AVIC 328 – Irmãos Mota Atomic IIIm


Coach operated by AVIC seen at Gare do Oriente, Lisboa, in July 2015. This coach with fleet number 328 is an Irmãos Mota Atomic IIIm registered in 2009. It can accommodate 55 passengers (55+1+1) and uses the MAN 18.400 HOCL chassis with the 294 kW (400 hp) MAN D2066 LOH engine. Based in Viana do Castelo, AVIC, short for Autocarros e Viagens Irmãos Cunha, operates regular services, regular specialized services, and occasional services. Here, we see this Irmãos Mota Atomic IIIm departing from Lisboa with the 12:30 express service to Monção, in the far north of Portugal. I remember the time when people gathered near the coach to say goodbye to their relatives and friends. Sometimes, it was a very emotional occasion. It's not usual now – but it still makes me smile.

Launched in 1986, the Irmãos Mota Atomic III (III→IIIm→3) model is a versatile coach body designed for long distance services. In 2020, it is available in lengths between 34.4 ft and 49.2 ft. The MAN 18.400 HOCL chassis is part of the MAN 18.xxx HOCL (R33) family and we can find it with a variety of coach bodies.

Autocarro operado pela AVIC visto na Gare do Oriente, Lisboa, em Julho de 2015. Este autocarro com o número de frota 328 é um Irmãos Mota Atomic IIIm registado em 2009. Pode acomodar 55 passageiros (55+1+1) e utiliza o chassis MAN 18.400 HOCL com o motor MAN D2066 LOH de 294 kW (400 hp). Baseada em Viana do Castelo, a AVIC, abreviação de Autocarros e Viagens Irmãos Cunha, opera serviços regulares, serviços regulares especializados, e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Irmãos Mota Atomic IIIm a partir de Lisboa com o serviço expresso das 12:30 para Monção, no extremo norte de Portugal. Lembro-me do tempo em que as pessoas se reuniam perto do autocarro para se despedir dos seus parentes e amigos. Às vezes, era uma ocasião bastante emocional. Não é usual agora – mas ainda me faz sorrir.

Lançado em1986, o modelo Irmãos Mota Atomic III (III→IIIm→3) é uma carroçaria de autocarro versátil concebida para serviços de longo curso. Em 2020, encontra-se disponível em comprimentos entre 10,50 m e 15 m. O chassis MAN 18.400 HOCL é parte da família MAN 18.xxx HOCL (R33) e podemos encontrá-lo com uma variedade de carroçarias.


1 kW → 1,3596216173039 hp (metric)
1 kW → 1,34102208959503 hp


328 33-IG-45 2009 WMAxxxxxxxxxxxxxx


● References

Irmãos Mota | Atomic 3 | brochure
MAN | MAN bus chassis | brochure
MAN | Diesel- und Gasmotoren für Fahrzeuge | brochure


Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Transtejo "Eborense" – Estaleiros Navais de Viana do Castelo

Back to Normality