Trenitalia ETR.500.14 – Consorzio TREVI ETR.500 P
Electric multiple unit operated by Trenitalia seen at Roma Termini station in June 2009. This electric multiple unit with fleet number ETR.500.14 is a Consorzio TREVI ETR.500 P, included in a series of 30 train sets (M+12R+M) placed in service in 2005–2007. With an overall length of 1161.4 ft ¹, they can accommodate 671 seated passengers ¹. It is perhaps opportune to note that what we perceive as a multiple unit is, from a technical point of view, the coupling of two single-cab electric locomotives of the E.404.600-series, one at each end, to a set of 12 intermediate trailers. Each locomotive, fed via two pantographs, one for 3kV DC, the other for 25Kv AC/50 Hz, uses four asynchronous traction motors. Nominal output (wheels) is 4400 kW (5982 hp) and starting tractive effort is 170 kN. The in-service weight of the multiple unit (M+12R+M) is 642 t. Wheelset arrangement is Bo' Bo'+[12x] 2'2'+Bo' Bo' and gauge is 4 ft 8 1⁄2 in. Top speed is 186 mph. This Consorzio TREVI ETR.500 P unit is used in high-speed services.
Trenitalia, a subsidiary of FS, or Ferrovie dello Stato Italiane, is the main rail operator in Italy and uses the 10428 miles ² rail system managed by Rete Ferroviaria Italiana. The ETR.500 P series includes (n/a) vehicles manufactured by Consorzio TREVI ³ (Ansaldo, Breda, Fiat Ferroviaria, ABB Tecnomasio, Firema Trasporti) in 2004–2007, namely 64 bi-current electric locomotives ⁴ designed by Pininfarina, numbered E.404.601– E.404,664, and (n/a) intermediate trailers. The ETR.500-series originally sports a white, gray and green paint scheme.
Due to its nature, we find the ETR.500 P-series performing various prestigious services on the Salerno–Napoli–Rome–Firenze–Bologna–Milano–Torino high-speed axis. Here we see ETR.500.14 at Roma Termini station displaying the prestigious "Eurostar AV" and "Frecciarossa" brands on its flanks. From 2012, the service is indicated only by "Frecciarossa". ●
Unidade múltipla eléctrica operada pela Trenitalia vista na estação de Roma Termini em Junho de 2009. Esta unidade múltipla eléctrica com o número de frota ETR.500.14 é uma Consorzio TREVI ETR.500 P incluída na série de 30 unidades múltiplas (M+12R+M) colocada em serviço em 2005–2007. Com um comprimento total de 354 m ¹, podem acomodar 671 passageiros sentados ¹. É talvez oportuno notar que aquilo que percepcionamos como uma unidade múltipla é, do ponto de vista técnico, a acoplagem de duas locomotivas eléctricas monocabina da série E.404.600, uma em cada extremo, a um conjunto de 12 reboques intermédios. Cada locomotiva, alimentada através de dois pantógrafos, um para 3 kV DC, outro para 25 Kv AC/50 Hz, utiliza um quatro motores de tracção assíncronos. A potência nominal (rodas) é de 4400 kW (5982 hp) e o esforço de tracção no arranque é de 170 kN. O peso em serviço da unidade múltipla (M+12R+M) é de 642 t. A disposição do rodado é Bo' Bo'+[12x] 2'2'+Bo' Bo' e a bitola é de 1435 mm. A velocidade máxima é de 300 km/h. Esta unidade Consorzio TREVI ETR.500 P é utilizada em serviços de alta velocidade.
A Trenitalia, subsidiária dos FS, ou Ferrovie dello Stato Italiane, é o principal operador ferroviário em Itália e utiliza um sistema ferroviário de 16782 km ² gerido pela Rete Ferroviaria Italiana. A série ETR.500 P inclui (n/a) veículos fabricados pelo Consorzio TREVI ³ (Ansaldo, Breda, Fiat Ferroviaria, ABB Tecnomasio, Firema Trasporti) em 2004–2007, nomeadamente 64 locomotivas eléctricas bi-corrente ⁴ desenhadas por Pininfarina, numeradas E.404.601–E.404.664, e (n/a) reboques intermédios. A série ETR.500 exibe originalmente um esquema de pintura em branco, cinzento e verde.
Pela sua natureza, encontramos a série ETR.500 P a realizar diversos serviços de prestigio no eixo de alta velocidade Salerno–Napoli–Roma–Firenze–Bologna–Milano–Torino. Aqui, vemos a ETR.500.14 na estação de Roma Termini exibindo nos flancos as prestigiosas marcas "Eurostar AV" e "Frecciarossa". A partir de 2012, o serviço passa a ser indicado apenas por "Frecciarossa". ●
¹ It may vary, depending on the formations. | Pode variar, consoante as formações.
² 2021
³ Consorzio TREVI (TREno Veloce Italiano)
⁴ Four, numbered E.404.661–E.404.664 are delivered to RFI (Rete Ferroviaria Italiana) and used in the diagnostic trains RFI ETR.500 Y1 AIACE and RFI ETR.500 Y2 DIA.MAN.TE. | Quatro, numeradas E.404.661–E.404.664 são entregues à RFI (Rete Ferroviaria Italiana) e utilizadas nos comboios de diagnóstico RFI ETR.500 Y1 AIACE e RFI ETR.500 Y2 DIA.MAN.TE.
(n/a) I have conflicting data regarding the number of trailers produced for the ETR.500 P series. Any document based help is welcome. My thanks in advance. ● Ho dati contrastanti riguardo al numero di rimorchi prodotti per la serie ETR.500 P. Qualsiasi aiuto basato su documenti è benvenuto. I miei ringraziamenti in anticipo.
Trenitalia
Trenitalia, a subsidiary of FS, or Ferrovie dello Stato Italiane, is the main rail operator in Italy. ●
Fleet Number |
Paint Scheme |
In service |
Built |
ETR.500.14 E.404.616+(n/a)+E.404.615 |
White, gray, black and green → Red, grays and
silver |
2005? |
2005? Consorzio TREVI - |
● References
Wikipedia | "Trenitalia"
Wikipedia | "Ferrovie dello Stato Italiane"
Wikipedia | "Rete Ferroviaria Italiana"
Wikipedia | "Consorzio TREVI"
Wikipedia | "FS ETR.500"
Wikipedia | "Pininfarina"
AnsaldoBreda | "ETR 500" data sheet
leferrovie.it | "Locomotiva elettrica politensione E.404.600"
Ferrovie.it | "Prima uscita per la nuova E.404"
Railway Technology | "ETR 500 High-Speed Trains"
Mediarail.be | "Trenitalia - ETR500"
Yatish Manju (Sapienza Universitá di Roma) | "Dynamic behavior of high speed train: performances and comparison between ETR1000, ETR500, ICE3 and TGV" paper
Wikipedia | "Eurostar Italia"
Wikipedia | "Frecciarossa"
Wikipedia | "Roma Termini"
Wikipedia | "Roma Termini" pt-br
1 mm → 0.039 inch
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 kg → 0,00980665 kN
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft
● How does an ETR.500 looks and sounds like in operation? Check it out here, a few examples of ETR.500 and ETR.1000 trains, on this video retrieved from World-Train-Lab.
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