Autocares Javier – Irizar i6


Coach operated by Autocares Javier seen at Praça Marquês de Pombal, Lisboa, in May 2012. This coach is an Irizar i6 registered in 2012. It has an overall length of 40 ft and uses the Volvo B13R chassis with the Volvo D13C engine. Established in 1968 and based in El Burgo de Ebro, Autocares Javier, operates regular specialized services and occasional services. Here, we see this Irizar i6 on an occasional service, heading downtown Lisboa. Note, at the front, just above the Irizar emblem, the endearing dedication to "Lucia y Javier".

The Irizar i6 is a versatile coach and we can see it both in tourist services and in regular services. Introduced in 2010, it succeeds the Irizar Century and PB models, although the latter, given its success with operators, will continue in production until 2015. The Irizar i6, combined with different chassis, is available in lengths from 35.4 ft to 49.1 ft. Irizar also proposes the i6 Integral with self-supporting body, equipped with the PACCAR MX-11 engine. In 2016, the Basque manufacturer presents the i6S, an update of the i6, as well as a 3-axle version destined for the North American market, with self-supporting body and a total length of45 ft, capacity for 56 passengers (56+1+1) and equipped with the 425 hp ¹ (317 kW) Cummins ISX12 engine and Allison B500 transmission. 


Autocarro operado pela Autocares Javier visto na Praça Marquês de Pombal, Lisboa, em Maio de 2012. Este autocarro é um Irizar i6 registado em 2012. Tem um comprimento total de 12,20 m e utiliza o chassis Volvo B13R com o motor Volvo D13C. Estabelecida em 1968 e baseada em El Burgo de Ebro, a Autocares Javier, opera serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Irizar i6 num serviço ocasional, a caminho da baixa de Lisboa. Note-se, na frente, logo acima do emblema Irizar, a terna dedicatória a "Lucia y Javier".

O Irizar i6 é um autocarro versátil e podemos vê-lo tanto em serviços turísticos, como em serviços regulares. Introduzido em 2010, sucede aos modelos Irizar Century e PB, ainda que este último, dado o sucesso junto dos operadores, continue em produção até 2015. O Irizar i6, combinado com diversos chassis, é disponibilizado em comprimentos de 10,78 m a 14,98 m. A Irizar propõe igualmente o i6 Integral com carroçaria autoportante, equipado com o motor PACCAR MX-11. Em 2016, o fabricante basco apresenta o i6S, actualização do i6, assim como uma versão de 3 eixos destinada ao mercado norte-americano, com carroçaria autoportante e um comprimento total de 13,72 m, capacidade para 56 passageiros (56+1+1) e equipada com o motor Cummins ISX12 de 425 hp ¹ (317 kW) e transmissão Allison B500. 

¹  1 hp → 0,746 kW


Autocares Javier

Established in 1968 and based in El Burgo de Ebro, Autocares Javier operates regular specialized services and occasional services. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

n/a

Coach

0469 HJD

2012

2012



● References 

Wikipedia | "Irizar"
Irizar | "Irizar i6" catalog
Irizar | "Irizar i6 – Especificiones Técnicas" data sheet 
Irizar | "Irizar i6 – A la vanguardia de la tecnología" catalog
Wikipedia | "Volvo"
Wikipedia | "Volvo B13R"
Wikipedia | "El Burgo de Ebro"
Wikipedia | "El Burgo de Ebro" pt-pt

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp


● How does an Irizar i6 looks and sounds like in operation? Check it out here, on this video retrieved from BUS TV.





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