CP 1457 – English Electric/SOREFAME LD 844 C


Diesel-electric locomotive operated by CP ¹ seen at Lisboa–Santa Apolónia station, on the Norte line, in December 2008. This diesel-electric locomotive with fleet number 1457 is built under license from English Electric by SOREFAME ² in 1967, construction number 0634, included in a series of 57 units placed in service by the Caminhos de Ferro Portugueses in 1967–1969. These units are closely related to the BR Class 20. Overall length (buffers) is 41.7 ft. This locomotive uses a 1022 kW (1370 hp) English Electric 8 CSVT "V8" diesel engine and four English Electric 548/3A electric traction motors. Nominal output (wheels) is 723 kW (970 hp) and starting tractive effort is approximately 158 kN (16100 kg). Weight in service is 64.4 t. It can run in multiple units, up to 3 units. Wheelset arrangement is Bo' Bo' and gauge is 5 ft 5 21⁄32 in. Top speed is 65 mph. Designated by the manufacturer as LD 844 C, this diesel electric-locomotive is used on both passenger and freight services. Here, on a cold winter day in 2008, we find the versatile CP 1457 in switching duties, positioning the IC 543 Lisboa–Covilhã formation on line 5 at Lisboa–Santa Apolónia station.

The CP 1400 series includes 10 units manufactured in England in 1966 by the English Electric/Vulcan Foundry, numbered 1401–1410, and 57 units assembled in Portugal in 1967–1969 by SOREFAME, delivered in two batches, of 40 and 17 units, and numbered 1411–1450 and 1451–1467. Paint scheme is blue with a white longitudinal stripe, later replaced by orange and brown, with white diagonal visibility stripes. In 2005–2010, 11 units are sold to Argentina—1409 and 1467 for Trenes de Buenos Aires, 1405 and 1421 for Ferrobaires, 1417, 1418 and 1440 for Línea San Martín and 1410, 1423, 1425 and 1448 for Ferrocentral. Outside the context for which they were meticulously designed, they will have limited success. On the contrary, the CP 1400 series locomotives maintained in Portugal will achieve an impressive longevity, some still active in 2025 and with a high probability of celebrating sixty years of good service—a testament to the quality of this English equipment and the competence, ingenuity, and resilience of Portuguese engineers, mechanics, and train drivers. 


Locomotiva diesel-eléctrica operada pela CP ¹ vista na estação de Lisboa–Santa Apolónia, na linha do Norte, em Dezembro de 2008. Esta locomotiva diesel-eléctrica com o número de frota 1457 é construída sob licença da English Electric pela SOREFAME ² em 1967, número de fabrico 0634, incluída numa série de 57 unidades colocada em serviço pelos Caminhos de Ferro Portugueses em 1967–1969. Estas unidades são parentes próximas da BR Class 20. O comprimento total (tampões) é de 12,72 m. Utiliza um motor diesel "V8" English Electric 8 CSVT de 1022 kW (1370 hp) e quatro motores eléctricos de tracção English Electric 548/3A de 180 kW (242 hp). A potência nominal (rodas) é de 723 kW (970 hp) e o esforço de tracção no arranque é de aproximadamente 158 kN (16100 kg). O peso em serviço é de 64,4 t. Pode operar em unidade múltipla até 3 unidades. A disposição do rodado é Bo' Bo' e a bitola é de 1668 mm. A velocidade máxima é de 105 km/h. Aqui, num dia frio de Inverno em 2008, encontramos a versátil CP 1457 em manobras, a posicionar a formação do IC 543 Lisboa–Covilhã na linha 5, na estação Lisboa–Santa Apolónia..

A série CP 1400 inclui 10 unidades fabricadas em Inglaterra em 1966 pela English Electric/Vulcan Foundry, numeradas 1401–1410, e 57 unidades montadas em Portugal em 1967–1969 pela SOREFAME, entregues em dois lotes, de 40 e 17 unidades, e numeradas 1411–1450 e 1451–1467. O esquema de pintura é azul com uma faixa longitudinal branca, posteriormente substituído por laranja e castanho, com faixas brancas diagonais de visibilidade. Em 2005–2010, 11 unidades são vendidas para a Argentina—1409 e 1467 para a Trenes de Buenos Aires, 1405 e 1421 para a Ferrobaires, 1417, 1418 e 1440 para a Línea San Martín e 1410, 1423, 1425 e 1448 para a Ferrocentral. Fora do contexto para o qual foram meticulosamente concebidas, terão um sucesso limitado. Pelo contrário, as locomotivas da série CP 1400 mantidas em Portugal atingirão uma longevidade impressionante, algumas ainda activas em 2025 e com grande probabilidade de celebrar sessenta anos de bons serviços—testemunho da qualidade deste equipamento inglês e da competência, do engenho e resiliência de engenheiros, mecânicos e maquinistas portugueses. 


¹ 1860, Companhia Real dos Caminhos de Ferro Portugueses → 1910, Companhia dos Caminhos de Ferro Portugueses → 1974, Caminhos de Ferro Portugueses → 2009, Comboios de Portugal.
²  SOREFAME, acronym of Sociedades Reunidas de Fabricações Metálicas.


CP 1400 series. 

First ten units in the series

Fleet Number

Paint Scheme

In service

Built

9 0 94 1 10 1401-4

Diesel-electric locomotive

Orange/Brown

1967

1966

EE/Vulcan Foundry

EE 3758/D1127

90 94 1 10 1402-2

 

Orange/Brown

1967

1966

EE/Vulcan Foundry

EE 3759/D1128

90 94 1 10 1403-0

 

Orange/Brown

1967

1966

EE/Vulcan Foundry

EE 3760/D1129

90 94 1 10 1404-8

 

Orange/Brown

1967

1966

EE/Vulcan Foundry

EE 3761/D1130

90 94 1 10 1405-5

 

Orange/Brown

1967

1966

EE/Vulcan Foundry

EE 3762/D1131

90 94 1 10 1406-7

 

Orange/Brown

1967

1966

EE/Vulcan Foundry

EE 3763/D1132

90 94 1 10 1407-5

 

Orange/Brown

1967

1966

EE/Vulcan Foundry

EE 3764/D1133

90 94 1 10 1408-3

 

Orange/Brown

1967

1966

EE/Vulcan Foundry

EE 3765/D1134

90 94 1 10 1409-1

 

Orange/Brown

1967

1966

EE/Vulcan Foundry

EE 3766/D1135

90 94 1 10 1410-9

 

Orange/Brown

1967

1966

EE/Vulcan Foundry

EE 3767/D1136


9 0 94 1 10 1457-5

 

Orange/Brown

1967

(1968–1969) ¹

EE/SOREFAME

0634


¹  Manufacture date in parentheses refers to the batch. The manufacturer's document does not specify the completion date for each unit. ● Data de fabrico entre parêntesis refere-se ao lote. O documento do fabricante não especifica a data de conclusão de cada unidade.


CP 1400s in Argentina

Units sold to Argentina and operated on the 5 ft 6 in gauge system by Trenes de Buenos AiresFerrobairesLínea San Martín and Ferrocentral. Adapted to local operating conditions, they are, for example, equipped with large obstacle deflectors. Apparently nicknamed "Las Gorditas". It would be interesting if any local rail enthusiast could help us confirm the condition of these locomotives. ● 

Unidades vendidas a Argentina y operadas en el sistema de trocha 1676 mm por Trenes de Buenos AiresFerrobairesLínea San Martín y Ferrocentral. Adaptadas a las condiciones de funcionamiento locales, están, por ejemplo, equipadas con grandes deflectores de obstáculos. Sería interesante que algún aficionado ferroviario local pudiera ayudarnos a confirmar el estado de estas unidades. ●

Fleet Number

Paint Scheme

In service

Built

(90 94 1 10 1409-7)

Trenes de Buenos Aires

White/Two-tone blue

n/a

1966

EE/Vulcan Foundry

EE 3766/D1135

(90 94 1 10 1467-5)

Trenes de Buenos Aires

White/Two-tone blue

n/a

(1968–69)

EE/SOREFAME

0644

(90 94 1 10 1405-5)

Ferrobaires

Orange/Brown

n/a

1966

EE/Vulcan Foundry

EE 3762/D1131

(90 94 1 10 1421-2)

Ferrobaires

Orange/Brown

n/a

(1967–68)

EE/SOREFAME

0508

(90 94 1 10 1417-0)

Línea San Martín

Grayish blue/Blue

n/a

(1967–68)

EE/SOREFAME

0504

(90 94 1 10 1418-8)

Línea San Martín

Grayish blue/Blue

 

n/a

(1967–68)

EE/SOREFAME

 0505

(90 94 1 10 1440-2)

Línea San Martín

Grayish blue/Blue

n/a

(1967–68)

EE/SOREFAME

0527

(90 94 0 76 1410-5)

Ferrocentral

Black/Green/White

n/a

1966

EE/Vulcan Foundry

EE 3767/D1136

(90 94 0 76 1423-8)

Ferrocentral

Black/Green/White

n/a

(1967–68)

EE/SOREFAME

 0510

(90 94 1 10 1425-3)

Ferrocentral

Black/Green/White

n/a

(1967–68)

EE/SOREFAME

0512

(90 94 0 76 1448-5)

Ferrocentral

Black/Green/White

 

n/a

(1967–68)

EE/SOREFAME

0535


Manufacture dates in parentheses refer to the batch. The manufacturer's document does not specify the completion date for each unit. ● Datas de fabrico entre parêntesis referem-se ao lote. O documento do fabricante não especifica a data de conclusão de cada unidade.


References

Wikipedia | "CP 1400"
CP | "Ficha Técnica de Locomotivas Diesel – 1401–1467" data sheet
David Clough, Martin Beckett and Michael Hunt | "A Guide to Portuguese Railways" hand book
Portugal Ferroviário/Listado Trenes | "Comboios de Portugal - 1400"
Wikipedia | "English Electric"
Wikipedia | "Vulcan Foundry"
Wikipedia | "SOREFAME"
Gloucestershire Transport History | "English Electric Exportese"
Wikipedia | "British Rail Class 20"
Wikipedia | "Ferrobaires"
Wikipedia | "Línea San Martín"
Wikipedia | "Ferrocentral"
Wikipedia | "Linha do Norte"
Wikipedia | "Kilogram-force"
Wikipedia | "Newton (unit)"
Wikipedia | "Track gauge"

1 mm → 0.039 inch 
1 g → 0.035 oz 
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon 
1 m → 3.281 ft 
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in
1 kgf  → 0,00980665 kN


● Check it out here, several CP 1400s in operation in 2023–2024, on this video retrieved from José Pedro Botelho. Spoiler alert—still looking great after all these years. 




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