
Electric locomotive operated by
CP ¹ seen at
Lisboa–Santa Apolónia station, on the
Norte line, in January 2008. This electric locomotive with fleet number 2606 is built by the
Groupement 50 Hz in 1974, included in a series of 12 units placed in service by the Caminhos de Ferro Portugueses in 1974–1975. These units preserve part of the genetic code of the
SNCF BB 17000 series, but benefit from a more appealing "
Nez cassé" body and bogies with a longer wheelbase (7.2 ft)
². Overall length (buffers) is 67.1 ft. Equipped with two pantographs and fed by 6,5 kV, 25 Hz, this electric locomotive uses two Alsthom TAB–660 A1 traction motors and offers a choice of two gear ratios—"
Pequena Velocidade" (low speed) or "
Alta Velocidade" (high speed). Nominal output (wheels) is 2868 kW (3900 hp). Starting tractive effort is approximately 206/245 kN (21000/25000 kg). Weight in service is 78 t. Wheelset arrangement is B' B' and gauge is 5 ft 5 21⁄32 in. Top speed is 62/99 mph. Designated by the manufacturer as CP 6, this electric locomotive is used on both passenger and freight services. Here, on the first day in 2008, we find CP 2606 at Lisboa–Santa Apolónia station awaiting departure with a short formation of three refurbished SOREFAME coaches, possibly the IC 543 Lisboa–Covilhã. The receptacle visible on the nose indicates that this locomotive has been upgraded with double unit control. Partially visible, Corail coaches used in intercity services.
The
CP 2600 series includes 12 units manufactured in France in 1974–1975 by the Groupement 50 Hz
³, numbered 2601–2612. All units are painted in an orange and brown scheme, with white diagonal visibility stripes. They are withdrawn from service in 2010–2011. Against all odds, in 2019 the decision is taken to rehabilitate and bring back into service most units of the CP 2600 and 2620 series. CP 2600 and 2620 series are identical, the latter being assembled in Portugal in 1987 by
SOREFAME and numbered 2620–2629. In 2025 it is a pleasure to continue seeing—and hearing—these iconic "
nez cassé" locomotives in service on Portuguese rails.
●
Locomotiva eléctrica operada pela
CP ¹ vista na estação de
Lisboa–Santa Apolónia, na
linha do Norte, em Janeiro de 2008. Esta locomotiva eléctrica com o número de frota 2606 é construída pelo
Groupement 50 Hz em 1974, incluída na série de 12 unidades colocada em serviço pelos Caminhos de Ferro Portugueses em 1974–1975. Estas unidades preservam parte do código genético da série
SNCF BB 17000, beneficiando todavia de uma caixa "
Nez cassé" mais apelativa e de bogies com maior distância entre eixos (2,20 m)
². O comprimento total (tampões) é de 17,500 m. Equipada com dois pantógrafos e alimentada por 25 kV, 50 Hz, esta locomotiva eléctrica utiliza dois motores de tracção Alsthom TAB–660 A1 e oferece a possibilidade de escolha entre duas relações de engrenagens—"Pequena Velocidade" ou "Alta Velocidade". A potência nominal (rodas) é de 2868 kW (3900 hp) e o esforço de tracção no arranque é de 206/245 kN (21000/25000 kg). O peso em serviço é de 78 t. A disposição do rodado é B' B' e a bitola é de 1668 mm. A velocidade máxima é de 100/160 km/h. Designada pelo fabricante como CP 6, esta locomotiva eléctrica é utilizada tanto em serviços de passageiros como de mercadorias. Aqui, no primeiro dia de 2008, encontramos a CP 2606 na estação de Lisboa–Santa Apolónia a aguardar a partida com uma curta formação de três carruagens SOREFAME remodeladas, possivelmente o IC 543 Lisboa–Covilhã. O conector visível no nariz indica que esta locomotiva foi actualizada com comando para unidade dupla. Parcialmente visíveis, carruagens Corail utilizadas em serviços intercidades.
A série
CP 2600 inclui 12 unidades fabricadas em França em 1974–1975 pelo Groupement 50 Hz
³. Numeradas 2601–2612, todas as unidades são pintadas num esquema em laranja e castanho, com faixas de visibilidade diagonais brancas. São retiradas de serviço em 2010–2011. Contra todas as expectativas, em 2019 é tomada a decisão de reabilitar e voltar a colocar ao serviço a maioria das unidades das séries CP 2600 e 2620. As séries CP 2600 e 2620 são idênticas, sendo esta última montada em Portugal em 1987 pela
SOREFAME e numerada de 2620 a 2629. Em 2025 é um gosto de continuar a ver—e a ouvir—estas icónicas locomotivas "
nez cassé" em serviço nos caminhos-de-ferro portugueses.
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¹ 1860, Companhia Real dos Caminhos de Ferro Portugueses → 1910, Companhia dos Caminhos de Ferro Portugueses → 1974, Caminhos de Ferro Portugueses → 2009, Comboios de Portugal.
² The SNCF BB 17000 series features bogies with a wheelbase of just 5 ft 3 1⁄4 in, with a natural tendency to swerve, causing the locomotive to "dance". Hence the nickname of this series, "Danseuses" (dancers). ● A série SNCF BB 17000 dispõe de bogies com uma distância entre eixos de apenas 1,608 m, com natural tendência a guinar e a fazer dançar a locomotiva. Daí o cognome desta série, "Danseuses" (dançarinas).
³ Groupement d'Étude et d'Electrification de Chemins de Fer en Monofasé 50Hz (Alsthom, MTE, Siemens, AEG-Telefunken and Brown Boveri).
CP 2600 series
Fleet Number
|
Paint Scheme
|
In service
|
Built
|
90 94 0 38 2601-1
Electric locomotive
|
Orange/Brown
|
1974
|
-
Groupement 50 Hz
-
|
90 94 0 38 2602-9
|
Orange/Brown
|
1974
|
-
Groupement 50 Hz
-
|
90 94 0 38 2603-7
|
Orange/Brown
|
1974
|
-
Groupement 50 Hz
-
|
90 94 0 38 2604-5
|
Orange/Brown
Red/White
|
1974
|
-
Groupement 50 Hz
-
|
90 94 0 38 2605-2
|
Orange/Brown
|
1974
|
-
Groupement 50 Hz
-
|
90 94 0 38 2606-0
|
Orange/Brown
|
1974
|
-
Groupement 50 Hz
-
|
90 94 0 38 2607-8
|
Orange/Brown
|
1974
|
-
Groupement 50 Hz
-
|
90 94 0 38 2608-6
|
Orange/Brown
|
1975
|
-
Groupement 50 Hz
-
|
90 94 0 38 2609-4
|
Orange/Brown
|
1975
|
-
Groupement 50 Hz
-
|
90 94 0 38 2610-2
|
Orange/Brown
|
1975
|
-
Groupement 50 Hz
-
|
90 94 0 38 2611-0
|
Orange/Brown
|
1975
|
-
Groupement 50 Hz
-
|
90 94 0 38 2612-8
|
Orange/Brown
|
1975
|
-
Groupement 50 Hz
-
|
References
CP | "Ficha Técnica de Locomotivas Eléctricas – 2601–2612" data sheet
David Clough, Martin Beckett and Michael Hunt | "A Guide to Portuguese Railways" hand book
TrainSpotter | "2600, uma lenda sobre carris" magazine
1 mm → 0.039 inch
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon
1 m → 3.281 ft
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in
1 kgf → 0,00980665 kN
● Check it out here, the renewed
CP 2600s in operation, on this video retrieved from
Miguel Miranda.
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