ČSD T 478.1201 – ČKD 1970
Diesel-electric locomotive formerly operated by ČSD ¹ seen at the premises of the Railway Museum of the Slovak Republic in Bratislava in June 2009. This diesel-electric locomotive with fleet number T 478.1201 is built by ČKD Praha in 1970, construction number 7693, included in a series ² of 230 units placed in service by the ČSD in 1966–1971. Overall length (buffers) is 54.1 ft. This diesel-electric locomotive uses a ČKD K 6 S 310 DR "L6" diesel engine feeding four ČKD TE 005 E electric traction motors. Nominal output is 1104 kW (1500 hp) and starting tractive effort is 215 kN (21924 kgf). Weight in service is 75 t. Wheelset arrangement is Bo-Bo or Bo' Bo' ³ and gauge is 4 ft 8+1⁄2 in. Top speed is approximately 62 mph.
This versatile locomotive, nicknamed "Bardotka" (after Brigitte Bardot, due to its prominent fronts resembling the bust of the French actress ⁴), was used on both passenger and freight services. Here, in June 2009, we found this superbly restored and operational ČSD T478.1201 in the yard of the Železničné múzeum Slovenskej republiky (Railway Museum of the Slovak Republic) during the "Rendez-Diesel 2009" historic rail vehicle meeting. Partially visible, another diesel-electric locomotive, PŽS 781.312. Photo by João Carita. ●
Locomotiva diesel-eléctrica antigamente operada pelos ČSD ¹ vista nas instalações do Museu Ferroviário da República Eslovaca em Bratislava em Junho de 2009. Esta locomotiva diesel-eléctrica com o número de frota T 478.1201 é construída pela ČKD Praha em 1970, número de fabrico 7693, incluída numa série ² de 230 unidades colocada em serviço pelos ČSD em 1966–1971. O comprimento total (tampões) é de 16,500 m. Esta locomotiva diesel-eléctrica utiliza um motor "L6" diesel ČKD K 6 S 310 DR alimentando quatro motores eléctricos de tracção ČKD TE 005 E. A potência nominal é de 1104 kW (1500 hp) e o esforço de tracção no arranque é de 215 kN (21924 kgf). O peso em serviço é de 75 t. A disposição do rodado é Bo-Bo or Bo' Bo' ³ e a bitola é de 1435 mm. A velocidade máxima é de aproximadamente 100 km/h.
Esta versátil locomotiva, apelidada de "Bardotka" (de Brigitte Bardot, pelas frentes sobressaídas a lembrar o busto da actriz francesa ⁴ ),foi utilizada tanto em serviços de passageiros como de mercadorias. Aqui, em Junho de 2009, encontramos esta ČSD T 478.1201 magnificamente restaurada e operacional no pátio do Železničné múzeum Slovenskej republiky (Museu Ferroviário da República Eslovaca) durante o encontro de veículos ferroviários históricos "Rendez-Diesel 2009". Parcialmente visível, uma outra locomotiva diesel-eléctrica, a PŽS 781.312. Foto de João Carita. ●
¹ ČSD (Československé státní dráhy, which we can translate as Czechoslovak State Railways). ● ČSD (Československé státní dráhy, que podemos traduzir como Caminhos de ferro Estatais Checoslovacos).
² ČSD T 478.1 series until 1988; from then on ČSD 751 series. ● Série ČSD T 478.1 até 1988; a partir daí série ČSD 751.
³ The designation Bo' Bo', possibly the most common wheelset configuration for mainline locomotives, denotes a locomotive with four driving axles mounted on a bogie (Bo' Bo'),with each axle individually driven by separate traction motors (Bo' Bo'). Must not be confused with B'B' (common in French practice), where in each bogie two axles are connected by driving rods or gears to one traction motor. See as an example the electric locomotive SNCF BB 15000 or the diesel-hydraulic locomotive DB V 200. ● A designação Bo' Bo', possivelmente a configuração de rodado mais comum para locomotivas de linha principal, denota uma locomotiva com quatro eixos motrizes montados num bogie (Bo' Bo'), com cada eixo accionado individualmente por motores de tração separados (Bo' Bo'). Não deve ser confundida com B'B' (comum na prática francesa), onde em cada bogie dois eixos estão ligados por veios ou engrenagens motrizes a um motor de tracção. Ver como exemplo a locomotiva eléctrica SNCF BB 15000 ou a locomotiva diesel-hidráulica DB V 200.
⁴ For the same reason, in Germany, the first nine DB V160 series units delivered in 1960–1962 were nicknamed "Lollo", after Gina Lollobrigida. ● Pelo mesmo motivo, na Alemanha, as nove primeiras unidades da série DB V160 entregues em 1960–1962 receberam a alcunha de "Lollo", de Gina Lollobrigida.
References
Wikipedia | "ČSD Czechoslovak State Railways"
Wikipedia | "ČSD-Baureihe T 478.1"
Wikipedia | "ČKD"
Atlasu lokomotiv | "751, 749, ex 752 | T 478.1"
Stránky přátel železnic | "Lokomotivní řada 751, 752"
Modellbau-Wiki | "ČSD-Baureihe T 478.1"
Vlaky.net | "Slovenská republika má Železničné múzeum" Železnice Slovenskej
Železničné múzeum | "home"
Železničné múzeum | "Zbierka"
Železničné múzeum | "T 478.1201"
Železničné múzeum | "T 679.1312"
Železničné múzeum | "11. celoslovenský zraz historických železničných vozidiel"
Wikipedia | "Bratislava"
Wikipedia | "Diesel locomotive"
Wikipedia | "Kilogram-force"
Wikipedia | "Newton (unit)"
Wikipedia | "Track gauge"
1 mm → 0.039 inch
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon
1 m → 3.281 ft
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in
1 kgf → 0,00980665 kN
● Check it out here, some T 478.1 and T 478.2 locomotives in action, on this video retrieved from tom88CZ.
Comments
Post a Comment