Dianatours – J. D. Martins
Coach operated by Dianatours seen at Praça do Império, Lisboa, in May 2015. This coach is bodied by J. D. Martins and registered in 2010. It can accommodate 34 seated passengers (34+1+1) and uses the Irisbus IVECO EuroMidi CC100E22 (CC100E.22.FP) chassis with the 160 kW (217 hp) IVECO Tector 6 engine. Established in 1995 and based in Loures, Dianatours ¹ launches the Prime Bus brand in 2022, associated with a fleet of around 40 vehicles of different sizes and types intended for regular specialized services and occasional services. Here, on a radiant spring day in 2015, we see this J. D. Martins coach leaving Praça do Império, on an occasional service.
Simple and efficient, the EuroMidi CC100 chassis (CC80E22, CC90E22 and CC100E22) equipped with mechanical or air suspension allows bodies with lengths of 24.3 to 30.2 ft. It features the front-mounted 220 hp (162 kW) IVECO Tector 6 engine and ZF transmissions. The EuroMidi CC100 chassis can be found with various school, intercity or touring bodies, including the Irisbus IVECO Proway in France ², the peculiar Indcar Mago2 in Spain or this interesting custom example built by J. D. Martins in Portugal. Based in Vila Nova de Gaia and succeeding in 1956 the company formed in 1949 by Joaquim Martins, J. D. Martins ³ has been manufacturing interesting bodies of different types over the years. In the 1990s, the massive import of second-hand buses and coaches into Portugal, some of them of excellent quality, well equipped and maintained by previous operators, limited the expectations of national coachbuilders. From then on, J. D. Martins will specialize in school, intercity or touring minibuses, mainly with Mercedes-Benz or IVECO chassis, alongside bodywork repair or reconditioning activities. ●
Autocarro operado pela Dianatours visto na Praça do Império, Lisboa, em Maio de 2015. Este autocarro possui uma carroçaria J. D. Martins e é registado em 2010. Pode acomodar 34 passageiros sentados (34+1+1) e utiliza o chassis Irisbus IVECO EuroMidi CC100E22 (CC100E.22.FP) com o motor IVECO Tector 6 de 160 kW (217 hp). Estabelecida em 1995 e baseada em Loures, a Dianatours ¹ lança em 2022 a marca Prime Bus, associada a uma frota com cerca de 40 veículos de diversas dimensões e tipologias destinados a serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, num radiante dia de primavera em 2015, vemos este autocarro J. D. Martins a deixar a Praça do Império, num serviço ocasional.
Simples e eficiente, o chassis EuroMidi CC100 (CC80E22, CC90E22 e CC100E22) equipado com suspensão mecânica ou pneumática permite carroçarias com comprimentos de 7,40 a 9,20 m. Possui o motor IVECO Tector 6 de 220 hp (162 kW) montado na frente e transmissões ZF. O chassis EuroMidi CC100 pode ser encontrado com diversas carroçarias escolares, interurbanas ou de turismo, incluindo o Irisbus IVECO Proway em França ², o peculiar Indcar Mago2 em Espanha ou este interessante exemplar personalizado construído pela J. D. Martins em Portugal. Baseada em Vila Nova de Gaia e sucedendo em 1956 à empresa formada em 1949 por Joaquim Martins, a J. D. Martins ³ fabrica ao longo de anos interessantes carroçarias de diversas tipologias. Nos anos noventa, a importação massiva para Portugal de autocarros em segunda mão, alguns deles de excelente qualidade, bem equipados e mantidos pelos anteriores operadores, vem limitar as expectativas dos fabricantes nacionais de carroçarias. A partir daí, a J. D. Martins vai especializar-se em miniautocarros escolares, interurbanos ou de turismo, sobretudo com chassis Mercedes-Benz ou IVECO, a par de actividades de reparação ou recondicionamento de carroçarias. ●
¹ "Dianatours – Viagens e Turismo, Lda.", Loures, Portugal.
² Actually manufactured in Poland, at the former Kapena plant in Włynkówko. | De facto, fabricado na Polónia, na antiga fábrica da Kapena em Włynkówko.
³ "J. D. Martins & C.ª, Lda.", Vila Nova de Gaia, Portugal.
Dianatours
Fleet Number |
Registration |
Year |
Built |
n/a |
26-IX-80 |
2010 |
J. D. Martins (V. N. Gaia) 2010 |
Due corrections are welcome. | Devidas correcções são bem-vindas.
IVECO (1975–1999)
Irisbus IVECO (1999–2013)
IVECO Bus (2013 to present)
● References
Wikipedia | "IVECO Bus"
Irisbus IVECO | "Chassis Range" brochure
Irisbus IVECO | "Irisbus IVECO Chassis Range" brochure
Irisbus IVECO | "Irisbus IVECO EuroMidi CC100E.22.FP" data sheet
Publituris | "Prime Bus é a nova marca de autoacarro de turismo"
Wikipedia | "Loures"
Wikipedia | "Loures" pt-PT
Wikipedia | "Lisboa"
Wikipedia | "Lisboa" pt-PT
1 mm → 0.039 inch
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon
1 m → 3.281 ft
1 cm³ → 0.0610237 ci
Comments
Post a Comment