VT Bus 66 – Marcopolo Viaggio 370


Coach operated by VT Bus seen at Praça Marquês de Pombal, Lisboa, in July 2012. This coach with fleet number 66 is a Marcopolo Viaggio 370 ¹ registered in 2003. It uses the Irisbus IVECO EuroRider C35 chassis. Based in Maia, in 2012 VT Bus operates regular specialized services and occasional services. Here, we see this Marcopolo Viaggio 370 on the regular specialized service "Freeport Shuttle" providing easy access from Lisboa to the Freeport Fashion Outlet, located in Alcochete, on the south bank of the Tejo River, a journey of around 30 minutes via the Vasco da Gama Bridge.

Introduced in Brazil in 1983, the Marcopolo Viaggio will have a significant success over eight generations, remaining in production to this day (2024). The lineage manufactured in Portugal ², in Coimbra, although retaining some elements of the Brazilian counterpart is technically and visually distinct and will have three generations between 1994 and 2009. In Portugal, the Marcopolo Viaggio, combined with MAN, Volvo or Irisbus IVECO chassis, among others, will be offered in three versions, 330, 350 and 370, the number denoting the height of the vehicle in centimeters. The 370 version, aimed at intercity service, will be a regular presence on Portuguese roads for several years. The Irisbus IVECO EuroRider chassis allows bodies with lengths between 37.4 and 49.2 ft. It has the engine mounted longitudinally at the rear and offers power outputs between 194 kW (264 hp) and 331 kW (450 hp). Further details or corrections are welcome.


Autocarro operado pela VT Bus visto na Praça Marquês de Pombal, Lisboa, em Julho de 2012. Este autocarro com o número de frota 66 é um Marcopolo Viaggio 370 ¹ registado em 2003. Utiliza o chassis Irisbus IVECO EuroRider C35. Baseada em/na Maia, em 2012 a VT Bus opera serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui vemos este Marcopolo Viaggio 370 no serviço regular especializado "Freeport Shuttle" proporcionando a partir de Lisboa o fácil acesso ao Freeport Fashion Outlet, localizado em Alcochete, na margem sul do Rio Tejo, um percurso de cerca de 30 minutos através da Ponte Vasco da Gama. 

Introduzido no Brasil em 1983, o Marcopolo Viaggio terá um expressivo sucesso ao longo de oito gerações, mantendo-se em produção até hoje (2024). A linhagem fabricada em Portugal ², em Coimbra, ainda que retendo alguns elementos da congénere brasileira é técnica e visualmente distinta e terá três gerações entre 1994 e 2009. Em Portugal, o Marcopolo Viaggio, combinado com chassis MAN, Volvo ou Irisbus IVECO, entre outros, será proposto em três versões, 330, 350 e 370, o número a denotar em centímetros a altura do veículo. A versão 370, vocacionada para o serviço interurbano, será durante vários anos uma presença habitual nas estradas portuguesas. O chassis Irisbus IVECO EuroRider permite carroçarias com comprimentos entre 11,40 e 15 m. Possui o motor montado longitudinalmente à retaguarda e oferece potências entre 194 kW (264 hp) e 331 kW (450 hp). Mais detalhes ou correcções são bem-vindos.  


¹  Or Marcopolo Viaggio GII 370.  
²  By "Marcopolo Indústria de Carroçarias, Lda.", a Portuguese subsidiary of the Brazilian multinational and active between 1991 and 2009. ● Pela "Marcopolo Indústria de Carroçarias, Lda.", subsidiária portuguesa da multinacional brasileira e activa entre 1991 e 2009. 


VT Bus 

Fleet Number

Registration

Year

Built

66

54-12-VD

2003

Marcopolo (Coimbra) 

2003


Further details or corrections are welcome. | Mais detalhes ou correcções são bem-vindos.


IVECO (1975–1999)
Irisbus IVECO (1999–2013)
IVECO Bus (2013 to present)


● References 

Wikipedia | "Marcopolo"
Wikipedia | "Marcopolo" pt-BR 
Wikipedia | "IVECO Bus"
Irisbus IVECO | "Chassis Range" brochure
Irisbus IVECO | "Irisbus IVECO Chassis Range" brochure
Irisbus IVECO | "Irisbus IVECO EuroRider C-35/C-35A" data sheet
Wikipedia | "Maia"
Wikipedia | "Maia" pt-PT
Wikipedia | "Lisboa"
Wikipedia | "Lisboapt-PT

1 mm → 0.039 inch 
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon 
1 m → 3.281 ft 
1 cm³ → 0.0610237 ci

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