VT Bus 41 – Irmãos Mota Atomic VIII


Coach operated by VT Bus seen at Praça dos Restauradores, Lisboa, in May 2012. This coach with fleet number 41 is an Irmãos Mota Atomic VIII ¹ registered in 2000. It uses the Scania K124IB 4x2 chassis with the Scania DSC12 engine. Based in Maia, in 2012 VT Bus operates regular specialized services and occasional services. Here, we see this Irmãos Mota Atomic VIII in downtown Lisboa carrying out an occasional service.

Established in 1980 by brothers Joaquim, José and Fernando Mota, and based in Pedroso (Vila Nova de Gaia), Irmãos Mota (Irmãos, meaning brothers) will mainly dedicate itself to the construction, transformation and repair of bus and coach bodies. The first model will be the Atomic MK I, a touring coach. The Atomic MK VIII appears in 1987 and is distinguished by its double windshield. In 2024, the Atomic 8 family includes versions with overall lengths up to 49.2 ft. Produced between 1996 and 2006, the Scania 4-series chassis will be a huge success with operators due to their quality and amazing versatility – we can find them in almost all types of buses and coaches. The designation "K124IB 4x2" reveals a 4-series chassis (4) intended for a single-deck coach (B) for intercity service (I), with two axles (4x2) and equipped with the DSC12 engine (12) mounted longitudinally behind the rear axle (K). "DSC12" indicates a turbocharged diesel engine (DS), with air-cooled intercooler (C) and a nominal displacement of 12 000 cm³ (12).


Autocarro operado pela VT Bus visto na Praça dos Restauradores, Lisboa, em Maio de 2012. Este autocarro com o número de frota 41 é um Irmãos Mota Atomic VIII ¹ registado em 2000. Utiliza o chassis Scania K124IB 4x2 com o motor Scania DSC12. Baseada em/na Maia, em 2012 a VT Bus opera serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Irmãos Mota Atomic VIII na baixa de Lisboa a realizar um serviço ocasional.

Estabelecida em 1980 pelos irmãos Joaquim, José e Fernando Mota, e baseada em Pedroso (Vila Nova de Gaia), a Irmãos Mota dedicar-se-á sobretudo à construção, transformação e reparação de carroçarias para autocarros. O primeiro modelo será o Atomic MK I, um autocarro de turismo. O Atomic MK VIII surge em 1987 e distingue-se pelo pára-brisas duplo. Em 2024, a família Atomic 8 inclui versões com comprimentos totais de até 15 m. Produzidos entre 1996 e 2006, os chassis Scania da série 4 terão um expressivo sucesso junto dos operadores pela sua qualidade e espantosa versatilidade – podemos encontrá-los em quase todos os tipos de autocarros. A designação "K124IB 4x2" revela um chassis da série 4 (4) destinado a um autocarro de um piso (B) para serviço interurbano (I), com dois eixos (4x2) e equipado com o motor DSC12 (12) montado longitudinalmente atrás do eixo traseiro (K). "DSC12" indica um motor diesel turbo-alimentado (DS) , com "inter-cooler" refrigerado a ar (C) e uma cilindrada nominal de 12 000 cm³ (12) .  


¹  Also, Irmãos Mota Atomic MK VIII or Irmãos Mota Atomic Mk VIII.


VT Bus

Fleet Number

Registration

Year

Built

41

73-23-PA

2000

Irmãos Mota (V.N. Gaia)

2000


Further details or corrections are welcome. | Mais detalhes ou correcções são bem-vindos.


● References 


Wikipedia | "Scania AB"
Wikipedia | "Scania 4-series (bus)"
Wikipedia | "Intercooler"
Wikipedia | "Maia"
Wikipedia | "Maia" pt-PT
Wikipedia | "Lisboa"
Wikipedia | "Lisboapt-PT

1 mm → 0.039 inch 
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon 
1 m → 3.281 ft 
1 cm³ → 0.0610237 ci

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