma rua vejo passar por mim os valentes AEC Regal III no predecessor deste serviço, então designado, 20, Picheleira–B.º da Serafina.

O chassis Mercedes-Benz OC 500 LE é usado em autocarros de entrada rebaixada com o motor montado horizontalmente à retaguarda. Caixas de velocidades Voith ou ZF. Pode ser encontrado com uma variedade de carroçarias, incluindo o Volgren CR228L na Australia, o Hispano Habit e o Sunsundegui Astral em Espanha, e o Irmãos Mota Atomic Urbis em Portugal. OC 500 LE denota um chassis de autocarro (OC 500 LE, Omnibuschassis), com entrada rebaixada (OC 500 LE, Low Entry), da série 500 (OC 500 LE). O motor Mercedes-Benz OM 457 hLA, com uma cilindrada de 11 967 cm³ e potências entre 185 kW e 335 kW, é utilizado em autocarros e veículos especializados, assim como em configurações estacionárias. OM 457 hLA denota um motor diesel (OM 457 hLA, Oelmotor), com turbo-compressor e intercooling (OM 457 hLA, Abgasturboaufladung mit Ladeluftkühlung), montado horizontalmente (OM 457 hLA, Horizontal). Não estou ciente se o segundo e o terceiro dígitos (457) têm um significado específico para além da sua ordem numérica dentro da família de motores OM 4xx. Como nota de interesse, cada um dos cilindros do OM 457 hLA possui um diâmetro de Ø 128 mm e um curso de 155 mm.

O Irmãos Mota Atomic Urbis é uma carroçaria de autocarro de entrada rebaixada, combinada com o chassis Mercedes-Benz OC 500 LE, utilizada pela Carris desde 2005. 


1 kW → 1,3596216173039 hp (metric)
1 kW → 1,34102208959503 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci


4201–4267 First five units in the series | Primeiras cinco unidades na série

4201 28-AB-09 2005 WEB634xxxxxxxxxxx
4202 00-AC-13 2005 WEB634xxxxxxxxxxx
4203 28-AB-10 2005 WEB634xxxxxxxxxxx
4204 00-AC-14 2005 WEB634xxxxxxxxxxx
4205 00-AC-15 2005 WEB634xxxxxxxxxxx



4223 68-AO-63 2005 WEB634xxxxxxxxxxx

● References

Wikipedia | Mercedes-Benz OC 500 LE | web
Mercedes-Benz | Fahrgestell OC 500 LE | brochure
Wikipedia | Mercedes-Benz OM 457 | web

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