CP 0607 – SOREFAME


Diesel-hydraulic multiple unit operated by CP seen at Régua station on the Douro Line in October 2007. This diesel-hydraulic multiple unit with fleet number 0607+0607+0627 ¹, 627 in the foreground, is a SOREFAME build, included in a series of 20 double units placed in service in 1979–1980. In 1989–1990, these become triple units by the addition of an intermediate trailer. With an overall length of 261.9 ft, they can accommodate 270 seated passengers, 40 of these in first class. Each motor unit uses one 405 kW (550 hp) SFAC SDHR 1 ² diesel engine and a Voith T 420r hydraulic transmission. Combined nominal output (wheels) is 570 kW (775 hp) and starting tractive effort is 112 kN (11400 kg). Weight in service is 150.7 t. Wheelset arrangement is 2' Bo'+2' 2'+Bo' 2' and gauge is 5 ft 5 21⁄32 in. Top speed is 75 mph. This SOREFAME build, known in Portugal as a "UTD" (Unidade Tripla Diesel), is used in various types of passenger services.

CP, or Comboios de Portugal, is the main rail operator in Portugal and uses the 1354 miles ³ rail system managed by Infraestruturas de Portugal. The CP 0600-series includes 20 double units manufactured in Portugal in 1979 by SOREFAME, numbered 0601–0620+0621–0640. Due to the nature of their stainless steel body, these units are unpainted, receiving only red and white diagonal visibility stripes. They are retired from service in 2011–2012. The CP 0650 series includes 6 triple units identical to the CP 0600 series, but incorporating the intermediate trailer as standard. They are numbered 0651–0656+0621–0626+0657–0662. In 2022, unit 0655+0625+0661 is preserved by the Museu Nacional Ferroviário.

During its service life, we find the CP 0600-series mainly on the Minho and Douro lines performing various passenger services. The CP 0650-series, based in Figueira da Foz, serves the Oeste Line for several years. At some point it is possible to see some units assigned to "Intercidades" services. Later, we see both series on the Sul Line, before giving way on non-electrified lines to the CP 0450- and Renfe 592-series, the latter running in Portugal on a lease basis. In my memory, the CP 0600-series remains associated, above all, with the Douro Line. I don't find them particularly comfortable or exciting, and the diesel fragrance is omnipresent – but everything about these railcars feels well-made, solid and indestructible. I like to think of them as our "muscled" version of the SNCF X 4500-series. Years later, I find them on the Sul Line, disfigured by hideous "graffiti" – a painful experience, I keep those images for strictly documental reasons. But here, on a misty autumn morning, between the Douro River and the mountains of Trás-os-Montes, everything is fine. Parked at Régua station, CP 0607+0607+0627 awaits the return to Porto. On the platform, a public scale and gift machines for children. Later, someone offers me Rebuçados da Régua. Memories – good memories. 


Unidade múltipla diesel-hidráulica operada pela CP vista na estação da Régua na Linha do Douro em Outubro de 2007. Esta unidade múltipla diesel-hidráulica com o número de frota 0607+0607+0627 ¹, 627 em primeiro plano, é uma construção SOREFAME, incluída na série de 20 unidades duplas colocada em serviço em 1979–1980. Em 1989–1990, estas tornam-se unidades triplas pela adição de um reboque intermédio. Com um comprimento total (tampões) de 79,84 m, podem acomodar 270 passageiros sentados, 40 dos quais em primeira classe. Cada unidade motora utiliza um motor diesel SFAC SDHR 1 ² de 405 kW (550 hp) e uma transmissão hidráulica Voith T 420r. A potência nominal combinada (rodas) é de 570 kW (775 hp) e o esforço de tracção no arranque é de 112 kN (11400 kg). O peso em serviço é de 150,7 t. A disposição do rodado é 2' Bo'+2' 2'+Bo' 2' e a bitola é de 1668 mm. A velocidade máxima é de 120 km/h. Esta construção SOREFAME é utilizada em diversos tipos de serviços de passageiros.

A CP, ou Comboios de Portugal, é o principal operador ferroviário em Portugal e utiliza o sistema ferroviário de 2179 km ³ gerido pela Infraestruturas de Portugal. A série CP 0600 inclui 20 unidades duplas fabricadas em Portugal em 1979 pela SOREFAME, numeradas 0601–0620+0621–0640. Pela natureza da sua caixa em aço inoxidável, estas unidades não são pintadas, recebendo apenas faixas de visibilidade diagonais vermelhas e brancas. Em 1989–1990, tornam-se unidades triplas pela adição de um reboque intermédio. São retiradas de serviço em 2011–2012. A série CP 0650 inclui 6 unidades triplas idênticas às da série CP 0600, mas incorporando de origem o reboque intermédio. São numeradas 0651–0656+0621–0626+0657–0662. Em 2022, a unidade 0655+0625+0661, representando a série CP 0650, encontra-se preservada pelo Museu Nacional Ferroviário.

Durante a sua vida de serviço, encontramos a série CP 0600 sobretudo nas Linhas do Minho e do Douro a realizar diversos serviços de passageiros. A série CP 0650, baseada na Figueira da Foz, serve durante vários anos a Linha do Oeste. A dada altura é possível ver algumas unidades afectas a serviços "Intercidades". Mais tarde, vemos ambas as séries na Linha do Sul, antes de cederem o lugar em linhas não electrificadas às séries CP 450 e Renfe 592, esta última circulando em Portugal em regime de aluguer. Na minha memória, a série CP 0600 permanece associada, sobretudo, à Linha do Douro. Não as considero particularmente confortáveis ou entusiasmantes, e a fragrância do diesel é omnipresente – mas tudo nestas automotoras parece bem feito, sólido e indestrutível. Gosto de pensar nelas como a nossa versão, "musculada", da série SNCF X 4500. Anos mais tarde, encontro-as na Linha do sul, desfiguradas por hediondos "graffiti" – uma experiência penosa, guardo essas imagens por razões estritamente documentais. Mas aqui, numa nebulosa manhã de Outono, entre o Rio Douro e a serrania trasmontana, está tudo bem. Parqueada na estação da Régua, a CP 0607+0607+0627 aguarda o regresso ao Porto. Na plataforma, uma balança pública e máquinas de brindes para as crianças. Mais tarde, alguém me oferece Rebuçados da Régua. Memórias – boas memórias. 


¹  Originally made up of two motor units, 7 03 0607-9+7 03 0627-7, it later receives an intermediate trailer, 5 99 0607-1. | Originalmente composta por duas unidades motoras, 7 03 0607-9+7 03 0627-7, recebe mais tarde um reboque intermédio, 5 99 0607-1.
²  Saurer SHDR engine manufactured in France under license by SFAC (Société des Forges et Ateliers du Creusot). Used by the SNCF series X 4500 (1963–1970), X 4630 (1971–1977) and X 4900 (1975–1977). | Motor Saurer SHDR fabricado em França sob licença pela SFAC (Société des Forges et Ateliers du Creusot). Utilizado pelas séries SNCF X 4500 (1963–1970), X 4630 (1971–1977) e X 4900 (1975–1977).
³  2018.


CP 

CP, or Comboios de Portugal, is the main rail operator in Portugal and uses the rail system managed by Infraestruturas de Portugal. ●

First five units in the series

Fleet Number

Paint Scheme

In service

Built

90 94 7 03 0601-2+

90 94 5 99 0601-4+

90 94 7 03 0621-0

 

n/a

1979

1979

SOREFAME

-

90 94 7 03 0602-0+

90 94 5 99 0602-2+

90 94 7 03 0622-8

 

n/a

1979

1979

SOREFAME

-

90 94 7 03 0603-8+

90 94 5 99 0603-0+

90 94 7 03 0623-6

 

n/a

1979

1979

SOREFAME

-

90 94 7 03 0604-6+

90 94 5 99 0604-8+

90 94 7 03 0624-4

 

n/a

1979

1979

SOREFAME

-

90 94 7 03 0605-3+

90 94 5 99 0605-5+

90 94 7 03 0625-1

 

n/a

1979

1979

SOREFAME

-


90 94 7 03 0607-9+

90 94 5 99 0607-1+

90 94 7 03 0627-7

 

n/a

1979

1979

SOREFAME

-




For those who like engineering, this image reveals details of a lost mentality, prior to the assumptions of planned obsolescence. Alignments, spacing, welding and finishing – all top notch. Perhaps the style or ergonomics (especially accessibility) weren't the best – but the functionality and durability of the elements and materials are superlative. To last a lifetime – or longer. ● 

Para quem gosta de engenharia, esta imagem revela-nos detalhes de uma mentalidade perdida, anterior às premissas da obsolescência planeada. Alinhamentos, espaçamentos, soldadura e acabamentos – tudo de nível superior. Talvez o estilo ou a ergonomia (sobretudo, a acessiblidade) não fossem os melhores – mas a funcionalidade e a durabilidade dos elementos e dos materiais são superlativos. Para durar uma vida – ou mais. ●


● References 

Wikipedia | "CP – Comboios de Portugal" pt-pt
Wikipedia | "CP 0600/0650"
Wikipedia | "CP 0600/0650" pt-pt
CP | "Ficha Técnica de Automotoras – 601 a 620 e 621 a 640" data sheet
David Clough, Martin Beckett and Michael Hunt | "A Guide to Portuguese Railwayshand book
Wikipedia | "SOREFAME"
Wikipedia | "SOREFAME" pt-pt
Wikipedia | "SNCF X 4500"
Wikipedia | "Linha do Douro"
Wikipedia | "Linha do Douro" pt-pt
Wikipedia | "Peso da Régua"
Wikipedia | "Peso da Régua" pt-pt

1 mm → 0.039 inch 
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 kg  → 0,00980665 kN
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft 

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