CP E 205 – Henschel & Sohn


Steam locomotive formerly operated by CP seen at the premises of the Basque Railway Museum in Azpeitia in October 2008. This steam locomotive with fleet number CP E 205 is a Henschel & Sohn build, construction number 12280 (1913), included in a series of 16 units placed in service in 1911–1923. Overall length (buffers) is 39.7 ft. It has a heating surface of 123,30 m² and a grate area of 1,96 m², feeding 4 cylinders, 2 high pressure (350x550 mm) and 2 low pressure (500x550 mm). The distribution is Walschaert and the driving wheels have a diameter of 43.3 in. Tractive effort is 77 kN (7875 kg). Weight in service is 60 t. Wheelset arrangement is 2-4-6-0T or (1B')C n4vt ¹ and gauge is 3 ft 3+3⁄8 in. I think the top speed will  be approximately 25 mph. This Mallet-type semi-articulated tank locomotive, with a "compound" system, built by Henschel & Sohn, and whose maximum axle load does not exceed 10600 kg, was capable of maintaining high levels of traction on sinuous routes. It was used in freight, passenger or mixed services.

Opened to the public in 1994 by the Basque Railways (Eusko Trenbideak or Ferrocarriles Vascos) and located in Azpeitia, Spain, the Basque Railway Museum (Burdinbidearen Euskal Museoa or Museo Vasco del Ferrocarril) preserves a valuable collection of documents, artifacts, workshop equipment and railway vehicles, including the CP E 205 locomotive, formerly operated by Caminhos de Ferro Portugueses. To the delight of the many visitors, the Museum keeps several railway vehicles in operation on a rehabilitated section of track from the old Ferrocarril de Urola, covering about 5 km between the stations of Azpeitia and Lasao. The CP E 201–216-series includes 16 units manufactured in Germany in 1911–1923 by Henschel & Sohn, originally operated by Caminhos de Ferro do Estado – Divisão do Minho e Douro, numbered CFE-MD 451–466. Later, on Caminhos de Ferro Portugueses, they are numbered CP E 201–216. The "E" denotes a steam locomotive used on the "via estreita" (narrow gauge) system. The last unit in the series is withdrawn from service in 1986.

Throughout its life, the CP E 201–216-series can be found on narrow-gauge lines hauling freight, passenger or mixed trains. After being withdrawn from service, some units will be recovered for static exhibition, others for circulation in tourist services. In 1998, CP E 205 is donated by Caminhos de Ferro Portugueses to the Basque Railway Museum. In 2002, lovingly restored and named "Portugal", she breathes again, this time on the section between Azpeitia and Lasao stations, through the harsh, but always generous Basque mountains. Here, in 2008, we see her on the Museum premises, aged 95, getting ready for another run. What a wonderful moment. 


Locomotiva a vapor antigamente operada pela CP vista nas instalações do Museu Basco do Caminho de ferro em Azpeitia em Outubro de 2008. Esta locomotiva a vapor semi-articulada de tipo Mallet com o número de frota CP E 205 é uma construção Henschel & Sohn, número de fabrico 12280 (1913), incluída na série de 16 unidades colocada em serviço em 1911–1923. O comprimento total (tampões) é de 12,10 m. Dispõe de uma superfície de aquecimento de 123,30 m² e de uma grelha com 1,96 m², alimentando 4 cilindros, 2 de alta pressão (350x550 mm) e 2 de baixa pressão (500x550 mm). A distribuição é Walschaert e as rodas motoras possuem um diâmetro de 1100 mm. O esforço de tracção é de 77 kN (7875 kg). O peso em serviço é de 60 t. A disposição do rodado é 2-4-6-0T ou (1B')C n4vt ¹ e a bitola é de 1000 mm. Creio que a velocidade máxima será de aproximadamente 40 km/h. Esta locomotiva-tanque semi-articulada de tipo Mallet, com sistema "compound", construída pela Henschel & Sohn, e cuja carga máxima por eixo não excede os 10600 kg, era capaz de manter elevados níveis de tracção em traçados sinuosos. Foi utilizada em serviços de mercadorias, de passageiros, ou mistos.

Aberto ao público em 1994 pelos Caminhos de ferro Bascos (Eusko Trenbideak ou Ferrocarriles Vascos) e localizado em Azpeitia, Espanha, o Museu Basco do Caminho de ferro (Burdinbidearen Euskal Museoa ou Museo Vasco del Ferrocarril) preserva uma valiosa colecção de documentos, artefactos, equipamentos oficinais e veículos ferroviários, onde se inclui a locomotiva CP E 205, antigamente operada pelos Caminhos de ferro Portugueses. Para alegria dos numerosos visitantes, o Museu mantém em operação diversos veículos ferroviários num troço de via reabilitado do antigo Ferrocarril de Urola, percorrendo cerca de 5 km entre as estações de Azpeitia e Lasao. A série CP E 201–216 inclui 16 unidades fabricadas na Alemanha em 1911–1923 pela Henschel & Sohn, operadas originalmente pelos Caminhos de Ferro do Estado – Divisão do Minho e Douro, numeradas CFE-MD 451–466. Mais tarde, nos Caminhos de ferro Portugueses, são numeradas CP E 201–216. O "E" denota uma locomotiva a vapor usada no sistema de "via estreita". A última unidade da série é retirada de serviço em 1986.

Ao longo da sua vida, encontramos a série CP E 201–216 nas linhas de via estreita a rebocar comboios de mercadorias, de passageiros, ou mistos. Depois de retiradas de serviço, algumas unidades serão recuperadas para exibição estática, outras para circulação em serviços turísticos. Em 1998, a CP E 205 é cedida pelos Caminhos de Ferro Portugueses ao Museu Basco do Caminho de ferro. Em 2002, carinhosamente restaurada e baptizada de "Portugal", volta a respirar, agora no troço entre as estações de Azpeitia e Lasao, por entre a agreste, mas sempre generosa serrania basca. Aqui, em 2008, vemo-la nas instalações do Museu, com 95 anos, a preparar-se para mais um passeio. Que instante maravilhoso. 


¹  The designation (1B')C n4vt denotes a locomotive with a support axle (1) and two driving axles (B) mounted on the same swiveling structure, in this case a bissel ( ( ') ), followed by three driving axles, this time mounted on the chassis (C), running on saturated steam (n), with four cylinders (4), using the compound system (v, Verbund) and configured as a tank locomotive (t). ● A designação (1B')C n4vt denota uma locomotiva com um eixo de suporte (1) e dois eixos tracção (B) montados numa mesma estrutura giratória, neste caso um bissel ( ( ') ), seguidos por três eixos de tracção, desta vez montados no chassis (C), funcionando com vapor saturado (n), dispondo de quatro cilindros (4), utilizando o sistema compound (v, Verbund) e configurada como locomotiva-tanque (t). 


Basque Railway Museum 

Opened to the public in 1994 by the Basque Railways and located in Azpeitia, Spain, the Basque Railway Museum preserves a valuable collection of documents, artifacts, workshop equipment and railway vehicles, including the CP E 205 locomotive, formerly operated by Caminhos de Ferro Portugueses. ●

Fleet Number

Paint Scheme

In service

Built

CP E 205

Steam locomotive

Black, w/ white stripe

"Portugal"

 

(1913)

1913

Henschel & Sohn

12280



● References 

Wikipedia | "CP – Comboios de Portugal" pt-pt
CP | "Ficha Técnica de Locomotivas – E 201 a 216" data sheet
Portugal Ferroviário | "CP - Comboios de Portugal - E 201 a E 216
Wikipedia | "Henschel & Sohn"
Marc Dahlström | "Vapeur au Portugal"
Wikipedia | "Mallet locomotive"
Wikipedia | "Compound locomotive"
Wikipedia | "Tank locomotive"
Wikipedia | "Euskotren Trena"
Wikipedia | "Ferrocarril del Urola" es-es
Wikipedia | "Azpeitia"
Wikipedia | "Azpeitia" pt

1 mm → 0.039 in
1 cm → 0.394 in
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 kg  → 0,00980665 kN
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft
1 m² → 10.764 sq ft


● How does the CP E 205 locomotive looks and sounds like in operation? Check it out here, on this video retrieved from Joan FORNÉ.
.





Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Back to Normality

Transtejo "Eborense" – Estaleiros Navais de Viana do Castelo