Ferrocarriles Vascongados 104 – Nasmyth, Wilson and Co.


Steam locomotive formerly operated by Ferrocarriles Vascongados seen at the premises of the Basque Railway Museum in Azpeitia in October 2008. This tank locomotive with fleet number ESS 14 and named "Aurrerá" is built by Nasmyth, Wilson & Co. Ltd. in 1898, construction number 551, and placed in service by the Compañía del Ferrocarril de Elgoibar a San Sebastián. In 1906, the merger of this operator with two others, the Compañía del Ferrocarril Central de Vizcaya and the Compañía del Ferrocarril de Durango a Zumárraga, gave rise to the Compañía de los Ferrocarriles Vascongados. From then on, this locomotive acquired the identity of FV 104 "Aurrerá", remaining active until the 1960s. Overall length (buffers) is 27.1 ft. Two cylinders transmit motion to six driving wheels. Nominal output is 190 kW (250 hp). Weight in service is 35 t. Wheelset arrangement is 2-6-0T or 1'C 2t and gauge is 3 ft 3+3⁄8 in. This locomotive was used for both passenger and freight services. Here, in October 2008, we find the graceful FV 104 in the yard of the Burdinbidearen Euskal Museoa (Basque Railway Museum), preparing for another run through the beautiful Basque countryside. Photo by João Carita


Locomotiva a vapor antigamente operada pelos Ferrocarriles Vascongados vista nas instalações do Museu Vasco do Caminho-de-ferro em Azpeitia em Outubro de 2008. Esta locomotiva-tanque com o numero de frota ESS 14 e baptizada "Aurrerá", é construída pela Nasmyth, Wilson & Co. Ltd. em 1898, número de fabrico 551, e colocada em serviço pela Compañía del Ferrocarril de Elgoibar a San Sebastián. Em 1906, a fusão deste operador com outros dois, a Compañía del Ferrocarril Central de Vizcaya e a Compañía del Ferrocarril de Durango a Zumárraga, dá origem à Compañía de los Ferrocarriles Vascongados. A partir daí esta locomotiva adquire a identidade  de FV 104 "Aurrerá", permanecendo activa até aos anos sessenta. O comprimento total (tampões) é de 8,25 m. Dois cilindros transmitem movimento a seis rodas motoras. A potência nominal é de 190 kW (250 hp). O peso em serviço é de 35 t. A disposição do rodado é 2-6-0T ou 1'C 2t e a bitola é de 1000 mm. Esta locomotiva era utilizada tanto em serviços de passageiros, como de mercadorias. Aqui, em Outubro de 2008, encontramos a graciosa FV 104 no pátio do Burdinbidearen Euskal Museoa (Museu Vasco do Caminho-de-ferro) a preparar-se para mais uma circulação ao longo da bonita paisagem basca. Foto de João Carita.


References

Wikipedia | "Basque Railway Museum"
Museo Vasco del Ferrocarril | "HOME"
Amigos del Museo Vasco del Ferrocarril | "HOME"
Wikipedia | "Azpeitia"
Historias del tren | "Nasmyth & Wilson (Y IIII)"
Historias del tren | "¿Aurrera o San Sebastián?"
Listado Trenes | "Museo Vasco del Ferrocarril"
Listado Trenes | "FV 104 Aurrerá"
Wikipedia | "Steam locomotive"
Wikipedia | "Tank locomotive"
Wikipedia | "Kilogram-force"
Wikipedia | "Newton (unit)"
Wikipedia | "Track gauge"

1 mm → 0.039 inch 
1 g → 0.035 oz 
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon 
1 m → 3.281 ft 
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in
1 kgf  → 0,00980665 kN


● Check it out here, the gracious FV 104 "Aurrerá" in action, on this video retrieved from  Andrés Basagoitia. (The author of this video, Andrés Basagoitia, passed away in 2025. In his memory, the family keeps his digital legacy—his vibrant enthusiasm for the railroad—alive and accessible. Thank you. ● El autor de este video, Andrés Basagoitia, falleció en 2025. En su memoria, la familia mantiene vivo y accesible su legado digital—su vibrante entusiasmo por el ferrocarril. Gracias.) 




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