
Diesel-electric locomotive operated by
CP ¹ seen at
Lisboa–Santa Apolónia station, on the
Norte line, in October 2009. This diesel-electric locomotive with fleet number 1935 and named "
Cidade do Barreiro" is built under license from
Alsthom by
SOREFAME ² in 1981, included in a
series of 17 units placed in service by the Caminhos de Ferro Portugueses. These units preserve part of the genetic code of the
SNCF A1AA1A 68500 series, but benefit from a more appealing "
Nez cassé" ("broken nose") appearance derived from the
SNCF CC 72000 series (1967–1974). Overall length (buffers) is 61,5 ft. This locomotive uses a 2427 kW (3300 hp) SACM AGO V12 DSHR "V12" diesel engine and six Alsthom/EFACEC TAO 659 electric traction motors. Nominal output (wheels) is 1662 kW (2260 hp) and starting tractive effort is approximately 388 kN (39600 kg). Weight in service is 116.5 t. It can run in multiple units, up to 3 units. Wheelset arrangement is Co' Co' and gauge is 5 ft 5 21⁄32 in. Top speed is 75 mph. Designated by the manufacturer as AD 30 C, this diesel electric-locomotive was used on both passenger and freight services. Here, on a pleasant autumn morning in 2009, we find CP 1935 "
Cidade do Barreiro" at Lisboa–Santa Apolónia station waiting for its next turn of duty. Although I photographed almost every unit in this series, I decided to choose a photo by my friend João Carita—from my perspective, it perfectly captures the muscular nature of the CP 1930s. Partially visible, a CP 3500 series double-deck electric multiple unit, used in suburban services.
The CP 1930 series includes 17 units manufactured in Portugal in 1981 by SOREFAME under Alsthom license and numbered 1931–1947
³. Part of Alsthom's electrical equipment is manufactured under license by
EFACEC. They all receive the orange and brown paint scheme, with white diagonal visibility stripes. In 1985, as part of the celebration of the
centenary of the Barreiro train station, CP 1935 is named "
Cidade do Barreiro". Especially from 2004–2005 onwards, the advance in electrification reduces the need for diesel traction and in 2007 four units are exported to Argentina—1931 and 1934 for Ferrobaires and 1933 and 1936 for Ferrocentral. In Portugal, CP retired the last unit from service in 2018. Three units, 1942, 1943 and 1945, continued in service in the Medway fleet.
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Locomotiva diesel-eléctrica operada pelos
CP ¹ vista na
estação de Lisboa–Santa Apolónia, na
linha do Norte, em Outubro de 2009. Esta locomotiva diesel-eléctrica com o número de frota 1935 e baptizada de "Cidade do Barreiro" é construída sob licença da
Alsthom pela
SOREFAME ² em 1981, incluída na
série de 17 unidades colocada em serviço pelos Caminhos de Ferro Portugueses. Estas unidades preservam parte do código genético da série
SNCF A1AA1A 68500 (1963–1968), beneficiando todavia de uma bela aparência "
Nez cassé" ("nariz partido") derivada da série
SNCF CC 72000 (1967–1974). O comprimento total (tampões) é de 18,756 m. Esta locomotiva utiliza um motor diesel "V12" SACM AGO V12 DSHR de 2427 kW (3300 hp) e seis motores eléctricos de tracção Alsthom/EFACEC TAO 659. A potência nominal (rodas) é de 1662 kW (2260 hp) e o esforço de tracção no arranque é de aproximadamente 388 kN (39600 kg). O peso em serviço é de 116,5 t. Pode circular em unidade múltipla, até 3 unidades. A disposição do rodado é Co' Co' e a bitola é de 1668 mm. A velocidade máxima é de 120 km/h. Designada pelo fabricante como AD 30 C, esta locomotiva diesel-eléctrica foi utilizada tanto em serviços de passageiros como de mercadorias. Aqui, numa agradável manhã de outono em 2009, encontramos a CP 1935 "Cidade do Barreiro" na estação de Lisboa–Santa Apolónia, aguardando o seu próximo serviço. Embora tenha fotografado quase todas as unidades desta série, decidi escolher uma fotografia do meu amigo João Carita—na minha perspectiva, capta na perfeição a natureza muscular das CP 1930. Parcialmente visível, uma unidade múltipla eléctrica de dois pisos da série CP 3500, utilizada em serviços suburbanos.
A série CP 1930 inclui 17 unidades fabricadas em Portugal em 1981 pela SOREFAME sob licença Alsthom e numeradas 1931–1947
². Parte do equipamento eléctrico Alsthom é fabricado sob licença pela
EFACEC. Recebem todas o esquema de pintura em laranja e castanho, com faixas de visibilidade diagonais brancas. Em 1985, como parte da celebração do
centenário da estação ferroviária do Barreiro, a CP 1935 é baptizada de "Cidade do Barreiro". Sobretudo a partir de 2004–2005, o avanço da electrificação reduz a necessidade de tracção diesel e em 2007 quatro unidades são exportadas para a Argentina—1931 e 1934 para a Ferrobaires e 1933 e 1936 para a Ferrocentral. Em Portugal, a CP retirou de serviço a última unidade em 2018. Três unidades, 1942, 1943 e 1945, prosseguiram em serviço na frota da Medway.
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¹ 1860, Companhia Real dos Caminhos de Ferro Portugueses → 1910, Companhia dos Caminhos de Ferro Portugueses → 1974, Caminhos de Ferro Portugueses → 2009, Comboios de Portugal.
² SOREFAME, acronym of Sociedades Reunidas de Fabricações Metálicas.
³ 90 94 1 22 1931–90 94 1 22 1947
CP 1930 series
First five units in the series. ●
Fleet Number | Paint Scheme | In service | Built |
90 94 1 22 1931-5 Diesel-electric locomotive | Orange/Brown | 1981 | - Alsthom/SOREFAME - |
90 94 1 22 1932-3 | Orange/Brown | 1981 | - Alsthom/SOREFAME - |
90 94 1 22 1933-1 | Orange/Brown | 1981 | - Alsthom/SOREFAME - |
90 94 1 22 1934-9 | Orange/Brown | 1981 | - Alsthom/SOREFAME - |
90 94 1 22 1935-6 | Orange/Brown "Cidade do Barreiro" | 1981 | - Alsthom/SOREFAME - |
Medway LD 1930 series
Fleet Number
|
Paint Scheme
|
In service
|
Built
|
90 94 1 221942-2
|
Orange/Brown
|
n/a
|
-
Alsthom/SOREFAME
-
|
90 94 1 221943-0
|
Orange/Brown
|
n/a
|
-
Alsthom/SOREFAME
-
|
90 94 1 221945-5
|
Orange/Brown
|
n/a
|
-
Alsthom/SOREFAME
-
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CP 1930s in Argentina
Units sold to Argentina and operated on the 5 ft 6 in gauge system by Ferrobaires and Ferrocentral. Adapted to local operating conditions, they were, for example, equipped with large obstacle deflectors. They had a relatively short life in service. ●
Unidades vendidas a Argentina y operadas en el sistema de trocha 1676 mm por Ferrobaires y Ferrocentral. Adaptadas a las condiciones operativas locales, estaban, por ejemplo, equipadas con grandes deflectores de obstáculos. Tuvieron una vida de servicio relativamente corta. ●
Fleet Number | Paint Scheme | In service | Built |
(90 94 1 22 1931-5) Ferrobaires | Orange/Brown | n/a | - Alsthom/SOREFAME - |
(90 94 1 22 1933-1) Ferrocentral | Green/White | n/a | - Alsthom/SOREFAME - |
(90 94 1 22 1934-9) Ferrobaires | Orange/Brown | n/a | - Alsthom/SOREFAME - |
(90 94 1 22 1936-4) Ferrocentral | Orange/Brown | n/a | - Alsthom/SOREFAME - |
● Check it out, another member of this series,
CP 1943 leaving Évora.
References
CP | "Ficha Técnica de Locomotivas Diesel – 1931–1947" data sheet
David Clough, Martin Beckett and Michael Hunt | "A Guide to Portuguese Railways" hand book
1 mm → 0.039 inch
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon
1 m → 3.281 ft
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in
1 kgf → 0,00980665 kN
● Check it out here, several
CP 1930s in in operation, on this video retrieved from
EDUARDO BALEIZÃO.
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