BusNavarro 55 – Hispano Divo


Coach operated by BusNavarro seen at Praça dos Restauradores, Lisboa, in June 2016. This coach with fleet number 55 is a Hispano Divo registered in 2007. It has an overall length of 47.2 ft and uses the Irisbus IVECO EuroRider C45 SRI chassis with the 331 kW (450 hp) IVECO Cursor 10 engine. Based in Ontinyent, BusNavarro operates regular specialized services and occasional services. Here, we see this Hispano Divo on an occasional service. It is interesting to note how the paint scheme can change the character of a vehicle – at first, I didn’t recognize this coach as a Divo.

Introduced in 2001, designed by Studi Pininfarina and combined with different chassis, the Hispano Divo is adopted by several Spanish operators. In 2005, it is redesigned and improved, becoming known as Divo II (also, Divo Gran Turismo), a version that evolves in 2007 to the Divo GT 3.5. In 2011, Tata Motors introduces the Divo model in India, renamed Tata Divo, with design changes and equipped with a Cummins ISBe 285 engine. In Spain, the Divo gives way to the Xerus in 2009, complemented in 2012 by the Scala, a lower version (11,3 ft) designed for regular services.


Autocarro operado pela BusNavarro visto na Praça dos Restauradores, Lisboa, em Junho de 2016. Este autocarro com o número de frota 55 é um Hispano Divo registado em 2007. Tem um comprimento total de 14,40 m e utiliza o chassis Irisbus IVECO EuroRider C45 SRI com o motor IVECO Cursor 10 de 331 kW (450 hp). Baseada em Ontinyent, a BusNavarro opera serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Hispano Divo num serviço ocasional. É interessante notar como o esquema de pintura pode mudar o carácter de um veículo – de início, não reconheci este autocarro como um Divo.

Apresentado em 2001, desenhado pela Studi Pininfarina e combinado com diversos chassis, o Hispano Divo é adoptado por vários operadores espanhóis. Em 2005, é redesenhado e melhorado, passando a ser conhecido como Divo II (também, Divo Gran Turismo), versão que evolui em 2007 para o Divo GT 3.5. Em 2011, a Tata Motors introduz o modelo Divo na Índia, rebaptizado Tata Divo, com alterações do desenho e equipado com motor Cummins ISBe 285. Em Espanha, o Divo dá lugar ao Xerus em 2009, complementado em 2012 pelo Scala, uma versão mais baixa (3,45 m) e vocacionada para serviços regulares.  


BusNavarro 

Based in Ontinyent, BusNavarro operates regular specialized services and occasional services. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

55

Coach

0721 FLD

2007

2007



● References 

Wikipedia | "Tata Hispano"
Tata Hispano | "Hispano Divo" catalog 
Tata Hispano | "Tata Hispano Divo GT 3.5" catalog
Wikipedia | "IVECO Bus"
Irisbus IVECO | "Chassis Range" catalog
Irisbus IVECO | "Irisbus EuroRider Chassis 397E.12.45 - Cursor 10" data sheet
Irisbus IVECO | "Irisbus IVECO EuroRider Chassis C38 ER / C38A ER / C45 ER / C38 SRI / C38A SRI / C45 SRI" data sheet
Wikipedia | "Ontinyent"
Wikipedia | "Ontinyent" pt

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp


● How does a Hispano Divo sounds like in operation? Sadly, I didn't find any interesting video on this vehicle.


NOTE | Researching the Divo models, their chronology and the differences between versions, as well as the appropriate model names, proved difficult. Any corrections are welcome. ● A pesquisa sobre os modelos Divo, a sua cronologia e as diferenças entre versões, assim como as designações comerciais adequadas, revelou-se difícil. Quaisquer devidas correcções, são bem vindas. ● Resultó difícil investigar los modelos Divo, su cronología y las diferencias entre versiones, así como los nombres comerciales apropiados. Cualquier corrección es bienvenida.

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