Rodoviária do Tejo 4060 – CAMO Apollo DD
Double-deck coach operated by Rodoviária do Tejo seen at Praça do Comércio, Lisboa, in January 2012. This double-deck coach with fleet number 4060 is a CAMO Apollo DD registered in 1996. It has an overall length of approximately 39.4 ft. It uses the MAN 16.370 HOCL/A chassis with the MAN D2866 LOH engine. Based in Torres Novas, Rodoviária do Tejo operates regular services, regular specialized services, and occasional services. Here, we see this CAMO Apollo DD in an occasional service. Some readers will notice the luggage lid with a different paint scheme, possibly coming from a donor vehicle (first lid on the right side of a three-axle unit?).
As a note of interest regarding the MAN chassis, HOCL/A denotes a bus chassis (OC, Omnibuschassis), equipped with a rear engine (H, Heck) and air suspension (L, Luft). Credible sources tell me the /A comes from the Portuguese expression Autoportante, denoting a self-supporting body. Still, I find peculiar the presence of a Portuguese expression in the technical nomenclature of the German manufacturer. ●
Autocarro de dois pisos operado pela Rodoviária do Tejo visto na Praça do Comércio, Lisboa, em Janeiro de 2012. Este autocarro de dois pisos com o número de frota 4060 é um CAMO Apollo DD registado em 1996. Tem um comprimento total de aproximadamente 12 m. Utiliza o chassis MAN 16.370 HOCL/A com o motor MAN D2866 LOH. Baseada em Torres Novas, a Rodoviária do Tejo opera serviços regulares, serviços regulares especializados, e serviços ocasionais. Aqui, vemos este CAMO Apollo DD num serviço ocasional. Alguns leitores notarão a tampa da bagageira com um esquema de pintura diferente, vinda possivelmente de um veículo dador (primeira tampa no lado direito de uma unidade de três eixos?).
Como nota de interesse em relação ao chassis MAN, HOCL/A denota um chassis para autocarro (OC, Omnibuschassis), equipado com um motor à retaguarda (H, Heck) e suspensão pneumática (L, Luft). Fontes credíveis dizem-me que o /A vem da expressão portuguesa Autoportante. Ainda assim, considero peculiar a presença de uma expressão portuguesa na nomenclatura técnica do fabricante alemão. ●
4060 | 48-LH-22 | 1996 | – |
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