Carris 2341 – Marcopolo Viale
Bus operated by Carris seen at Praça Marquês de Pombal, Lisboa, in May 2012. This bus with fleet number 2341 is a Marcopolo Viale registered in 2005 and included in a series of 38 units, 2311–2348, placed in service in 2004–2005. It has an overall length of 39.4 ft and can accommodate 35 seated passengers and 50 standees (35+50+1). Esteban Urban 90 seats. It uses the MAN 18.310 HOCL-NL chassis with the 228 kW (310 hp) MAN D2866 LUH engine. As a note of interest, the 2201–2310 series, also placed in service in 2004–2005, uses the same MAN 18.310 HOCL-NL chassis, but combined with a Caetano City Gold MAN 2KD body. Some sources consider these two batches a single series, 2201–2348. Established in 1872 and based in Lisboa, Companhia Carris de Ferro de Lisboa, whose name is usually shortened to Carris, operates regular services, regular specialized services and occasional services. Here, we see this Marcopolo Viale on regular service 712, Estação de St.ª Apolónia–Alcântara Mar, ending circumstantially at Praça Marquês de Pombal.
Produced since 2004, the MAN 18.xxx HOCL-NL or MAN A69 chassis is used on low-entry buses with the engine mounted horizontally or vertically at the rear end. Voith or ZF gearboxes. The MAN 18.xxx HOCL-NL chassis can be found with a wide variety of bodies, including the Alexander ALX300 in the United Kingdom, the Volgren CR228L in Australia, or the Caetano City Gold MAN 2KD and Marcopolo Viale in Portugal. It is succedded by the MAN LE 19.xxx chassis. During its presence in Portugal between 2001 and 2009, Marcopolo offers and interesting range of vehicles adapted to the European market, including the Sénior, the Viale, the Viaggio 350 and 370, and the Allegro. ●
Autocarro operado pela Carris visto na Praça Marquês de Pombal, Lisboa, em Maio de 2012. Este autocarro com o número de frota 2341 é um Marcopolo Viale registado em 2005 e incluído numa série de 38 unidades, 2311–2348, colocada em serviço em 2004–2005. Tem um comprimento total de 12 m e pode acomodar 35 passageiros sentados e 50 de pé (30+50+1). Assentos Esteban Urban 90. Utiliza o chassis MAN 18.310 HOCL-NL com o motor MAN D2866 LUH de 228 kW (310 hp). Como nota de interesse, a série 2201–2310, também colocada em serviço em 2004–2005, utiliza o mesmo chassis MAN 18.310 HOCL-NL, mas combinado com uma carroçaria Caetano City Gold MAN 2KD. Algumas fontes consideram estes dois lotes uma única série, 2201–2348. Estabelecida em 1872 e baseada em Lisboa, a Companhia Carris de Ferro de Lisboa, cujo nome se abrevia usualmente para Carris, opera serviços regulares, serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Marcopolo Viale no serviço regular 712, Estação de St.ª Apolónia–Alcântara Mar, a terminar circunstancialmente na Praça Marquês de Pombal.
Produzido desde 2004, o chassis MAN 18.xxx HOCL-NL ou MAN A69 é usado em autocarros de entrada rebaixada com o motor montado horizontalmente ou verticalmente à retaguarda. Caixas de velocidades Voith ou ZF. O chassis MAN 18.xxx HOCL-NL pode ser encontrado com uma grande variedade de carroçarias, incluindo o Alexander ALX300 no Reino Unido, o Volgren CR228L na Austrália, ou os Caetano City Gold MAN 2KD e Marcopolo Viale em Portugal. É sucedido pelo chassis MAN LE 19.xxx. Durante a sua presença em Portugal entre 2001 e 2009, a Marcopolo oferece uma interessante gama de veículos adaptados ao mercado europeu, incluindo o Sénior, o Viale, os Viaggio 350 e 370, e o Allegro. ●
Carris
Established in 1872 and based in Lisboa, Companhia Carris de Ferro de Lisboa, whose name is usually shortened to Carris, operates regular services, regular specialized services and occasional services. ●
2311–2348 | First five units in the series
Fleet Number |
Registration |
Year |
Built |
2311 Bus |
73-23-XN |
2004 |
2004 |
2312
|
61-90-ZB |
2004 |
2004 |
2313
|
04-49-ZF |
2004 |
2004 |
2314
|
61-89-ZB |
2004 |
2004 |
2315
|
61-88-ZB |
2004 |
2004 |
2341
|
67-50-ZJ |
2005 |
2005 |
● References
Wikipedia | "Carris"
Wikipedia | "Carris" pt-pt
Wikipedia | "Marcopolo" pt-br
Wikipedia | "Marcopolo Gran Viale" pt-br
Wikipedia | "MAN Truck & Bus"
MAN | "MAN bus chassis 18.240 / 280 / 310 HOCL-NL"
MAN | "Diesel- und Gasmotoren für Fahrzeuge"
Ian Manning | "The Bus Fleets of Portuguese Cities and Municipalities"
1 m → 3.281 ft
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci
● Check it here, the Carris 2266, from the 2201–2310-series, same chassis fitted with a Caetano City Gold MAN 2KD body.
● And here, the shorter Marcopolo Viale from TCB.
Comments
Post a Comment