Auto Transportes do Fundão 168 – Alfredo Caetano Atlante


Coach operated by Auto Transportes do Fundão seen at Gare do Oriente, Lisboa, in July 2013. This coach with fleet number 168 is an Alfredo Caetano Atlante registered in 2012. It can accommodate 55 seated passengers (55+1+1) and uses the Scania K400IB 4x2 chassis with the 294 kW (400 hp) Scania DC13 engine. Established in 1936 by António Antunes Pião and Ângelo Adelino Fonseca and based in Fundão, Auto Transportes do Fundão ¹ operates regular services, regular specialized services and occasional services. Here, on a surprisingly cloudy afternoon in July, we see this Alfredo Caetano Atlante during a break at Gare do Oriente. 

Established in 1949, Alfredo Caetano ² is widely known for its Bravo and Fenix coaches. Possibly around 2010, Starbus (or "Sociedade Transformadora de Autocarros e Recondicionamento, S.A.") acquires the brand Alfredo Caetano and continues offering an interesting family of models, comprising the Kid, the Road, the Duplo Deck and two appealing new models, the Cygny and the Tetis. Sadly, Starbus ceases activity around 2012. The Atlante and Prime coaches seem to be a product of these last years, possibly delivered to the operators Auto Transportes do Fundão, Santos and Rodonorte between 2010 and 2012.


Autocarro operado pela Auto Transportes do Fundão na Gare do Oriente, Lisboa, em Julho de 2013. Este autocarro com o número de frota 168 é um Alfredo Caetano Atlante registado em 2012. Pode acomodar 55 passageiros sentados e utiliza o chassis Scania K400IB 4x2 com o motor Scania DC13 de 294 kW (400 hp). Estabelecida em 1936 por António Antunes Pião e Ângelo Adelino Fonseca e baseada em/no Fundão, a Auto Transportes do Fundão ¹ opera serviços regulares, serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, numa surpreendente tarde nublada em Julho, vemos este Alfredo Caetano Atlante durante uma pausa na Gare do Oriente.

Estabelecida em 1949, a Alfredo Caetano ² é amplamente conhecida pelos seus autocarros Bravo e Fenix. Possivelmente por volta de 2010, a Starbus (ou "Sociedade Transformadora de Autocarros e Recondicionamento, S.A.") adquire a marca Alfredo Caetano e continua a oferecer uma interessante família de modelos, que inclui o Kid, o Road, o Duplo Deck e dois apelativos novos modelos, o Cygny e o Tetis. Infelizmente, a Starbus cessa a actividade por volta de 2012. Os autocarros Atlante e Prime parecem ser um produto destes últimos anos, possivelmente entregues aos operadores Auto Transportes do Fundão, Santos e Rodonorte entre 2010 e 2012.


¹  "Auto-Transportes do Fundão, Lda.", "Auto Transportes do Fundão, S.A.", Fundão, Portugal. 
²  "Alfredo Caetano, Lda.", Vila Nova de Gaia, Portugal.


Auto Transportes do Fundão

Based in Fundão, Auto Transportes do Fundão operates regular services, regular specialized services and occasional services. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

168

15-MS-07

2012

Alfredo Caetano (V.N. Gaia)

2012


Further details or corrections are welcome. | Mais detalhes ou correcções são bem-vindos.


● References 

Wikipedia | "Scania AB"
Wikipedia | "Scania K-series"
Scania | "Scania K-series" brochure
Scania | "Scania K 400 IB 4x2" data sheet
Wikipedia | "Fundão"
Wikipedia | "Fundão" pt-PT

1 mm → 0.039 inch 
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon 
1 m → 3.281 ft 
1 cm³ → 0.0610237 ci

Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Back to Normality

Transtejo "Eborense" – Estaleiros Navais de Viana do Castelo