Isidoro Duarte 322 – Marcopolo Senior
Coach operated by Isidoro Duarte seen at Praça dos Restauradores, Lisboa, in May 2012. This coach with fleet number 322 is a Marcopolo Senior registered in 2006. It has an overall length of 25.3 ft and can accommodate 27 seated passengers. It uses the IVECO Daily 65C17S chassis with the 122 kW (166 hp) IVECO 3.0 HPT engine. With its origins going back to 1923 and based in Milharado, Isidoro Duarte ¹ operates in 2012 regular services in the municipalities of Mafra and Loures and provides the respective connections to Lisboa. However, its main activity is specialized regular services and occasional services. Here, on a splendid spring day, we surprise this Marcopolo Senior in the historic center of Lisboa.
Introduced in Brazil in 1983, the Marcopolo Senior is a small bus or coach with the engine mounted at the front. It will have numerous variants over successive generations, including surprising examples with three axles, as well as robust versions for school transport, with raised chassis and suitable for circulation on dirt roads. The Senior model on an IVECO Daily chassis manufactured by Marcopolo in Portugal between 2002 and 2009 and destined for the European market is reasonably different from its Brazilian counterpart. In 2023, Marcopolo continues to produce in Brazil three variants of the Senior model – Senior TOURISM (30 ft), Senior CITY (23.3 to 29.4 ft) and Senior FRETAMENTO ("fretamento", for charter services). Somewhat different, but still part of the Senior family, Marcopolo also proposes the Senior MIDI ESCOLAR variant (36.7 ft). ●
Autocarro operado pela Isidoro Duarte visto na Praça dos Restauradores, Lisboa, em Maio de 2012. Este autocarro com o número de frota 322 é um Marcopolo Senior registado em 2006. Tem um comprimento total de 7,70 m e pode acomodar 27 passageiros sentados. Utiliza o chassis IVECO Daily 65C17S com o motor IVECO 3.0 HPT de 122 kW (166 hp). Com a sua origem a recuar a 1923 e baseada em/no Milharado, a Isidoro Duarte ¹ opera em 2012 serviços regulares nos concelhos de Mafra e Loures e assegura as respectivas ligações a Lisboa. Todavia, a sua actividade principal são os serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, num esplêndido dia de Primavera, surpreendemos este Marcopolo Senior no centro histórico de Lisboa.
Introduzido no Brazil em 1983, o Marcopolo Senior é um pequeno autocarro com o motor montado à frente. Terá numerosas variantes ao longo de sucessivas gerações, incluindo surpreendentes exemplares com três eixos, assim como robustas versões para transporte escolar, com chassis sobrelevado e aptas à circulação em estradas de terra. O modelo Senior sobre chassis IVECO Daily fabricado pela Marcopolo em Portugal entre 2002 e 2009 e destinado ao mercado europeu é razoavelmente distinto do seu congénere brasileiro. Em 2023, a Marcopolo continua a produzir no Brasil três variantes do modelo Senior – Senior TOURISM (9,155 m), Senior CITY (7,10 a 8,975 m) e Senior FRETAMENTO. Algo distinta, mas ainda assim parte da família Senior, a Marcopolo propõe ainda a variante Senior MIDI ESCOLAR (11,20 m). ●
¹ Isidoro Duarte, S.A., Milharado.
Isidoro Duarte
Fleet Number |
Registration |
Year |
Built |
322 Coach |
42-CH-06 |
2006 |
2006 |
● References
Wikipedia | "Marcopolo" pt-BR
Wikipedia | "Iveco"
Wikipedia | "Iveco Bus"
Wikipedia | "Iveco Daily"
Volvo | "Irisbus Daily Chassis Cowl 50C14 and 65C17" data sheet
Wikipedia | "Milharado" pt-PT
1 m → 3.281 ft
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci
Comments
Post a Comment