Rodonorte 490 – Irizar i6


Coach operated by Rodonorte seen at Gare do Oriente, Lisboa, in July 2016. This coach with fleet number 490 is an Irizar i6 registered in 2016. It has an overall length of 42.4 ft and can accommodate 55 passengers (55+1+1). It uses a Scania chassis. Based in Vila Real, Rodonorte operates regular services, regular specialized services, and occasional services. Here, we see this Irizar i6 laying over, possibly on the Bragança–Lisboa–Bragança regular service. The history of this operator starts with the Cabanelas company, formed in 1865. After a long and interesting history, it becomes Rodonorte in 1992 and part of the Santos group in 2004. 

The Irizar i6 is a versatile coach and we can see it both in tourist services and in regular services. Introduced in 2010, it succeeds the Irizar Century and PB models, although the latter, given its success with operators, will continue in production until 2015. The Irizar i6, combined with different chassis, is available in lengths from 35.4 ft to 49.1 ft. Irizar also proposes the i6 Integral with self-supporting body, equipped with the PACCAR MX-11 engine. In 2016, the Basque manufacturer presents the i6S, an update of the i6, as well as a 3-axle version destined for the North American market, with self-supporting body and a total length of 45 ft, capacity for 56 passengers (56+1+1) and equipped with the 425 hp ¹ (317 kW) Cummins ISX12 engine and Allison B500 transmission.


Autocarro operado pela Rodonorte visto na Gare do Oriente, Lisboa, em Julho de 2016. Este autocarro com o número de frota 490 é um Irizar i6 registado em 2016. Tem um comprimento total de 12,92 m e pode acomodar 55 passageiros (55+1+1). Utiliza um chassis Scania. Baseada em Vila Real, a Rodonorte opera serviços regulares, serviços regulares especializados, e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Irizar i6 efectuando uma pausa, possivelmente no serviço regular Bragança–Lisboa–Bragança. A história deste operador começa com a empresa Cabanelas, formada em 1865. Depois de uma longa e interessante história, torna-se Rodonorte em 1992 e parte do grupo Santos em 2004. 

O Irizar i6 é um autocarro versátil e podemos vê-lo tanto em serviços turísticos, como em serviços regulares. Introduzido em 2010, sucede aos modelos Irizar Century e PB, ainda que este último, dado o sucesso junto dos operadores, continue em produção até 2015. O Irizar i6, combinado com diversos chassis, é disponibilizado em comprimentos de 10,78 m a 14,98 m. A Irizar propõe igualmente o i6 Integral com carroçaria autoportante, equipado com o motor PACCAR MX-11. Em 2016, o fabricante basco apresenta o i6S, actualização do i6, assim como uma versão de 3 eixos destinada ao mercado norte-americano, com carroçaria autoportante e um comprimento total de 13,72 m, capacidade para 56 passageiros (56+1+1) e equipada com o motor Cummins ISX12 de 425 hp ¹ (317 kW) e transmissão Allison B500.  

¹  1 hp → 0,746 kW


Rodonorte 

Based in Vila Real, Rodonorte operates regular services, regular specialized services and occasional services. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

490

Coach

10-RE-27

2016

2016





● References 

Wikipedia | "Irizar"
Irizar | "Irizar i6" catalog
Irizar | "Irizar i6 – Especificiones Técnicas" data sheet 
Irizar | "Irizar i6 – A la vanguardia de la tecnología" catalog
Wikipedia | "Scania
Wikipedia | "Scania K-series"
Wikipedia | "Vila Real"
Wikipedia | "Vila Real" pt-pt

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp


● How does an Irizar i6 looks and sounds like in operation? Check it out here, on this video retrieved from BUS TV.





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