Ferrocarril de La Robla 207 – SECN
Diesel-hydraulic locomotive formerly operated by Ferrocarril de La Robla seen at the premises of the Basque Railway Museum in Azpeitia in October 2008. This diesel-hydraulic locomotive with fleet number 207 is built under license from the Yorkshire Engine Company (YEC) ¹ by the Sociedad Española de Construcción Naval (SECN) in 1965, included in a series of 8 units (FR 201–208) placed in service by the Ferrocarril de La Robla in 1966–1967. Overall length (buffers) is 23.4 ft. This diesel-hydraulic locomotive uses a 161 kW (219 hp) Rolls Royce C6 TFL "L6" diesel engine. Weight in service is 33.5 t. Wheelset arrangement is C ² (wheels with coupling rods) and gauge is 3 ft 3+3⁄8 in. Top speed is approximately 19 mph. This switcher (or shunter locomotive) was occasionally used in light freight and passenger services. The Sociedad Española de Construcción Naval (SECN) built 29 units between 1965 and 1967, under license from the Yorkshire Engine Company (YEC). Here, in October 2008, we find FR 207, retired in 1990 as FEVE 1324, stretching its legs in the yard of the Burdinbidearen Euskal Museoa (Basque Railway Museum). Photo by João Carita. ●
Locomotiva diesel-hidráulica antigamente operada pelo Ferrocarril de La Robla vista nas instalações do Museu Vasco do Caminho-de-ferro em Azpeitia em Outubro de 2008. Esta locomotiva diesel-hidráulica com o número de frota 207 é construída sob licença da Yorkshire Engine Company (YEC) ¹ pela Sociedad Española de Construcción Naval (SECN) em 1965, incluída numa série de 8 unidades (FR 201–208) colocada em serviço pelo Ferrocarril de La Robla em 1966–1967. O comprimento total (tampões) é de 7,120 m. Esta locomotiva diesel-hidráulica utiliza um motor "L6" diesel Rolls Royce C6 TFL de 161 kW (219 hp). O peso em serviço é de 33,5 t. . A disposição do rodado é C ² (rodas conjugadas por bielas) e a bitola é de 1000 mm. A velocidade máxima é de aproximadamente 30 km/h. Esta locomotiva de manobras (ou locotractor) era ocasionalmente utilizada em serviços ligeiros de mercadorias e de passageiros. A Sociedad Española de Construcción Naval (SECN) construiu de 29 unidades em 1965–1967, sob licença da Yorkshire Engine Company (YEC). Aqui, em Outubro de 2008, encontramos a FR 207, retirada de serviço em 1990 como FEVE 1324, a desentorpecer as pernas no pátio do Burdinbidearen Euskal Museoa (Museu Vasco do Caminho-de-ferro). Foto de João Carita. ●
¹ The Yorkshire Engine Company (YEC) was an English manufacturer of steam and diesel locomotives based in Sheffield. After ceasing production in 1965, some locomotives under construction were completed by the customer, United Steel Companies (steelworks). YEC's license-built 29 units in 1965–1967 would have been expedient for all parties involved. Subsequently, the production rights for YEC's technical solutions were sold to the Rolls-Royce Sentinel Division. ● A Yorkshire Engine Company (YEC) era um fabricante inglês de locomotivas a vapor e a diesel, baseado em Sheffield. Após encerrar a produção em 1965, algumas locomotivas em construção foram concluídas pelo próprio cliente, a United Steel Companies (siderurgias). A construção sob licença pela YEC de 29 unidades em 1965–1967 terá sido oportuna para as partes envolvidas. Subsequentemente, os direitos de produção das soluções técnicas da YEC foram vendidos à Rolls-Royce Sentinel Division.
² The designation C, a common wheelset configuration for switchers (or shunter locomotives), denotes a locomotive with three driving axles (C). Sometimes we find Cdm or Cde or Cdh, specifying the type of transmission, diesel-mechanical or diesel-electric or diesel-hydraulic. ● A designação C, configuração de rodado comum em locomotivas de manobras, denota uma locomotiva com três eixos de tracção (C). Por vezes encontramos Cdm ou Cde ou Cdh, especificando o tipo de transmissão, diesel-mecânica ou diesel-eléctrica ou diesel-hidráulica.
References
Wikipedia | "Ferrocarril de La Robla"
Wikipedia | "Ferrocarriles Españoles de Vía Estrecha"
Wikipedia | "Sociedad Española de Construcción Naval"
Wikipedia | "Yorkshire Engine Company"
Wikipedia | "Basque Railway Museum"
Museo Vasco del Ferrocarril | "HOME"
Amigos del Museo Vasco del Ferrocarril | "HOME"
Wikipedia | "Azpeitia"
Rails sense fronteres | "Locomotora FR 207 (Ferrocarril de La Robla)"
Trenes y tiempos | "Crónicas de la vía estrecha (CIX) De La Robla a Bilbao: El largo camino del "Hullero" (II)"
Trenes y tiempos | "Crónicas de la vía estrecha (XXI R): El diésel llega a las maniobras en vía estrecha (FEVE 1301 a 1325 y FGC 821 a 824)"
Listado Trenes | "Museo Vasco del Ferrocarril"
Listado Trenes | "FR 207"
Wikipedia | "Diesel locomotive"
Wikipedia | "Switcher locomotive"
Wikipedia | "Kilogram-force"
Wikipedia | "Newton (unit)"
Wikipedia | "Track gauge"
1 mm → 0.039 inch
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon
1 m → 3.281 ft
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in
1 kgf → 0,00980665 kN
● Sadly, I didn’t find any good footage of the FR 207. But check it out here, the amazing rail ambiance in 2017 on the narrow gauge Ferrocarril de La Robla where it once operated, on this video retrieved from Conceyullena.
Comments
Post a Comment