Cityrama 3062 – TEMSA Opalin 9


Coach operated by Cityrama/Gray Line seen at Praça Marquês de Pombal, Lisboa, in April 2012. This coach with fleet number 3062 is a TEMSA Opalin 9 registered in 2010 and included in a series of 3 units, 3060–3062, placed in service in 2008–2010. It has an overall length of 27.5 ft and can accommodate 35 seated passengers (35+1+1). The space available for luggage is approximately 176.57 cu ft. This coach features integral construction and uses the 184 kW (250 hp) MAN D0836 LOH engine. Based in Lisboa, Cityrama/Gray Line ¹ operates regular specialized services and occasional services. Here, we see this agile TEMSA Opalin 9 passing through the roundabout in Praça Marquês de Pombal. In its paint scheme, we are invited to discover some of the iconography of Lisboa, such as the 25th of April Bridge, the Belém Tower or the Guitar associated with Fado

Established in 1968 and based in Adana, Turkey, TEMSA ² offers an extensive range of buses and coaches with lengths between 23 and 42.7 ft and equipped with Mitsubishi Fuso, MAN, DAF, Cummins and Caterpillar engines, as well as state-of-the-art electric alternatives. Designed by Bob Lee (a name associated with Neoplan) and introduced on the European market in 2004, the TEMSA Opal (BG124F) ³, name quickly changed to TEMSA Opalin, is essentially a miniature coach offered in two versions –  the Opalin 8, with a length of 25 ft, capacity for up to 31 seated passengers (31+ 1+1 ) and equipped with the 132 kW (180 hp)  MAN D0834 LFL engine and the Opalin 9 with a length of 27.5 ft, capacity for up to 35 seated passengers (35+ 1+1 ) and a 177 kW (240 hp)  MAN D0836 LOH engine. Both versions feature air suspension and ZF transmission. In 2011, the TEMSA Opalin 9 gives way to the MD9 , longer (30.5 ft) and with a capacity of up to 39 seated passengers (39+1+1). Duly updated, with appealing features and low operating costs, the TEMSA MD9 (along with its Americanized brother, the TS30 ) has found its market niche and remains in production in 2023.


Autocarro operado pela Cityrama/Gray Line visto na Praça Marquês de Pombal, Lisboa, em Abril de 2012. Este autocarro com o número de frota 3062 é um TEMSA Opalin 9 registado em 2010 e incluído numa série de 3 unidades, 3060–3062, colocada em serviço em 2008–2010. Tem um comprimento total de 8,39 m e pode acomodar 35 passageiros sentados (35+1+1). O espaço disponível para bagagem é de cerca de 5 m³. Este autocarro possui construção integral e utiliza o motor MAN D0836 LOH de 184 kW (250 hp). Baseada em Lisboa, a Cityrama/Gray Line ¹ opera serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este ágil TEMSA Opalin 9 de passagem pela rotunda da Praça Marquês de Pombal. No seu esquema de pintura, somos convidados a descobrir alguma da iconografia de Lisboa, como a Ponte 25 de Abril, a Torre de Belém ou a Guitarra associada ao Fado

Criada em 1968 e baseada em Adana, na Turquia, a TEMSA ² propõe uma extensa gama de autocarros com comprimentos entre os 7 e os 13 m e equipados com motores Mitsubishi Fuso, MAN, DAF, Cummins e Caterpillar, bem como com alternativas eléctricas de última geração. Desenhado por Bob Lee (um nome associado à Neoplan) e apresentado no mercado europeu em 2004, o TEMSA Opal (BG124F) ³, nome rapidamente mudado para TEMSA Opalin, é essencialmente um autocarro de turismo em miniatura proposto em duas versões – o Opalin 8, com um comprimento de 7,63 m, capacidade para até 31 passageiros sentados (31+ 1+1) e equipado com o motor MAN D0834 LFL de 132 kW (180 hp)  e o Opalin 9 com um comprimento de 8,39 m, capacidade para até 35 passageiros sentados (35+1+1) e um motor MAN D0836 LOH de 177 kW (240 hp) . Ambas as versões dispõem de suspensão pneumática e transmissão ZF. Em 2011, o TEMSA Opalin 9 dá lugar ao MD9 , mais longo (9,30 m) e com capacidade para até 39 passageiros sentados (39+1+1). Devidamente actualizado, com características apelativas e baixos custos operacionais, o TEMSA MD9 (a par do seu irmão americanizado, o TS30 ) encontrou o seu nicho de mercado e mantém-se em produção em 2023.  


¹  Cityrama – Viagens e Turismo, S. A., Lisboa, Portugal. / Gray Line Corporation, Denver, USA.
²  TEMSA, Termo-Mekanik Sanayi ve Ticaret A. Ş. (or Thermo-Mechanical Industry and Trade Inc.), Adana, Turkey. The "SA" at the end denotes the company is part of the Sabancı Group. The brand name can be found on official documents as TEMSA, TemSA or Temsa
³  Introduced in 2003, the version for the Turkish market is given the expressive name of Powerbus (BG124H). It will be produced until 2008 (or 2009?). ● Apresentada em 2003, a versão para o mercado turco recebe o expressivo nome de Powerbus (BG124H). Será produzida até 2008 (ou 2009?).
  Later increased to 151 kW (206 hp).
  Later increased to 184 kW (250 hp). 
  I do not know if the Opalin 9 remained in production after 2011 or 2012. Its sibling, the Powerbus, is discontinued in 2008 or 2009. As a note of interest, TEMSA presented in 2015 a new model called Opalin. With a total length of 25.4 ft, capacity for 31 seated passengers (31+1+1) and equipped with a 132 kW (180 hp) Euro 6 engine, it appeared as MD7 on the "Busworld Kortrijk" in 2015 and as Opalin on the "Busworld Turkey Istanbul" in 2016. I assume it is essentially the same model in two versions – MD7 for the overseas market and Opalin for the domestic market. For all intents and purposes, it distances itself in several aspects from the Opalin 9, whose natural heir is the MD9. ● Desconheço se o Opalin 9 se manteve em produção depois de 2011 ou 2012. O seu irmão, o Powerbus, é descontinuado em 2008 ou 2009. Como nota de interesse, a TEMSA apresentou em 2015 um novo modelo designado Opalin. Com um comprimento total de 7,745 m, capacidade para 31 passageiros sentados (31+1+1) e equipado com um motor Euro 6 de 132 kW (180 hp), surgiu como MD7 na "Busworld Kortrijk" em 2015 e como Opalin na "Busworld Turkey Istanbul" em 2016. Presumo que seja essencialmente o mesmo modelo em duas versões – MD7 para o mercado externo e Opalin para o mercado doméstico. Para todos os efeitos, distancia-se em vários aspectos do Opalin 9, cujo herdeiro natural é o MD9.
  Introduced in 2012, the TEMSA TS30 is essentially the successful adaptation of the MD9 to the North American market, adopting, for example, the characteristic two-piece windshield, as well as the 250 hp Cummins ISB6.7 engine combined with an Allison B300 transmission. ● Introduzido em 2012, o TEMSA TS30 é essencialmente a adaptação bem-sucedida do MD9 ao mercado norte-americano, adoptando, por exemplo, o característico pára-brisas de dois elementos, assim como o motor Cummins ISB6.7 de 250 hp combinado com uma transmissão Allison B300.


Cityrama/Gray Line 

Based in Lisboa, Cityrama/Gray Line operates regular specialized services and occasional services. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

3060

Coach

76-GX-80

2008

2008

3061


48-JH-07

2010

2010

3062


48-JH-08

2010

2010




In November 2011, we find Cityrama 3062 at Praça Marquês de Pombal, waiting for the next departure. ● Em Novembro de 2011, encontramos o Cityrama 3062 na Praça Marquês de Pombal, a aguardar a próxima saída. 



A short distance from Cityrama 3062, a winter scene in Parque Eduardo VII. ● A pouca distância do Cityrama 3062, uma cena de Inverno no Parque Eduardo VII. 


In conclusion, in the course of this research I found a succession of designations – Powerbus, Opal, Opalin, Opalin 8 and 9 – whose chronology remains unclear. Likewise, even though the Opalin family uses only two engines, MAN D0834 LFL and MAN D0836 LOH, the chronology of their updates remains a challenge, mainly due to the scarcity of published documents. I suspect that this description does not exactly contain errors, but rather inaccuracies or discrepancies, which I hope to correct in due course. Any due corrections are welcome. ●

A concluir, no decorrer desta pesquisa encontrei uma sucessão de designações – Powerbus, Opal, Opalin, Opalin 8 e 9 – cuja cronologia permanece pouco clara. De igual forma, ainda que a família Opalin utilize apenas dois motores, MAN D0834 LFL e MAN D0836 LOH, a cronologia das suas actualizações permanece um desafio, sobretudo pela escassez de documentos publicados. Suspeito que esta descrição contenha, não propriamente erros, mas sim imprecisões ou desfasamentos, que espero corrigir oportunamente. Quaisquer devidas correcções são bem-vindas. ●


Some of the engine updates and transmissions used in the Opalin family.

MAN D0834 LFLxx 132 kW (180 hp) E3 Opal 
MAN D0834 LFL51 132 kW (180 hp) E4 Opalin 8 
MAN D0834 LFL52 151 kW (206 hp) E4 Opalin 8  
MAN D0834 LFL55 151 kW (206 hp) E4 Opalin 8
MAN D0836 LOH52 177 kW (240 hp) E4 Opalin 9  
MAN D0836 LOH56 177 kW (240 hp) E4 Opalin 9  
MAN D0836 LOH65 184 kW (250 hp) E5 Opalin 9  

ZF 6S 700 Opal
ZF 6S 1000 Opalin 8/9
ZF 6S 1010 BO Opalin 9
Allison T280R Opalin 8/9 automatic
Voith DIWA D854.5 Opalin 8/9 automatic

  
● References 

Wikipedia | "Gray Line Worldwide
Wikipedia | "TEMSA"
TEMSA | "TEMSA Opal" data sheet
TEMSA | "TEMSA Opalin 9" data sheets 
TEMSA | "TEMSA MD9" data sheets 
TEMSA | "TEMSA TS30" data sheets  
Wikipedia | "MAN Truck & Bus
MAN | "MAN Diesel- und Gasmotoren für Fahrzeuge" data sheet
Wikipedia | "Lisboa"
Wikipedia | "Lisboapt-PT
Wikipedia | "Fado"
Wikipedia | "Fadopt-PT

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci
1 m³ → 35.315 cu ft

Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Back to Normality

Carris 2443 – Caetano City Gold MAN 2KD