Rodoviária de Lisboa 620 – Mercedes-Benz O 408


Coach operated by Rodoviária de Lisboa seen at Terminal Rodoviário do Campo Grande, Lisboa, in May 2011. This coach with fleet number 620 is a Mercedes-Benz O 408 first registered in 1994 and placed in service by RL in 2004. It has an overall length of 39.1 ft, features semi-integral construction and uses the Mercedes-Benz OM 447 h engine. It presumably originates from the DB Regio/SBG Südbadenbus fleet based in Karlsruhe. Based in Loures, Rodoviária de Lisboa, whose name is usually shortened to RL, operates regular services in the municipalities of Lisboa, Loures, Odivelas and Vila Franca de Xira, as well as regular specialized services and occasional services. Here, we see this Mercedes-Benz O 408 on regular service 354, Lisboa (Campo Grande)–Vialonga (Quinta da Maranhota). At this time, the bus paint scheme denotes the area served by the route. Green and white buses from "Rede Verde" served Loures, Bucelas, Póvoa de St.º Adrião, Vialonga, Tojal and Infantado. In 2022 ¹, Rodoviária de Lisboa gives way to Carris Metropolitana/Rodoviária de Lisboa, which serves the municipalities of Odivelas, Loures, Mafra and Vila Franca de Xira and provides connections to Lisboa. The new fleet displays the yellow paint scheme common to the four operational areas of Carris Metropolitana.

Presented in 1989 and clearly a member of the Mercedes-Benz O 405 family, the O 408 is based on the slightly longer O 407 and features seats with high backrests, larger windows, luggage compartments and a power output of 184 kW (250 hp) or 220 kW (299 hp). The Mercedes-Benz O 408 can be used on both regular interurban service and occasional tourist services. Production ends in 1998. 


Autocarro operado pela Rodoviária de Lisboa visto no Terminal Rodoviário do Campo Grande, Lisboa, em Maio de 2011. Este autocarro com o número de frota 620 é um Mercedes-Benz O 408 com primeiro registo em 1994 e colocado em serviço pela RL em 2004. Tem um comprimento total de 11,93 m, possui construção semi-integral e utiliza o motor Mercedes-Benz OM 447 h. É presumivelmente originário da frota DB Regio/SBG Südbadenbus baseada em Karlsruhe. Baseada em Loures, a Rodoviária de Lisboa, cujo nome se abrevia usualmente para RL, opera serviços regulares nos concelhos de Lisboa, Loures, Odivelas e Vila Franca de Xira, assim como serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Mercedes-Benz O 408 no serviço regular 354, Lisboa (Campo Grande)–Vialonga (Quinta da Maranhota). Nesta altura, o esquema de pintura do autocarro denota a área servida pela rota. Os autocarros verdes e brancos da "Rede Verde" serviam Loures, Bucelas, Póvoa de St.º Adrião, Vialonga, Tojal e Infantado. Em 2022 ¹, a Rodoviária de Lisboa dá lugar à Carris Metropolitana/Rodoviária de Lisboa, que serve os concelhos de Odivelas, Loures, Mafra e Vila Franca de Xira e assegura ligações a Lisboa. A nova frota exibe o esquema de pintura em amarelo, comum às quatro áreas operacionais da Carris Metropolitana.

Apresentado em 1989 e claramente um membro da família Mercedes-Benz O 405, o O 408 é baseado no O 407 um pouco mais longo e possui assentos com encostos altos, janelas maiores, compartimentos para bagagem e uma potência de 184 kW ( 250 hp) ou 220 kW (299 hp). O Mercedes-Benz O 408 pode ser usado tanto em serviços interurbanos regulares quanto em serviços turísticos ocasionais. A produção termina em 1998. 


¹  The start of public service in Área 2 (the metropolitan sector of operation), scheduled for 2022, takes place on January 1, 2023. | O inicio do serviço público na Área 2, previsto para 2022, tem lugar em 1 de Janeiro de 2023.


Rodoviária de Lisboa 

Based in Loures, Rodoviária de Lisboa operates regular services in the municipalities of Lisboa, Loures, Odivelas and Vila Franca de Xira, as well as regular specialized services and occasional services. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

620

Coach

77-08-ZA

2004

1994



Carris Metropolitana comprises four operational areas serving 18 municipalities in the Área Metropolitana de Lisboa

Operational Area

Operator

Geography

1

 

Carris Metropolitana – Viação Alvorada

Services available from January 1st, 2023.

North and west of Lisboa. Municipalities of Oeiras, Sintra and Amadora. Connections to Cascais and Lisboa.

2

 

Carris Metropolitana – Rodoviária de Lisboa

Services available from January 1st, 2023. 

North and east of Lisboa. Municipalities of Mafra, Loures, Odivelas and Vila Franca de Xira. Connections to Lisboa.

3

 

Carris Metropolitana – Transportes Sul do Tejo

Services available from July 1st, 2022.

South of Lisboa. Municipalities of Almada, Seixal and Sesimbra. Connections to Lisboa.

4

 

Carris Metropolitana – ALSA Todi

Services available from June 1st, 2022.

South of Lisboa. Municipalities of Alcochete, Montijo, Moita, Palmela and Setúbal. Connections to Barreiro and Lisboa.


Any due corrections are welcome. | Quaisquer devidas correcções são bem-vindas.


● References

Wikipedia | "Rodoviária de Lisboa"
Wikipedia | "Mercedes-Benz buses
Wikipedia | "VöV-Standard-Bus"
Wikipedia | "Mercedes-Benz O405
Wikipedia | "DB SBG Südbadenbus
Wikipedia | "Loures
Wikipedia | "Loures" pt-PT 


● Check it here, another green and white creature operated by Rodoviária de Lisboa, an always impressive Setra S 319 UL.

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