Carris Metropolitana – ALSA Todi 12704 – Irizar i4


Coach operated by Carris Metropolitana – ALSA Todi seen at Gare do Oriente, Lisboa, in August 2022. This coach, ex-Auto Viação Feirense 368, now with fleet number 12704, is an Irizar i4 registered in 2022. It has an overall length of 40 ft and can accommodate 55 seated passengers, 17 standees, and 1 passenger with reduced mobility (55+17+1PRM+1). It uses the MAN 18.310 HOCL-NL/CNG chassis with the 228 kW (310 hp) MAN E2876 LUH compressed natural gas engine. Carris Metropolitana – ALSA Todi ¹ operates since 2022 regular services in the municipalities of Alcochete, Montijo, Moita, Palmela and Setúbal and provides connections to Barreiro and Lisboa. It also offers specialized regular services and occasional services. The fleet displays the yellow paint scheme common to the four operational areas of Carris Metropolitana. Here, we see this Irizar i4 waiting for the 11:15 departure on regular service 4720, Lisboa (Oriente) – Setúbal (Terminal Várzea).


Autocarro operado pela Carris Metropolitana – ALSA Todi visto na Gare do Oriente, Lisboa, em Agosto de 2022. Este autocarro, ex-Auto Viação Feirense 368, agora com o número de frota 12704, é um Irizar i4 registado em 2022. Tem um comprimento total de 12,20 m e pode acomodar 55 passageiros sentados, 17 de pé, e 1 passageiro com mobilidade reduzida (55+17+1PMR+1). Utiliza o chassis MAN 18.310 HOCL-NL/CNG com o motor a gás natural comprimido MAN E2876 LUH de 228 kW (310 hp). A Carris Metropolitana – ALSA Todi ¹ opera desde 2022 serviços regulares nos concelhos de Alcochete, Montijo, Moita, Palmela e Setúbal e assegura as respectivas ligações ao Barreiro e a Lisboa. Disponibiliza também serviços regulares especializados e serviços ocasionais. A frota exibe o esquema de pintura em amarelo, comum às quatro áreas operacionais da Carris Metropolitana. Aqui, vemos este Irizar i4 a aguardar a partida das 11:15 no serviço regular 4720, Lisboa (Oriente) – Setúbal (Terminal Várzea).  


¹  ALSA Todi is the result of a partnership between the Spanish operator ALSA, part of the National Express group, and the Portuguese operator Luísa Todi, based in Setúbal and part of the Spanish group Transvia, to provide public service in the Área Metropolitana de Lisboa (Área 4, the metropolitan sector of operation). Public service in Área 4 begins on June 1, 2022, under the Carris Metropolitana – ALSA Todi brand. ● A ALSA Todi resulta da parceria entre o operador espanhol ALSA, parte do grupo National Express, e operador português Luísa Todi, baseado em Setúbal e parte do grupo espanhol Transvia, para prestar o serviço público na Área Metropolitana de Lisboa (Área 4). O início do serviço público na Área 4 tem lugar em 1 de Junho de 2022, sob a marca Carris Metropolitana – ALSA Todi.


Carris Metropolitana – Alsa Todi

Carris Metropolitana – ALSA Todi operates regular services in the municipalities of Alcochete, Montijo, Moita, Palmela and Setúbal and provides connections to Barreiro and Lisboa. It also offers specialized regular services and occasional services. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

12704

Coach

AN89XR

2022

2022






Carris Metropolitana comprises four operational areas serving 18 municipalities in the Área Metropolitana de Lisboa

Operational Area

Operator

Geography

1

 

Carris Metropolitana – Viação Alvorada

Services available from January 1st, 2023.

North and west of Lisboa. Municipalities of Oeiras, Sintra and Amadora. Connections to Cascais and Lisboa.

2

 

Carris Metropolitana – Rodoviária de Lisboa

Services available from January 1st, 2023. 

North and east of Lisboa. Municipalities of Mafra, Loures, Odivelas and Vila Franca de Xira. Connections to Lisboa.

3

 

Carris Metropolitana – Transportes Sul do Tejo

Services available from July 1st, 2022.

South of Lisboa. Municipalities of Almada, Seixal and Sesimbra. Connections to Lisboa.

4

 

Carris Metropolitana – ALSA Todi

Services available from June 1st, 2022.

South of Lisboa. Municipalities of Alcochete, Montijo, Moita, Palmela and Setúbal. Connections to Barreiro and Lisboa.


Any due corrections are welcome. | Quaisquer devidas correcções são bem-vindas.


● References

Wikipedia | "Carris Metropolitana"
Wikipedia | "ALSA (bus company)"
Wikipedia | "Irizar"
Irizar | "Irizar Rangecatalog
Wikipedia | "MAN Truck & Bus"
Wikipedia | "MAN NLxx3F"

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp

Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Back to Normality

Transtejo "Eborense" – Estaleiros Navais de Viana do Castelo