Rodoviária de Lisboa 672 – Setra S 319 UL


Coach operated by Rodoviária de Lisboa seen at Terminal Rodoviário do Campo Grande, Lisboa, in July 2016. This coach with fleet number 672 is a Setra S 319 UL first registered in 2004 and placed in service by RL in 2014. It has an overall length of 49 ft, features integral construction and uses the Mercedes-Benz OM 457 hLA engine. This coach exhibits the Setra S 315 GT sloping windshield. This variant is sometimes described as Setra S 319 UL-GT. UL-GT is the abbreviation for "Überlandlinienbus-Grand Tourisme". Based in Loures, Rodoviária de Lisboa, whose name is usually shortened to RL, operates regular services in the municipalities of Lisboa, Loures, Odivelas and Vila Franca de Xira, as well as regular specialized services and occasional services. Here, we see this Setra S 319 UL on regular service 334, Infantado–Lisboa (C. Grande). At this time, the bus paint scheme denotes the area served by the route. Green and white buses from "Rede Verde" served Loures, Bucelas, Póvoa de St.º Adrião, Vialonga, Tojal and Infantado. In 2022 ¹, Rodoviária de Lisboa gives way to Carris Metropolitana/Rodoviária de Lisboa, which serves the municipalities of Odivelas, Loures, Mafra and Vila Franca de Xira and provides connections to Lisboa. The new fleet displays the yellow paint scheme common to the four operational areas of Carris Metropolitana.

The acronym Setra derives from "Selbsttragende" in reference to the self-supporting body, or "Selbsttragende Karosserie", a concept applied by Otto Kässbohrer in bus manufacture. The first Setra, the S 8, presented in 1951, combines the self-supported body, comprising a tubular frame covered with sheet metal, with a diesel engine located behind the rear axle. The expression S 8 denotes eight rows of seats (Sitzreihen 8). Presented in 1997, the Setra S 319 UL is an interurban or regional bus (UL, Überlandlinienbus) from the 300-series (3), accepting a maximum of nineteen rows of seats (Sitzreihen 19).


Autocarro operado pela Rodoviária de Lisboa visto no Terminal Rodoviário do Campo Grande, Lisboa, em Julho de 2016. Este autocarro com o número de frota 672 é um Setra S 319 UL com primeiro registo em 2004 e colocado em serviço pela RL em 2014. Tem um comprimento total de 14,95 m, possui construção integral e utiliza o motor Mercedes-Benz OM 457 hLA. Este autocarro exibe o pára-brisas inclinado do Setra S 315 GT. Esta variante é por vezes descrita como Setra S 319 UL-GT. UL-GT é a abreviatura de "Überlandlinienbus-Grand Tourisme". Baseada em Loures, a Rodoviária de Lisboa, cujo nome se abrevia usualmente para RL, opera serviços regulares nos concelhos de Lisboa, Loures, Odivelas e Vila Franca de Xira, assim como serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Setra S 319 UL no serviço regular 334, Infantado–Lisboa (C. Grande). Nesta altura, o esquema de pintura do autocarro denota a área servida pela rota. Os autocarros verdes e brancos da "Rede Verde" serviam Loures, Bucelas, Póvoa de St.º Adrião, Vialonga, Tojal e Infantado. Em 2022 ¹, a Rodoviária de Lisboa dá lugar à Carris Metropolitana/Rodoviária de Lisboa, que serve os concelhos de Odivelas, Loures, Mafra e Vila Franca de Xira e assegura ligações a Lisboa. A nova frota exibe o esquema de pintura em amarelo, comum às quatro áreas operacionais da Carris Metropolitana.

O acrónimo Setra deriva de "Selbsttragende" em referência à carroçaria autoportante, ou "Selbsttragende Karosserie", um conceito aplicado por Otto Kässbohrer no fabrico de autocarros. O primeiro Setra, o S 8, apresentado em 1951, combina a carroçaria auto-portante, compreendendo uma estrutura tubular coberta por chapa metálica, com um motor diesel localizado atrás do eixo traseiro. A expressão S 8 denota oito filas de assentos (Sitzreihen 8). Apresentado em 1997, o Setra S 319 UL é um autocarro interurbano ou regional (UL, Überlandlinienbus) da série 300 (3), aceitando um máximo de dezanove filas de assentos (Sitzreihen 19).


¹  The start of public service in Área 2 (the metropolitan sector of operation), scheduled for 2022, takes place on January 1, 2023. | O inicio do serviço público na Área 2, previsto para 2022, tem lugar em 1 de Janeiro de 2023.


Rodoviária de Lisboa 

Based in Loures, Rodoviária de Lisboa operates regular services in the municipalities of Lisboa, Loures, Odivelas and Vila Franca de Xira, as well as regular specialized services and occasional services. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

672

Coach

76-PH-39

2004

2004



Carris Metropolitana comprises four operational areas serving 18 municipalities in the Área Metropolitana de Lisboa

Operational Area

Operator

Geography

1

 

Carris Metropolitana – Viação Alvorada

Services available from January 1st, 2023.

North and west of Lisboa. Municipalities of Oeiras, Sintra and Amadora. Connections to Cascais and Lisboa.

2

 

Carris Metropolitana – Rodoviária de Lisboa

Services available from January 1st, 2023. 

North and east of Lisboa. Municipalities of Mafra, Loures, Odivelas and Vila Franca de Xira. Connections to Lisboa.

3

 

Carris Metropolitana – Transportes Sul do Tejo

Services available from July 1st, 2022.

South of Lisboa. Municipalities of Almada, Seixal and Sesimbra. Connections to Lisboa.

4

 

Carris Metropolitana – ALSA Todi

Services available from June 1st, 2022.

South of Lisboa. Municipalities of Alcochete, Montijo, Moita, Palmela and Setúbal. Connections to Barreiro and Lisboa.


Any due corrections are welcome. | Quaisquer devidas correcções são bem-vindas.


● References

Wikipedia | "Rodoviária de Lisboa"
Wikipedia | "Setra"
Setra | "The Setra MultiClass"
Wikipedia | "Loures"
Wikipedia | "Loures" pt-PT  

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci


● Check it here, another green and white creature operated by Rodoviária de Lisboa, a classic Mercedes-Benz O 408.

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