CP 2502 – Groupement 50 Hz


Electric locomotive operated by CP ¹ seen at Entroncamento station, on the Norte line, in October 2007. This electric locomotive with fleet number 2502 is built by Groupement 50 Hz ², included in a series of 15 units (CP 2501–2515 ³) placed in service by CP in 1956–1957. Overall length (buffers) is 50.5 ft. Equipped with two pantographs and fed by 25 kV, 50 Hz, this electric locomotive uses four Alsthom TAO-645 A 1 traction motors. Nominal output (wheels) is 2053 kW (2790 hp). Starting tractive effort is approximately 191 kN (19500 kgf). Weight in service is 72 t. Wheelset arrangement is Bo' Bo'  and gauge is 5 ft 5 21⁄32 in ³. Top speed is 75 mph. It was used for both passenger and freight services. 

Here, on a serene October afternoon in 2007, we found locomotive CP 2502 at Entroncamento station, resting between services. If trains could talk, I would have asked her to tell me about her adventures over fifty years of service, about her glorious days hauling the legendary "Foguete" and other fast trains between Lisboa and Porto (which I rode so often with my father), or even about the long freight trains. But trains don't talk, and so I simply lingered on her pragmatic and proud figure. I said goodbye with a caress on her dusty body (those who understand, understand). It was the last time I saw her. Two years later, in 2009, the last representatives of this pioneering series finally ended their long career on the Portuguese railways. CP 2502 ceased to exist in 2012. 


Locomotiva eléctrica operada pelos CP ¹ vista na estação do Entroncamento, na linha do Norte, em Outubro de 2007. Esta locomotiva eléctrica com o número de frota 2502 é construída pelo Groupement 50 Hz ², incluída na série de 15 unidades ( CP 2501–2515 ³) colocada em serviço pelos Caminhos de Ferro Portugueses em 1956–1957. O comprimento total (tampões) é de 15,380 m. Equipada com dois pantógrafos e alimentada por 25 kV, 50 Hz, esta locomotiva eléctrica utiliza quatro motores de tracção TAO-645 A 1. A potência nominal (rodas) é de 2053 kW (2790 hp). O esforço de tracção no arranque é de aproximadamente 191 kN (19500 kgf). O peso em serviço é de 72 t. A disposição do rodado é Bo' Bo'  e a bitola é de 1668 mm. A velocidade máxima é de 120 km/h. Foi utilizada tanto em serviços de passageiros como de mercadorias. 

Aqui, numa serena tarde de Outubro em 2007, encontramos a locomotiva CP 2502 na estação do Entroncamento, a descansar entre serviços. Se os comboios falassem, ter-lhe-ia pedido para me contar das suas aventuras ao longo de cinquenta anos de serviço, para me contar dos dias gloriosos à cabeça do lendário "Foguete" e de outros comboios rápidos entre Lisboa e o Porto (nos quais tantas vezes viajei com o meu pai), ou ainda dos longos comboios de mercadorias. Mas os comboios não falam e por isso limitei-me a demorar nela o meu olhar, na sua figura pragmática e altiva. Despedi-me com um afago no seu corpo empoeirado (quem compreende, compreende). Foi a última vez que a vi. Dois anos depois, em 2009, as últimas representantes desta série pioneira terminaram por fim a sua longa carreira nos caminhos-de-ferro portugueses. A CP 2502 deixou de existir em 2012.  


¹  1860, Companhia Real dos Caminhos de Ferro Portugueses → 1910, Companhia dos Caminhos de Ferro Portugueses → 1974, Caminhos de Ferro Portugueses → 2009, Comboios de Portugal. .
²  Groupement d'Étude et d'Electrification de Chemins de Fer en Monofasé 50Hz (Siemens, AEG, Henschel, Alsthom, Jeumont, SFAC, Schneider-Westinghouse, Brown Boveri, and Oerlikon). 
³  As a note of interest, the CP 2500s assembled in France by SFAC are sisters to the CP 2550s introduced in 1963–1964, identical, but with fluted stainless steel bodies (Budd patent) manufactured in Portugal by Sorefame and with a slightly lower service weight (70.52 t < 72 t). ● Como nota de interesse, as CP 2500 montadas em França pela SFAC são irmãs das CP 2550 introduzidas em 1963–1964, idênticas, mas com caixas em aço inoxidável canelado (patente Budd) fabricadas em Portugal pela Sorefame e com um peso de serviço ligeiramente inferior (70,52 t < 72 t). 
  The designation Bo' Bo', possibly the most common wheelset configuration for mainline locomotives, denotes a locomotive with four driving axles mounted on a bogie (Bo' Bo'),with each axle individually driven by separate traction motors (Bo' Bo'). Must not be confused with B'B' (common in French practice), where in each bogie two axles are connected by driving rods or gears to one traction motor. See as an example the electric locomotive SNCF BB 15000 or the diesel-hydraulic locomotive DB V 200. ● A designação Bo' Bo', possivelmente a configuração de rodado mais comum para locomotivas de linha principal, denota uma locomotiva com quatro eixos motrizes montados num bogie (Bo' Bo'), com cada eixo accionado individualmente por motores de tração separados (Bo' Bo'). Não deve ser confundida com B'B' (comum na prática francesa), onde em cada bogie dois eixos estão ligados por veios ou engrenagens motrizes a um motor de tracção. Ver como exemplo a locomotiva eléctrica SNCF BB 15000 ou a locomotiva diesel-hidráulica DB V 200.
  
 

It's four in the afternoon, and the autumn sun highlights the names inscribed on the CP 2502 manufacturer's plate. These are partners in a group promoted by the renowned engineer Fernand Nouvion, which, between 1954 and the mid-1990s, contributed decisively to the modernization of railways in various parts of the world. Preceded only by Turkey, Portugal was one of the first beneficiaries, advancing the electrification of the Sintra and North Lines in 1956. It was followed by countries such as China, India, the Soviet Union, Hungary, and South Africa. In the latter country, the metric-gauge (3 ft 6 in) SAR E7 locomotives, originally designed for heavy freight trains and later made famous by hauling the luxurious "Blue Train", were also born in the Groupement 50 Hz. ● 


São quatro da tarde e o sol de outono realça os nomes inscritos na placa de fabricante da CP 2502, parceiros de um grupo promovido pelo notável engenheiro Fernand Nouvion e que entre 1954 e meados dos anos noventa contribuiu de forma decisiva para a modernização do caminho-de-ferro em diversas partes do mundo. Apenas precedido pela Turquia, Portugal foi um dos primeiros beneficiários, logo em 1956, ao avançar para a electrificação da Linha de Sintra e do Norte. Seguiram-se-lhe países como a China, a índia, a União Soviética, a Hungria ou a África do Sul. Neste último país, as locomotivas SAR E7 de via métrica (1,067 mm) originalmente destinadas a pesados comboios de mercadorias e mais tarde celebrizadas ao rebocarem o luxuoso "Blue Train", nasceram também no Groupement 50 Hz. ●



Sometimes, when I was a kid, I would sneak out of the house to go to the Santa Apolónia station to watch the trains arrive and depart. Other times, I'd go to the port of Lisboa or the airport—each of these places had its own appeal. At the creosote-smelling train station, I'd spend hours observing the maneuvers, jotting down interesting details in a little notebook, in true English fashion—the camera would arrive later. Sometimes, among the suburban trains, I'd spot the eye-catching TER railcar of the Lisboa–Madrid international service, painted in shades of blue with a white stripe. On the platform, next to the door, elegant azafatas welcomed the lucky passengers. Nearby, in the air, the unmistakable scent of Ducados could be smelled. Back then, the elegant 2600s nez cassés already lent an air of modernity to our trains—but for me, nothing beat the arrival of the imposing 2500s and 2550s, their austere faces covered in brownish dust and insects from the journey, the smell of hot oil, the sound of the brakes screeching to a final crescendo. Here, as I photographed the 2502, all these moments came to mind. Some things stay with us forever. 

Por vezes, quando era miúdo, escapava de casa para ir até à estacão de Santa. Apolónia ver as chegadas e partidas dos comboios. Noutras vezes, ia para o porto de Lisboa ou para o aeroporto—cada um destes lugares tinha o seu apelo. Na estação ferroviária a cheirar a creosote, passava horas a observar as manobras, a anotar num livrinho detalhes interessantes, à boa maneira inglesa—a máquina fotográfica chegaria mais tarde. Por vezes, por entre os comboios suburbanos, descobria a vistosa automotora TER do serviço internacional Lisboa–Madrid, pintada em tons de azul com uma lista branca. Na plataforma, junto à porta, as elegantes azafatas  davam as boas-vindas aos afortunados passageiros. Por perto, no ar, sentia-se o inconfundível cheiro a Ducados. Nessa altura, as elegantes 2600 nez cassés davam já um ar de modernidade aos nossos comboios—mas, para mim, nada batia a chegada das imponentes 2500 e 2550, rostos austeros cobertos de pó acastanhado e de insectos pela viagem, o cheiro a óleo quente, o som dos travões até ao crescendo final. Aqui, ao fotografar a 2502, vieram-me à memória todos esses momentos. Há coisas que ficam connosco para sempre. 


References

Wikipedia | "CP 2500"
CP | "Ficha Técnica de Locomotivas Eléctricas – 2501–2515" data sheet
David Clough, Martin Beckett and Michael Hunt | "A Guide to Portuguese Railways" hand book
Archives du Chemin de Fer/Ferrovissime | "Fernand Nouvion et la DETE
Wikipedia | "Linha do Norte"
Wikipedia | "Entroncamento"
Wikipedia | "Kilogram-force"
Wikipedia | "Newton (unit)"
Wikipedia | "Track gauge"

1 mm → 0.039 inch 
1 g → 0.035 oz 
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon 
1 m → 3.281 ft 
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in
1 kgf  → 0,00980665 kN


● Check it out here, some 2500 and 2550 locomotives in operation, on this video retrieved from Fernando Liberato.





Comments

Popular posts from this blog

Carris 2443 – Caetano City Gold MAN 2KD

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

CP 5601 – Siemens/SOREFAME LE 5600