ČSD 331.037 – MÁVAG


Steam locomotive formerly operated by ČSD ¹ seen at the premises of the Railway Museum of the Slovak Republic in Bratislava in June 2009. This tank locomotive with fleet number 331.037 is built by MÁVAG and has an interesting story. 

From what I can understand from the sources consulted, locomotive 331.037 delivered to the ČSD in 1949 performed "conventional" service until 1968, when it began to be used as a static boiler, numbered K 347, until being withdrawn from service in 1970 and subsequently dismantled. With the end of steam traction in Slovakia in October 1980, the efforts of enthusiasts and volunteers to document, rescue and preserve as many railway vehicles as possible intensified. In this spirit, in 1988 the opportunity arose to rescue from scrapping in Hungary a relative of ČSD 331.037, locomotive 375.666, delivered to the MÁV in 1949. Restored with parts from ČSD 331.019, it acquired the identity of ČSD 331.037, the first of 22 units received post-war (331.037–058). It would be the first steam locomotive operated by enthusiasts and volunteers at the Bratislava East depot ².

For all intents and purposes, the ČSD 331.037 has its origins in the MÁV TV (later MÁV 375) series, which was put into service by the Magyar Államvasutak (Hungarian State Railways) from 1907. The design would prove so well suited to branch line services that eventually 596 units would be delivered by 1959, including to other operators such as ČSD, and forming several subseries reflecting upgrades or options. Between 1919 and 1924, ČSD acquired a number of these locomotives, forming the ČSD 331.0 series (331.001–036), nicknamed "Maďarka" (Hungarian) ³ for obvious reasons. After the war and until 1953, 22 more units were added to the series (331.037–058). Simple, reliable and appreciated by Slovak railway workers, these locomotives remained in service until 1970.

Overall length (buffers) is 35.9 ft. It has a total heating surface of 108.8 m² (inc. superheater, 22.6 m²) and a grate area of 1,85 m². Two cylinders (⌀ 410x600 mm) transmit motion to six driving wheels (⌀ 46.5 in). Nominal output (wheels) is 500 kW (680 hp) and starting tractive effort is 61 kN (6220 kgf). Weight in service is 44,8 t. Wheelset arrangement is 2-6-2T or 1'C1' h2t and gauge is 4 ft 8+1⁄2 in. Top speed is approximately 37 mph. This locomotive was used on most services in secondary lines. Here, in June 2009, we found the ČSD 331.037 in the yard of the Železničné múzeum Slovenskej republiky (Railway Museum of the Slovak Republic) during the "Rendez-Diesel 2009" historic rail vehicle meeting. Lovingly preserved—and graceful. Photo by João Carita


Locomotiva a vapor antigamente operada pelos ČSD ¹ vista nas instalações do Museu Ferroviário da República Eslovaca em Bratislava em Junho de 2009. Esta locomotiva-tanque com o número de frota 331.037 foi construída pela MÁVAG e tem uma história interessante. 

Tanto quanto consigo perceber pelas fontes consultadas, a locomotiva 331.037 entregue aos ČSD em 1949 efectua serviço "convencional" até 1968, altura em que passa a ser utilizada como caldeira estática, numerada K 347, até ser retirada de serviço em 1970 e posteriormente desmantelada. Com o final da tracção a vapor na Eslováquia em Outubro de 1980 intensificou-se o esforço de entusiastas e voluntários em documentar, resgatar e preservar o maior número possível de veículos ferroviários. Dentro deste espírito, surge em 1988 a oportunidade de resgatar do desmantelamento certo na Hungria uma parente da ČSD 331.037, a locomotiva 375.666, entregue aos MÁV em 1949. Restaurada com recurso a peças da ČSD 331.019, adquire a partir daí a identidade da ČSD 331.037, a primeira das 22 unidades recebidas no pós-guerra (331.037–058) . Será a primeira locomotiva a vapor operada por entusiastas e voluntários no depósito de Bratislava Leste ².

Para todos os efeitos, a ČSD 331.037 tem origem na série MÁV TV (posteriormente, MÁV 375), colocada em serviço pela Magyar Államvasutak (Caminhos de ferro Estatais Húngaros) a partir de 1907. O projecto revelar-se-ia tão adequado aos serviços de ramais que, eventualmente, seriam entregues 596 unidades até 1959, incluindo a outros operadores, como os ČSD, e formando várias subséries reflectindo actualizações ou opções. Entre 1919 e 1924, os ČSD adquiriram um determinado número destas locomotivas, formando a série ČSD 331.0 (331.001–036), apelidada de "Maďarka" (Húngara) ³ por razões óbvias. Depois da guerra e até 1953, foram adicionadas mais 22 unidades à série (331.037–058). Simples, fiáveis e apreciadas pelos ferroviários eslovacos, estas locomotivas permaneceram em serviço até 1970.

O comprimento total (tampões) é de 10,930 m. Dispõe de uma superfície total de aquecimento de 108.8 m² (inc. sobreaquecimento, 22.6 m²) e de uma grelha com 1,85 m². Dois cilindros (⌀ 410x600 mm) transmitem movimento a seis rodas motoras (⌀ 1180 mm). A potência nominal (rodas) é de 500 kW (680 hp) e o esforço de tracção no arranque é de 61 kN (6220 kgf). O peso em serviço é de 44,8 t. A disposição do rodado é 2-6-2T ou 1'C1' h2t e a bitola é de 1435 mm. A velocidade máxima é de aproximadamente 60 km/h. Esta locomotiva era utilizada na maioria dos serviços em linhas secundárias. Aqui, em Junho de 2009, encontramos a ČSD 331.037 no pátio do Železničné múzeum Slovenskej republiky (Museu Ferroviário da República Eslovaca) durante o encontro de veículos ferroviários históricos "Rendez-Diesel 2009". Carinhosamente preservada—e graciosa. Foto de João Carita 


¹  ČSD, Československé státní dráhy in Czech or Československé štátne dráhy in Slovak, in both cases translated as Czechoslovak State Railways. ● ČSD, Československé státní dráhy em Checo ou Československé štátne dráhy em Eslovaço, em ambos os casos traduzido como Caminhos-de-ferro Estatais da Checoslováquia.
²  Despite the research possible, my attempt to contextualize this graceful locomotive almost certainly contains errors or at least imprecisions. Therefore, I appreciate any necessary corrections, especially from Hungarian and Slovak enthusiasts, in order to share this information with the greatest possible accuracy. Thank you in advance. ● Apesar da pesquisa possível, quase de certeza que a minha tentativa de contextualizar esta graciosa locomotiva—contém erros ou pelo menos imprecisões. Agradeço, assim, as devidas correcções, sobretudo da parte de entusiastas húngaros  e eslovacos com o objectivo de partilhar esta informação com o máximo rigor possível. Desde já, o meu agradecimento.
³  To my Slovak and Czech friends. During research I found two nicknames for these locomotives—"Uhranka" or "Maďarka". While I understand the meaning of the Slovak term "Maďarka", presumably descending from the Hungarian term "Magyar", the meaning and usage of "Uhranka"(presumably Czech) eludes me. Can any of my Slovak and Czech friends help me in understanding this term? Vopred veľmi pekne ďakujem. / Moc děkuji předem.
  (⌀ cylinder diameter x piston stroke mm). ● (⌀ diâmetro do cilindro x curso do êmbolo mm). 
  The curious designation 1′C1′ h2t , a wheelset configuration which normally provides good running conditions in both directions, denotes a locomotive with two support axles mounted on bissels, one at each end (1'C1'), three driving axles (C), equipped with a superheating system (h, Heißdampf, "hot steam"), with two cylinders (2) and with autonomous supply of water and fuel (t). ● A curiosa designação 1′C1′ h2t , configuração de rodado que normalmente confere boas condições de circulação em ambos os sentidos, denota uma locomotiva com dois eixos de suporte montados em bisséis, um em cada extremo (1'C1'), três eixos de tracção (C), equipada com sistema de sobreaquecimento (h, Heißdampf, "vapor quente"), dispondo de dois cilindros (2) e com aprovisionamento autónomo de água e combustível (t ).     
  


While I'm well-known for my fondness for grand locomotives like the K.Bay.Sts.B. S 3/6, the LNER Class A4, or the NYC J-3a Super Hudson, I also have a keen interest in less distinguished but equally noble examples, typically found in secondary or even industrial services. And I'm particularly fond of this locomotive—simple and efficient, with a proud stance, a balanced design, and elegant details like the oval windows, which rotate to allow for gradual ventilation of the cab. In Slovakia, they were a regular presence on branch lines and secondary lines, serving faithfully for half a century until the arrival of diesel locomotives and railcars. I'm delighted to see this graceful locomotive, a testament to its time, alive and well and I thank all the enthusiasts, volunteers, and organizations who, in the 1980s, had the vision and commitment to preserve ČSD 331.037 for future memory—it was worth it. What a lovely girl! Photo by João Carita. ● 

Ainda que seja conhecido o meu gosto pelas grandes locomotivas como a K.Bay.Sts.B. S 3/6, a LNER Class A4 ou a NYC J-3a Super Hudson, tenho também um profundo interesse por exemplares menos distintos, mas igualmente nobres nas suas funções, normalmente encontrados em serviços secundários ou mesmo industriais. E gosto muito desta locomotiva—simples e eficiente, com uma postura orgulhosa, um desenho equilibrado e detalhes elegantes, como as janelas ovalizadas, rodando sobre si próprias para permitir uma ventilação gradual do pavilhão. Na Eslováquia, foram uma presença habitual nos ramais e linhas secundárias e prestaram fielmente serviço ao longo de meio século até à chegada das locomotivas e automotoras a gasóleo. Fico feliz ao ver esta graciosa locomotiva, um testemunho do seu tempo, viva e de boa saúde e agradeço a todos os entusiastas e voluntários e entidades que nos anos oitenta tiveram a visão e o empenho em preservar a ČSD 331.037 para memória futura—valeu a pena. Que miúda encantadora! Foto de João Carita. ●


My thanks to João Rocha de Azevedo for clarifying some interpretative doubts about the Slovak and Czech languages. ● O meu agradecimento a João Rocha de Azevedo pelo esclarecimento de algumas dúvidas interpretativas sobre as línguas Eslovaca e Checa.


References

Wikipedia | "MÁV TV"
Wikipedia | "MÁVAG"
Lokstatistik | "ČSD 331.0"
Lokstatistik | "MÁV 375"
Vlaky.net | "Pôsobenie Uhraniek u ČSD" Ing. Ladislav Sz. Hančok 
Vlaky.net | "Slovenská republika má Železničné múzeum" Železnice Slovenskej 
Železničné múzeum | "home"
Železničné múzeum | "Zbierka"
Železničné múzeum | "331.037"
Železniční poklady Martin Kalina | "331.037"
Železniční poklady Martin Kalina | "331.019"
Wikipedia | "Bratislava"
Wikipedia | "Steam locomotive"
Wikipedia | "Tank locomotive"
Wikipedia | "Kilogram-force"
Wikipedia | "Newton (unit)"
Wikipedia | "Track gauge"

1 mm → 0.039 inch 
1 g → 0.035 oz 
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon 
1 m → 3.281 ft 
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in
1 kgf  → 0,00980665 kN


● Unfortunately, I wasn't able to get good footage of the ČSD 331.037 in operation. But here's an interesting look at the collection where this peculiar rail vehicle is preserved, in this video retrieved from BratislavskyKraj.





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