ČSD T 211.0823 – ČKD
Diesel-mechanic locomotive formerly operated by ČSD ¹ seen at the premises of the Railway Museum of the Slovak Republic in Bratislava in June 2009. This diesel-mechanic locomotive with fleet number T 211.0823 is built by ČKD Praha in 1961, construction number 5429, included in a series ² of 167 units placed in service by the ČSD in 1956–1962. It was allocated to the Východoslovenské kameňolomy a štrkopiesky (which can be understood as East Slovak quarries and gravel pits), in Spišská Nová Ves. Overall length (buffers) is 23.8 ft. This diesel-mechanic locomotive uses a 118 kW (160 hp) Tatra 111 A "V12" air-cooled diesel engine. Weight in service is 22 t. Wheelset arrangement is B ³ and gauge is 4 ft 8+1⁄2 in. Top speed is approximately 25 mph. This switcher (or shunter locomotive) was used on light shunting services in stations and depots or in industrial sidings. ČKD Praha built around 800 (836?) units, from which around 200 (201?) were exported, mainly to countries within the Eastern Block. Here, in June 2009, we found this smart-looking ČSD T 211.0823 resting in the yard of the Železničné múzeum Slovenskej republiky (Railway Museum of the Slovak Republic) during the "Rendez-Diesel 2009" historic rail vehicle meeting. Photo by João Carita.
When I'm asked what my favorite locomotives are, I know my answer is always circumstantial. Because besides the grand locomotives, flagships of their time, I always find charm in less distinguished but equally noble examples, such as the small shunting locomotives, sometimes of a rural or industrial nature. I love seeing them like hard-working ants in their daily lives, unpretentious and without much cosmetic care, but, perhaps because of their small size, almost always treated with tenderness by drivers and mechanics. If I had the money, I would create a small living museum of industrial locomotives, loaded with Deutz, Jung, Schöma and Diema, Henschel and Orenstein & Koppel, Plymouth and Ruston, Billard, Jenbach and Gmeinder, LEW and LKM, as well as some obscure examples found in Asia or Latin America. And of course, there would be some ČKDs, including the T 211. In fact, this little living museum already exists—in miniature. And there's a beautiful red-and-white T 211, made in the 1970s by Gützold. Although meticulously restored, it's temperamental and noisy, and like the steel-made originals, you have to know how to "drive" it. Sometimes it makes me lose my patience, but then, its lovely presence on the tracks makes up for it all. ●
Locomotiva diesel-mecânica antigamente operada pelos ČSD ¹ vista nas instalações do Museu Ferroviário da República Eslovaca em Bratislava em Junho de 2009. Esta locomotiva diesel-mecânica com o número de frota T 211.0823 é construída pela ČKD Praha em 1961, número de fabrico 5429, incluída numa série ² de 167 unidades colocada em serviço pelos ČSD em 1956–1962. Foi atribuída às Východoslovenské kameňolomy a štrkopiesky (que pode ser entendido como Pedreiras e Briteiras da Eslováquia Oriental), em Spišská Nová Ves. O comprimento total (tampões) é de 7,240 m. Esta locomotiva diesel-mecânica utiliza um motor "V12" diesel refrigerado a ar Tatra 111 A de 118 kW (160 hp). O peso em serviço é de 22 t. A disposição do rodado é B ³ e a bitola é de 1435 mm. A velocidade máxima é de aproximadamente 40 km/h. Esta locomotiva de manobras (ou locotractor) era utilizada em serviços ligeiros de manobras em estações e depósitos ou em ramais industriais. A ČKD Praha construiu cerca de 800 (836?) unidades, das quais cerca de 200 (201?) foram exportadas, principalmente para países do Bloco de Leste. Aqui, em Junho de 2009, encontramos a vistosa ČSD T 211.0823 a descansar no pátio do Železničné múzeum Slovenskej republiky (Railway Museum of the Slovak Republic) durante o encontro de veículos ferroviários históricos "Rendez-Diesel 2009". Foto de João Carita.
Quando me perguntam quais são as minhas locomotivas favoritas, sei que a minha resposta é sempre circunstancial. Porque para além das grandes locomotivas, bandeiras do seu tempo, consigo sempre descobrir encanto em exemplares menos distintos, mas igualmente nobres nas suas funções, como é o caso das pequenas locomotivas de manobras, por vezes de cariz rural ou industrial. Encanta-me vê-las como laboriosas formigas no seu quotidiano, despretensiosas e sem grandes aprumos cosméticos, mas, talvez pelo pequeno tamanho, quase sempre tratadas com ternura pelos condutores e mecânicos. Se tivesse dinheiro para isso, criava um pequeno museu–vivo de locomotivas industriais, carregadinho de exemplares Deutz, Jung, Schöma e Diema, Henschel e Orenstein & Koppel. Plymouth e Ruston, Billard, Jenbach e Gmeinder, LEW e LKM, assim como alguns exemplares obscuros encontrados na Asia ou na América Latina. E claro, lá estariam algumas ČKD, incluindo a T 211. De facto, este pequeno-museu vivo já existe—em miniatura. E conta com uma bonita T 211 em vermelho e branco, feita nos anos setenta pela Gützold. Apesar de meticulosamente restaurada, é temperamental no seu funcionamento e ruidosa e tal como com as originais feitas de aço, é preciso saber "conduzi-la". Por vezes, faz-me perder a paciência, mas depois, a sua bonita presença sobre os carris desculpa tudo. ●
¹ ČSD (Československé státní dráhy, which we can translate as Czechoslovak State Railways). ● ČSD (Československé státní dráhy, que podemos traduzir como Caminhos de ferro Estatais Checoslovacos).
² ČSD T 211.0 series until 1988; from then on ČSD 700 series. ● Série ČSD T 211.0 até 1988; a partir daí série ČSD 700.
³ The designation B, a common wheelset configuration for switchers (or shunter locomotives), denotes a locomotive with two driving axles (B). Sometimes we find Bdm or Bdh, specifying the type of transmission, diesel-mechanical or diesel-hydraulic. ● A designação B, configuração de rodado comum em locomotivas de manobras, denota uma locomotiva com dois eixos de tracção (B). Por vezes encontramos Bdm ou Bdh, especificando o tipo de transmissão, diesel-mecânica ou diesel-hidráulica.
References
Wikipedia | "ČSD Czechoslovak State Railways"
Wikipedia | "ČSD-Baureihe T 211.0"
Wikipedia | "ČSD-Baureihe T 211.1"
Wikipedia | "ČD Class 700"
Wikipedia | "ČKD"
Železničné.info | "Motorové rušne radu 700, 701 a 702 (ex T 211.0, T 211.1 a T 212.0)"
Atlasu lokomotiv | "700, 701 | T 211.0, 1"
Rangierdiesel by Lok-Datenbank | "BN 150 (T 211.0)"
Modellbau-Wiki | "ČSD-Baureihe T 211"
Wikipedia | "Slovenian Railway Museum"
Vlaky.net | "Slovenská republika má Železničné múzeum" Železnice Slovenskej
Železničné múzeum | "home"
Železničné múzeum | "Zbierka"
Železničné múzeum | "T 211.0823"
Železničné múzeum | "11. celoslovenský zraz historických železničných vozidiel "
Wikipedia | "Bratislava"
Wikipedia | "Diesel locomotive"
Wikipedia | "Switcher locomotive"
Wikipedia | "Kilogram-force"
Wikipedia | "Newton (unit)"
Wikipedia | "Track gauge"
1 mm → 0.039 inch
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon
1 m → 3.281 ft
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in
1 kgf → 0,00980665 kN
● Check it out here, the ČSD T 211.0823 (along with LTE 703.040-6) in operation, on this video retrieved from Michael Schröder.
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