Carris 1836 – CAMO Grande Citadino


Bus operated by Carris seen at Praça Marquês de Pombal, Lisboa, in May 2012. This bus with fleet number 1836 is a CAMO Grande Citadino (or CAMO City Bus LF) registered in 2005 and included in a series of 20 units, 1821–1840, placed in service in 2005. It has an overall length of 39.2 ft and can accommodate 34 seated passengers and 50 standees (34+50+1). Esteban Urban 90 seats. It uses the Volvo B10L CNG chassis with the 213 kW (290 hp) Volvo GH10C engine. As a note of interest, GH10C denotes a natural gas engine (G) in horizontal configuration (H) with a nominal capacity of 10 000 cm³ (10). C is the engine version. Established in 1872 and based in Lisboa, Companhia Carris de Ferro de Lisboa, whose name is usually shortened to Carris, operates regular services, regular specialized services and occasional services. Here, we see this CAMO Grande Citadino on regular service 744, Moscavide–Cais do Sodré.

Produced between 1993 and 2005, the Volvo B10L chassis is used on low-floor buses with the horizontal engine mounted longitudinally at the rear end, on the left side, or transversally on double-deck buses. The Volvo B10L chassis can be found with a variety of bodies, including the Alexander Ultra or the Wright Liberator in the United Kingdom, the Austral Pacific in Australia, or the CAMO Grande Citadino in Portugal. It is succeeded in 2005 by the Volvo B9L chassis.

Autocarro operado pela Carris visto na Praça Marquês de Pombal, Lisboa, em Maio de 2012. Este autocarro com o número de frota 1836 é um CAMO Grande Citadino (ou CAMO City Bus LF) registado em 2005 e incluído numa série de 20 unidades, 1821–1840, colocada em serviço em 2005. Tem um comprimento total de 11,94 m e pode acomodar 34 passageiros sentados e 50 de pé (34+50+1). Assentos Esteban Urban 90. Utiliza o chassis Volvo B10L CNG com o motor Volvo GH10C de 213 kW (290 hp). Como nota de interesse, GH10C denota um motor a gás natural (G) em configuração horizontal (H) com uma capacidade nominal de 10 000 cm³ (10). C é a versão do motor. Estabelecida em 1872 e baseada em Lisboa, a Companhia Carris de Ferro de Lisboa, cujo nome se abrevia usualmente para Carris, opera serviços regulares, serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este CAMO Grande Citadino no serviço regular 744, Moscavide–Cais do Sodré.

Produzido entre 1993 e 2005, o chassis Volvo B10L é usado em autocarros de piso rebaixado com o motor horizontal montado longitudinalmente à retaguarda, no lado esquerdo, ou transversalmente em autocarros de dois pisos. O chassis Volvo B10L pode ser encontrado com diversas carroçarias, incluindo os Alexander Ultra e Wright Liberator no Reino Unido, o Austral Pacific na Australia, ou o CAMO Grande Citadino  em Portugal. É sucedido em 2005 pelo chassis Volvo B9L.


1 kW → 1,3596216173039 hp (metric)
1 kW → 1,34102208959503 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci


1821–1840 First five units in the series | Primeiras cinco unidades na série

1821 60-38-ZH 2005 YV3xxxxxxxxxxxxxx
1822 60-37-ZH 2005 YV3xxxxxxxxxxxxxx
1823 60-28-ZH 2005 YV3xxxxxxxxxxxxxx
1824 19-01-ZL 2005 YV3xxxxxxxxxxxxxx
1825 19-00-ZL 2005 YV3xxxxxxxxxxxxxx



1836 50-67-ZR 2005 YV3xxxxxxxxxxxxxx


● References

Wikipedia | Volvo B10L | web 

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