Surprise Tours – Ugarte Nobus Midi


Coach operated by Surprise Tours seen at Praça D. Pedro IV, Lisboa, in June 2014. This coach is an Ugarte Nobus Midi first registered in 2001. It can accommodate 36 seated passengers and uses the MAN 11.220 HOCL chassis with the 162 kW (220 hp) MAN D0826 LOH engine. Based in Póvoa de Santa Iria, Surprise Tours ¹ operates occasional services. Here, we surprise this distinctive Ugarte Nobus Midi arriving in the historic center of Lisboa. Out of context, but still an interesting detail, note the different cobblestone patterns used on the pavements.

Even in Spain, the Ugarte Nobus Midi does not seem to have been a common model. In Portugal, this is the only one I have ever encountered and is possibly one of the last vehicles manufactured by Carrocerías Ugarte in Logroño, which reached the end of its 68-year journey in 2001. Published data on the Ugarte Nobus, successor to the Ugarte CX-Elite, seems to be scarce, but there is photographic evidence that there were interurban and touring variants, with lengths of up to 12 m and based on MAN, Scania, Mercedes-Benz and IVECO chassis. Most people consider the Nobus a strange and inelegant creature, but in my opinion it has a coherent and peculiar design, which proves to be timeless and appealing.


Autocarro operado pela Surprise Tours visto na Praça D. Pedro IV, Lisboa, em Junho de 2014. Este autocarro é um Ugarte Nobus Midi com primeiro registo em 2001. Pode acomodar 36 passageiros sentados e utiliza o chassis MAN 11.220 HOCL com o motor MAN D0826 LOH de 162 kW (220 hp). Baseada em Póvoa de Santa Iria, a Surprise Tours ¹ opera serviços ocasionais. Aqui, surpreendemos este distintivo Ugarte Nobus Midi a chegar ao centro histórico de Lisboa. Fora de contexto, mas ainda assim um detalhe interessante, repare-se nos diversos padrões de empedrado utilizados nos pavimentos.

Mesmo em Espanha, o Ugarte Nobus Midi não parece ter sido um modelo comum. Em Portugal, este é o único que alguma vez encontrei e é possivelmente um dos últimos veículos fabricados pela Carrocerías Ugarte em Logroño, que chegou ao fim do seu percurso de 68 anos em 2001. Dados publicados sobre o Ugarte Nobus, sucessor do Ugarte CX-Elite, parecem ser escassos, mas existe evidência fotográfica de que terão existido variantes interurbanas e de turismo, com comprimentos de até 12 m e assentes em chassis MAN, Scania, Mercedes-Benz e IVECO. A maior parte das pessoas considera o Nobus uma criatura estranha e deselegante, mas a meu ver possui um desenho coerente e peculiar, que se revela intemporal e apelativo. 


¹  Surprise Tours, Lda., Póvoa de Santa Iria. 


Surprise Tours

Based in Póvoa de Santa Iria, Surprise Tours operates occasional services. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

n/a

Coach

56-JG-44

2010

2001



● References 

Wikipedia | "MAN Truck & Bus"
Wikipedia | "Póvoa de Santa Iria"
Wikipedia | "Póvoa de Santa Iria" pt-PT


1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci

Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Back to Normality

Transtejo "Eborense" – Estaleiros Navais de Viana do Castelo