KRAS Touringcars – VDL Futura FHD2-122


Coach operated by KRAS Touringcars seen on Alameda Edgar Cardoso, Lisboa, in June 2012. This coach is a VDL Futura FHD2-122 registered in 2012. It has an overall length of 40 ft, features integral construction, and uses the 300 kW (408 hp) PACCAR MX 300 engine. Based in Ammerzoden, Holland, KRAS Touringcars operates regular specialized services and occasional services. The origins of this operator go back to 1922, when Johan Kras starts a passenger service between Ammerzoden and 's-Hertogenbosch. Here, we see this VDL Futura FHD2-122 in an occasional service, on a splendid summer day, enjoying the shade of the jacarandá trees (Jacaranda mimosifolia) before resuming its journey.

Presented in 1982, the Futura is an integral coach with DAF powertrains, first manufactured by Bova, then by VDL from 2003. The Bova Futura features a peculiar rounded front end, which is maintained throughout its production. In 2010, it is extensively revised and presented as the VDL Futura or Futura 2, available in lengths from 40 ft and 48.7 ft. The family grows in 2015, with the arrival of a double-deck version available in two lengths, 42.9 ft and 46.4 ft. As a note of interest, FHD2-122 denotes a Futura 2 model (FHD2), with high deck (FHD2, Hoog Dekker), and an overall length of 12,20 m (-122). In 1996, PACCAR acquires DAF Trucks and in 2010 presents its PACCAR MX engine line, rooted in DAF experience, which is subsequently used in DAF trucks and VDL buses and coaches.

Autocarro operado pela KRAS Touringcars visto na Alameda Edgar Cardoso, Lisboa, em Junho de 2012. Este autocarro é um VDL Futura FHD2-122 registado em 2012. Tem um comprimento total de 12,20 m, apresenta construção integral, e utiliza o motor PACCAR MX 300 de 300 kW (408 hp). Baseada em Ammerzoden, Holanda, a KRAS Touringcars opera serviços regulares especializados e serviços ocasionais. As origens deste operador remontam a 1922, quando Johan Kras inicia um serviço de passageiros entre Ammerzoden e 's-Hertogenbosch. Aqui, vemos este VDL Futura FHD2-122 num serviço ocasional, num esplêndido dia de verão, a aproveitar a sombra dos jacarandás (Jacaranda mimosifolia) antes de retomar a sua viagem.

Apresentado em 1982, o Futura é um autocarro de construção integral com motorizações DAF, primeiro fabricado pela Bova e depois pela VDL a partir de 2003. O Bova Futura possui uma peculiar frente arredondada, mantida durante toda a sua produção. Em 2010, é extensivamente revisto e apresentado como VDL Futura ou Futura 2, disponível em comprimentos desde 12,20 m a 14,85 m. A família cresce em 2015 com a chegada de uma versão de dois pisos, disponível em dois comprimentos, 13,09 m e 14,15 m. Como nota de interesse, FHD2-122 indica um modelo Futura 2 (FHD2), com piso elevado (FHD2, Hoog Dekker) e um comprimento total de 12,20 m (-122). Em 1996, a PACCAR adquire a DAF Trucks e em 2010 apresenta a sua linha de motores PACCAR MX, enraizada na experiência DAF, que é posteriormente usada em camiões DAF e autocarros VDL.


1 kW → 1,360 hp (metric) 
1 kW → 1,341 hp 1,341 hp
1 cm³ → 0.061 ci


n/a BZ-TX-85 2012 XNLxxxxxxxxxxxxxx


● References

Wikipedia | VDL Futura | web
VDL Bus & Coach | Futura | brochure
DAF | PACCAR MX engines MX265 - MX300 - MX340 - MX375 | brochure


● Check it here, the test drive of a VDL Futura (the longer FHD2-129 variant), on this video retrieved from BUS TV.






Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Back to Normality

Transtejo "Eborense" – Estaleiros Navais de Viana do Castelo