Trenitalia ETR.500.14 – Consorzio TREVI ETR.500 P


Electric multiple unit operated by Trenitalia seen at Roma Termini station in June 2009. This electric multiple unit with fleet number ETR.500.14 is a Consorzio TREVI ETR.500 P, included in a series of 30 train sets (M+12R+M) placed in service in 2005–2007. With an overall length of 1161.4 ft ¹, they can accommodate 671 seated passengers ¹. It is perhaps opportune to note that what we perceive as a multiple unit is, from a technical point of view, the coupling of two single-cab electric locomotives of the E.404.600-series, one at each end, to a set of 12 intermediate trailers. Each locomotive, fed via two pantographs, one for 3kV DC, the other for 25Kv AC/50 Hz, uses four asynchronous traction motors. Nominal output (wheels) is 4400 kW (5982 hp) and starting tractive effort is 170 kN. The in-service weight of the multiple unit (M+12R+M) is 642 t. Wheelset arrangement is Bo' Bo'+[12x] 2'2'+Bo' Bo' and gauge is 4 ft 8 1⁄2 in. Top speed is 186 mph. This Consorzio TREVI ETR.500 P unit is used in high-speed services.

Trenitalia, a subsidiary of FS, or Ferrovie dello Stato Italiane, is the main rail operator in Italy and uses the 10428 miles ² rail system managed by Rete Ferroviaria Italiana. The ETR.500 P series includes (n/a) vehicles manufactured by Consorzio TREVI ³ (Ansaldo, Breda, Fiat Ferroviaria, ABB Tecnomasio, Firema Trasporti) in 2004–2007, namely 64 bi-current electric locomotives  designed by Pininfarina, numbered E.404.601– E.404,664, and (n/a) intermediate trailers. The ETR.500-series originally sports a white, gray and green paint scheme.

Due to its nature, we find the ETR.500 P-series performing various prestigious services on the Salerno–Napoli–Rome–Firenze–Bologna–Milano–Torino high-speed axis. Here we see ETR.500.14 at Roma Termini station displaying the prestigious "Eurostar AV" and "Frecciarossa" brands on its flanks. From 2012, the service is indicated only by "Frecciarossa".


Unidade múltipla eléctrica operada pela Trenitalia vista na estação de Roma Termini em Junho de 2009. Esta unidade múltipla eléctrica com o número de frota ETR.500.14 é uma Consorzio TREVI ETR.500 P incluída na série de 30 unidades múltiplas (M+12R+M) colocada em serviço em 2005–2007. Com um comprimento total de 354 m ¹, podem acomodar 671 passageiros sentados ¹. É talvez oportuno notar que aquilo que percepcionamos como uma unidade múltipla é, do ponto de vista técnico, a acoplagem de duas locomotivas eléctricas monocabina da série E.404.600, uma em cada extremo, a um conjunto de 12 reboques intermédios. Cada locomotiva, alimentada através de dois pantógrafos, um para 3 kV DC, outro para 25 Kv AC/50 Hz, utiliza um quatro motores de tracção assíncronos. A potência nominal (rodas) é de 4400 kW (5982 hp) e o esforço de tracção no arranque é de 170 kN. O peso em serviço da unidade múltipla (M+12R+M) é de 642 t. A disposição do rodado é Bo' Bo'+[12x] 2'2'+Bo' Bo' e a bitola é de 1435 mm. A velocidade máxima é de 300 km/h. Esta unidade Consorzio TREVI ETR.500 P é utilizada em serviços de alta velocidade.

A Trenitalia, subsidiária dos FS, ou Ferrovie dello Stato Italiane, é o principal operador ferroviário em Itália e utiliza um sistema ferroviário de 16782 km ² gerido pela Rete Ferroviaria Italiana. A série ETR.500 P inclui (n/a) veículos fabricados pelo Consorzio TREVI ³ (Ansaldo, Breda, Fiat Ferroviaria, ABB Tecnomasio, Firema Trasporti) em 2004–2007, nomeadamente 64 locomotivas eléctricas bi-corrente  desenhadas por Pininfarina, numeradas E.404.601–E.404.664, e (n/a) reboques intermédios. A série ETR.500 exibe originalmente um esquema de pintura em branco, cinzento e verde.

Pela sua natureza, encontramos a série ETR.500 P a realizar diversos serviços de prestigio no eixo de alta velocidade Salerno–Napoli–Roma–Firenze–Bologna–Milano–Torino. Aqui, vemos a ETR.500.14 na estação de Roma Termini exibindo nos flancos as prestigiosas marcas "Eurostar AV" e "Frecciarossa". A partir de 2012, o serviço passa a ser indicado apenas por "Frecciarossa".  


¹  It may vary, depending on the formations. | Pode variar, consoante as formações.
²  2021
³  Consorzio TREVI  (TREno Veloce Italiano)
  Four, numbered E.404.661–E.404.664 are delivered to RFI (Rete Ferroviaria Italiana) and used in the diagnostic trains RFI ETR.500 Y1 AIACE and RFI ETR.500 Y2 DIA.MAN.TE. | Quatro, numeradas E.404.661–E.404.664 são entregues à RFI (Rete Ferroviaria Italiana) e utilizadas nos comboios de diagnóstico RFI ETR.500 Y1 AIACE e RFI ETR.500 Y2 DIA.MAN.TE.
(n/a) I have conflicting data regarding the number of trailers produced for the ETR.500 P series. Any document based help is welcome. My thanks in advance. ● Ho dati contrastanti riguardo al numero di rimorchi prodotti per la serie ETR.500 P. Qualsiasi aiuto basato su documenti è benvenuto. I miei ringraziamenti in anticipo.

Trenitalia

Trenitalia, a subsidiary of FS, or Ferrovie dello Stato Italiane, is the main rail operator in Italy. ●

Fleet Number

Paint Scheme

In service

Built

ETR.500.14

 E.404.616+(n/a)+E.404.615

White, gray, black  and green

Red, grays and silver


2005?

2005?

Consorzio TREVI

-



● References 

Wikipedia | "Trenitalia"
Wikipedia | "Consorzio TREVI"
Wikipedia | "FS ETR.500"
Wikipedia | "Pininfarina"
AnsaldoBreda | "ETR 500" data sheet
Railway Technology | "ETR 500 High-Speed Trains"
Mediarail.be | "Trenitalia - ETR500"
Yatish Manju (Sapienza Universitá di Roma) | "Dynamic behavior of high speed train: performances and comparison between ETR1000, ETR500, ICE3 and TGV" paper
Wikipedia | "Eurostar Italia"
Wikipedia | "Frecciarossa"
Wikipedia | "Roma Termini"
Wikipedia | "Roma Termini" pt-br

1 mm → 0.039 inch 
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 kg  → 0,00980665 kN
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft


● How does an ETR.500 looks and sounds like in operation? Check it out here, a few examples of ETR.500 and ETR.1000 trains, on this video retrieved from World-Train-Lab.





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