Itaka – Solaris Vacanza 13


Coach operated by Itaka seen at Praça Marquês de Pombal, Lisboa, in July 2012. This coach is a Solaris Vacanza 13 registered in 2006. It has an overall length of 42.3 ft and uses the 315 kW (428 hp) DAF XE 315C engine. Established in 1989 by Mariusz Jańczuk and Leszek Szagdaj and based in Opole, Itaka (also Nowa Itaka) is a Polish tourist operator. On its website, the operator reveals the origin of the curious name, "The Greek island of Ithaca ¹, which inspired our name and logo, symbolizes long journeys and exciting homecomings." Here, we see this Solaris Vacanza 13 precisely on a "long journey" to Portugal.

Introduced in 2003 at the "Busworld" trade fair in Kortrijk, Belgium, and available to operators since 2004, the distinctive Solaris Vacanza 13, with three axles, derived from the Solaris Vacanza 12, with two axles, has a length of 42.3 ft and can accommodate up to 53 passengers (53+1+1). The self-supporting structure always receives the DAF XE 315C engine combined with the ZF 8S180 transmission. Created by the IFS Designatelier in Berlin, the vehicle's wedge-shaped design is bold, appealing and possibly functional, but not exactly harmonious, and incorporates peculiar details such as the asymmetrical windshield or trapezoidal windows. Despite its good attributes, the Solaris Vacanza 13 conquers few operators outside the Polish market. Production ceases in 2010.

Autocarro operado pela Itaka visto na Praça Marquês de Pombal, Lisboa, em Julho de 2012. Este autocarro é um Solaris Vacanza 13 registado em 2006 e utiliza o motor DAF XE 315C de 315 kW (428 hp). Estabelecida em 1989 por Mariusz Jańczuk and Leszek Szagdaj e baseada em Opole, a Itaka (também Nowa Itaka) é um operador turístico polaco. No seu website o operador revela a origem do curioso nome, "A ilha grega de Ithaca ¹, que inspirou nosso nome e logótipo, simboliza longas viagens e emocionantes regressos a casa." Aqui, vemos este Solaris Vacanza 13 precisamente numa "longa viagem" a Portugal.

Apresentado em 2003 na feira comercial "Busworld" em Kortrijk, Bélgica, e disponível para os operadores desde 2004, o distintivo Solaris Vacanza 13, com três eixos, derivado do Solaris Vacanza 12, com dois eixos, possui um comprimento de 12,90 m e pode acomodar até 53 passageiros (53+1+1). A estrutura autoportante recebe sempre o motor DAF XE 315C combinado com a transmissão ZF 8S180. Criado pelo IFS Designatelier, em Berlim, o desenho do veículo em forma de cunha é arrojado, apelativo e possivelmente funcional, mas não propriamente harmonioso, e incorpora detalhes peculiares como o pára-brisas assimétrico ou as janelas trapezoidais. Apesar dos seus bons atributos, o Solaris Vacanza 13 conquista poucos operadores fora do mercado polaco. A produção cessa em 2010.  

¹  Home of the mythological hero Odysseus. | Lar do herói mitológico Odisseu.


Itaka

Established in 1989 and based in Opole, Itaka is a Polish tourist operator. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

n/a

Coach

OP 86492

2006

2006



● References 

Wikipedia | "Solaris Bus & Coach"
Wikipedia | "Solaris Vacanza"  
Wikipedia | "Opole"
Wikipedia | "Opole" pt-br

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp


● How does a Solaris Vacanza 13 sounds like in operation? Check it out here, on this video retrieved from Autobusikcom.





Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Transtejo "Eborense" – Estaleiros Navais de Viana do Castelo

Back to Normality