Carris 1630 – CAMO Camus VL


Bus operated by Carris seen on Rua Marquês de Fronteira, Lisboa, in January 2020. This bus with fleet number 1630 is a CAMO Camus VL registered in 2000 and included in a series of 35 units, 1601–1635, placed in service in 2000–2001. It has an overall length of 39.2 ft and can accommodate 30 seated passengers and 55 standees (30+55+1) ¹. Esteban seats. It uses the Volvo B7L chassis with the 184 kW (250 hp) Volvo D7C engine. Established in 1872 and based in Lisboa, Companhia Carris de Ferro de Lisboa, whose name is usually shortened to Carris, operates regular services, regular specialized services and occasional services. Here, we see this CAMO Camus VL on regular service 742, B.º Madre Deus (Escola)–Casalinho da Ajuda.

Produced from 2000 to 2006, the Volvo B7L chassis succeeds the Volvo B10L and precedes the Volvo B9L. It is used on low floor buses, double-deck buses, and articulated buses. It features the Volvo D7C engine mounted vertically on the left side at the rear end. The radiator is located above the engine, hence the peculiar grille seen from the outside. Voith or ZF gearboxes. The Volvo B7L chassis can be found with a wide variety of bodies, including the Wright Eclipse in the United Kingdom, the Hispano Habit or the Sunsundegui Citystylo in Spain, or the CAMO Camus in Portugal.

2020 is possibly the end of the line for these sturdy working horses. According to my notes, I rode almost all of these buses, including this 1630. Time to say goodbye. Thanks, old friends. Welcome to the garage of my memory.

Autocarro operado pela Carris visto na Rua Marquês de Fronteira, Lisboa, em Janeiro de 2020. Este autocarro com o número de frota 1630 é um CAMO Camus VL registado em 2000 e incluído numa série de 35 unidades, 1601–1635, colocada em serviço em 2000–2001. Tem um comprimento total de 11,96 m e pode acomodar 30 passageiros sentados e 55 de pé (30+55+1) ¹. Assentos Esteban. Utiliza o chassis Volvo B7L com o motor Volvo D7C de 184 kW (250 hp). Estabelecida em 1872 e baseada em Lisboa, a Companhia Carris de Ferro de Lisboa, cujo nome se abrevia usualmente para Carris, opera serviços regulares, serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este CAMO Camus VL no serviço regular 742, B.º Madre Deus (Escola)–Casalinho da Ajuda.

Produzido de 2000 a 2006, o chassis Volvo B7L sucede ao Volvo B10L e precede o Volvo B9L. É usado em autocarros de piso rebaixado, autocarros de dois pisos, e autocarros articulados. Possui o motor Volvo D7C montado verticalmente no lado esquerdo da retaguarda. O radiador está localizado acima do motor, dai a peculiar grelha vista do exterior. Caixas de velocidades Voith ou ZF. O chassis Volvo B7L pode ser encontrado com uma grande variedade de carroçarias, incluindo o Wright Eclipse no Reino Unido, o Hispano Habit ou o Sunsundegui Citystylo em Espanha, ou o CAMO Camus em Portugal.

2020 é possivelmente o fim da linha para estes robustos cavalos de trabalho. De acordo com as minhas notas, andei em quase todos estes autocarros, incluindo este 1630. Tempo para dizer adeus. Obrigado, velhos amigos. Bem-vindos à garagem da minha memória.


¹ Some units are adapted to carry 4 bicycles, 29 seated passengers and 48 standees. | Algumas unidades são adaptadas para levar 4 bicicletas, 29 passageiros sentados e 48 de pé.


1 kW → 1,3596216173039 hp (metric)
1 kW → 1,34102208959503 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci


1601–1635 First five units in the series | Primeiras cinco unidades na série

1601 38-97-PF 2000 YV3xxxxxxxxxxxxxx
1602 11-16-PV 2000 YV3xxxxxxxxxxxxxx
1603 11-17-PV 2000 YV3xxxxxxxxxxxxxx
1604 11-18-PV 2000 YV3xxxxxxxxxxxxxx
1605 11-19-PV 2000 YV3xxxxxxxxxxxxxx

1630 31-49-QO 2000 YV3xxxxxxxxxxxxxx

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