TST 979 – Caetano Gaia III


Coach operated by TST seen at Gare do Oriente, Lisboa, in October 2012. This coach with fleet number 979 is a Caetano Gaia III registered in 1997. It has an overall length of 39.4 ft and can accommodate 51 passengers (51+1+1). Fainsa seats. It uses the Mercedes-Benz OHL 1829 chassis with the 213 kW (290 hp) Mercedes-Benz OM 441 LA engine. Based in Laranjeiro, TST, or Transportes Sul do Tejo, operates regular services, regular specialized services, and occasional services. Here, we see this Caetano Gaia III on regular service 562, Lisboa (Gare do Oriente)–Setúbal.

Thinking of buses manufactured in Portugal, this Caetano Gaia III is one of my favorites. I like its simple lines and balanced proportions, which remind me in some details of the Setra 315 GT-HD. I also like its spacious and comfortable interior. I believe all Caetano Gaia III use a Mercedes-Benz chassis, first the OH 1827 L with the OM 442 engine, then the OHL 1829 with the OM 441 LA engine. Throughout its long life, we can see this coach in interurban and tourist services. In 1996, the Caetano Gaia III is succeeded by the Caetano Enigma.

Autocarro operado pela TST visto na Gare do Oriente, Lisboa, em Outubro de 2012. Este autocarro com o número de frota 979 é um Caetano Gaia III registado em 1997. Tem um comprimento total de 12 m e pode acomodar 51 passageiros (51+1+1). Assentos Fainsa. Utiliza o chassis Mercedes-Benz OHL 1829 com o motor Mercedes-Benz OM 441 LA de 213 kW (290 hp). Baseada no Laranjeiro, a TST, ou Transportes Sul do Tejo, opera serviços regulares, serviços regulares especializados, e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Caetano Gaia III no serviço regular 562, Lisboa (Gare do Oriente)–Setúbal.

Pensando em autocarros fabricados em Portugal, este Caetano Gaia III é um dos meus favoritos. Gosto das suas linhas simples e das proporções equilibradas, que me lembram em alguns pormenores o Setra 315 GT-HD. Gosto também do seu interior espaçoso e confortável. Acredito que todos os Caetano Gaia III usam um chassis Mercedes-Benz, primeiro o OH 1827 L com o motor OM 442, depois o OHL 1829 com o motor OM 441 LA. Ao longo da sua longa vida, podemos ver este autocarro em serviços interurbanos e turísticos. Em 1996, o Caetano Gaia III é sucedido pelo Caetano Enigma.


Transportes Sul do Tejo 

Based in Laranjeiro, TST, short for Transportes Sul do Tejo, operates regular services, regular specialized services and occasional services. It gives way to Carris Metropolitana/TST in 2022. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

979

Coach

43-74-JA

1997

1997



Carris Metropolitana comprises four operational areas serving 18 municipalities in the Área Metropolitana de Lisboa

Operational Area

Operator

Geography

1

 

Carris Metropolitana – Viação Alvorada

Services available from January 1st, 2023.

North and west of Lisboa. Municipalities of Oeiras, Sintra and Amadora. Connections to Cascais and Lisboa.

2

 

Carris Metropolitana – Rodoviária de Lisboa

Services available from January 1st, 2023. 

North and east of Lisboa. Municipalities of Mafra, Loures, Odivelas and Vila Franca de Xira. Connections to Lisboa.

3

 

Carris Metropolitana – Transportes Sul do Tejo

Services available from July 1st, 2022.

South of Lisboa. Municipalities of Almada, Seixal and Sesimbra. Connections to Lisboa.

4

 

Carris Metropolitana – ALSA Todi

Services available from June 1st, 2022.

South of Lisboa. Municipalities of Alcochete, Montijo, Moita, Palmela and Setúbal. Connections to Barreiro and Lisboa.


Any due corrections are welcome. | Quaisquer devidas correcções são bem-vindas.


● References

Wikipedia | "Mercedes-Benz
Wikipedia | "Laranjeiro"
Wikipedia | "Laranjeiropt-PT

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci
1 m³ → 35.315 cu ft

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