Autocars Luis Lax – Tata Hispano Naya
Coach operated by Autocars Luis Lax seen on Avenida da Liberdade, Lisboa, in May 2012. This coach is a Tata Hispano Naya registered in 2011. It uses the Volvo B13R chassis with the Volvo D13C engine. Established in 2001 and based in Lleida, Autocars Luis Lax operates regular specialized services and occasional services. Here, we see this Tata Hispano Naya on an occasional service.
Established in 1939 by Vincenzo Angelino Gervasio and based in Zaragoza, Talleres Nápoles, initially dedicated to the repair and modification of trucks, has an interesting history, changing its name several times before becoming Hispano Carrocera in 1983, producing Van Hool coaches under license. Later, the company develops its own range, presenting iconic models such as the Habit in 1998 or the Divo in 2001, both designed by Studi Pininfarina. In 2009 it becomes a subsidiary of Tata Motors, based in Mumbai, changing its brand name from Hispano to Tata Hispano. In 2013, Tata Motors closes the factory in Spain, however, continuing the production of the Divo model in India, introduced locally in 2011, renamed Tata Divo and equipped with a Cummins ISBe 285 engine. Introduced in 2010, the Naya is a top of the range luxury coach complementing the Xerus model adopted by several Spanish operators. ●
Autocarro operado pela Autocars Luis Lax visto na Avenida da Liberdade, Lisboa, em Maio de 2012. Este autocarro é um Tata Hispano Naya registado em 2011. Utiliza o chassis Volvo B13R com o motor Volvo D13C. Estabelecida em 2001 e baseada em Lleida, a Autocars Luis Lax opera serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Tata Hispano Naya num serviço ocasional.
Estabelecida em 1939 por Vincenzo Angelino Gervasio e baseada em Zaragoza, a Talleres Nápoles, dedicada inicialmente à reparação e modificação de camiões, tem uma história interessante, mudando diversas vezes de nome até se tornar a Hispano Carrocera em 1983, produzindo autocarros Van Hool sob licença. Mais tarde, a empresa desenvolve a sua própria gama, apresentando modelos icónicos como o Habit em 1998 ou o Divo em 2001, ambos desenhados pela Studi Pininfarina. Em 2009 torna-se subsidiária da Tata Motors, baseada em Mumbai, mudando a designação comercial de Hispano para Tata Hispano. Em 2013, a Tata Motors encerra a fábrica em Espanha, continuando todavia a produção do modelo Divo na Índia, introduzido localmente em 2011, rebaptizado Tata Divo e equipado com o motor Cummins ISBe 285. Apresentado em 2010, o Naya é um autocarro de luxo, topo de gama, complementando o modelo Xerus adoptado por vários operadores espanhóis. ●
Autocars Luis Lax
Established in 2001 and based in Lleida, Autocars Luis Lax operates regular specialized services and occasional services. ●
Fleet Number |
Registration |
Year |
Built |
n/a Coach |
0849 HCZ |
2011 |
2011 |
● References
Wikipedia | "Tata Hispano"
Tata Hispano | "Tata Hispano Naya" catalog
Wikipedia | "Volvo"
Wikipedia | "Volvo B13R"
Volvo | "Volvo B13R" catalog
Volvo | "Volvo B13R" data sheet
Volvo | "Volvo D13C" data sheet
Volvo | "DRIVELINE Volvo D13C" data sheet
Nexobús | "Tata Hispano presenta a los operadores de transporte de Madrid el Naya, su última carrocería de lujo"
Wikipedia | "Lleida"
Wikipedia | "Lérida" pt-pt
1 m → 3.281 ft
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
● How does a Tata Hispano Naya sounds like in operation? Sadly, I didn't find any interesting video on this vehicle.
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