Rodoviária de Lisboa 383 – Irmãos Mota Atomic UR 95


Bus operated by Rodoviária de Lisboa seen at Terminal Rodoviário do Campo Grande, Lisboa, in November 2015. This bus with fleet number 383 is an Irmãos Mota Atomic UR 95 registered in 1996 and originally included in a series delivered to Vimeca. It is placed in service by RL in 2004. It has an overall length of around 39.4 ft. Estebán Urban 90 seats. Despite its evident Mercedes-Benz O 405 genetics, the Irmãos Mota Atomic UR 95 uses in this case the Scania L113CLL chassis. Based in Loures, Rodoviária de Lisboa, whose name is usually shortened to RL, operates regular services in the municipalities of Lisboa, Loures, Odivelas and Vila Franca de Xira, as well as regular specialized services and occasional services. Here, we see this splendid Irmãos Mota Atomic UR 95 on regular service 312, a suburban circulator route starting in Campo Grande. At this time, the bus paint scheme denotes the area served by the route. Blue and white buses from "Rede Azul" served St.ª Iria de Azóia, Sacavém, Forte da Casa, Moscavide, Alverca and Quinta da Piedade. In 2022 ¹, Rodoviária de Lisboa gives way to Carris Metropolitana/Rodoviária de Lisboa (Área 2), which serves the municipalities of Odivelas, Loures, Mafra and Vila Franca de Xira and provides connections to Lisboa. The new fleet displays the yellow paint scheme common to the four operational areas of Carris Metropolitana.

The Scania L113 chassis, with the DS11/DSC11 engine mounted longitudinally at the rear and tilted 60° to the left, is used in city and intercity buses with lengths from 35.1 ft to 40.4 ft. It can be found with a reasonable variety of body styles, including the Alexander Strider in the UK, the Ansair Orana in Australia or the Irmãos Mota Atomic UR 95, CAMO Camus and Marcopolo Tricana bodies in Portugal. Manufactured from 1989 to 1998, the L113 chassis gives way to the L94, included in the Scania 4-series introduced in 1997. As a note of interest, in Scania's terminology the "L113CLL" designation reveals a 3-series chassis (3) intended for a 2-axle coach (C), equipped with the DS11/DSC11 engine (11) mounted longitudinally behind the rear axle and tilted 60° to the left (L), and with left-hand drive (L). The third "L" can have different meanings, but I believe that in this case it denotes the presence of a low entry. "DS11" indicates a turbocharged diesel engine (DS) with a nominal displacement of 11 000 cm³ (11) – the DSC11 benefits from an air-cooled inter-cooler (C².


Autocarro operado pela Rodoviária de Lisboa visto no Terminal Rodoviário do Campo Grande, Lisboa, em Novembro de 2015. Este autocarro com o número de frota 383 é um Irmãos Mota Atomic UR 95 registado em 1996 e originalmente incluído numa série entregue à Vimeca. É colocado em serviço pela RL em 2004. Tem um comprimento total de cerca de 12 m. Assentos Estebán Urban 90.  Apesar da sua evidente genética Mercedes-Benz O 405, o Irmãos Mota Atomic UR 95 utiliza neste caso o chassis Scania L113CLL. Baseada em Loures, a Rodoviária de Lisboa, cujo nome se abrevia usualmente para RL, opera serviços regulares, nos concelhos de Lisboa, Loures, Odivelas e Vila Franca de Xira, assim como serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este esplêndido Irmãos Mota Atomic UR 95 no serviço regular 312, um percurso circular suburbano com início no Campo Grande. Nesta altura, o esquema de pintura do autocarro denota a área servida pela rota. Os autocarros azuis e brancos da "Rede Azul" serviam St.ª Iria de Azóia, Sacavém, Forte da Casa, Moscavide, Alverca e Quinta da Piedade. Em 2022 ¹, a Rodoviária de Lisboa dá lugar à Carris Metropolitana/Rodoviária de Lisboa (Área 2), que serve os concelhos de Odivelas, Loures, Mafra e Vila Franca de Xira e assegura ligações a Lisboa. A nova frota exibe o esquema de pintura em amarelo, comum às quatro áreas operacionais da Carris Metropolitana.

O chassis Scania L113, com o motor DS11/ DSC11 montado longitudinalmente à retaguarda e inclinado 60° para a esquerda, é usado em autocarros urbanos e interurbanos com comprimentos de 10,7 m a 12,3 m. Pode ser encontrado com uma razoável variedade de carroçarias, incluindo a Alexander Strider no Reino Unido, a Ansair Orana na Austrália ou as carroçarias Irmãos Mota Atomic UR 95, CAMO Camus e Marcopolo Tricana em Portugal. Fabricado de 1989 a 1998, o chassis L113 dá lugar ao L94, incluído na Série 4 da Scania introduzida em 1997. Como nota de interesse, na terminologia da Scania a designação "L113CLL" revela um chassis da série 3 (3) destinado a um autocarro de dois eixos (C), equipado com o motor DS11/DSC11 (11) montado longitudinalmente atrás do eixo traseiro e inclinado 60° para a esquerda (L), e com o posto de condução à esquerda (L). O terceiro "L" pode ter significados distintos, mas creio que neste caso denota a presença de uma entrada rebaixada. "DS11" indica um motor diesel turbo-alimentado (DS) com uma cilindrada nominal de 11 000 cm³ (11) – o DSC11 beneficia de um "inter-cooler" refrigerado a ar (C².  


¹  The start of public service in Área 2 (the metropolitan sector of operation), scheduled for 2022, takes place on January 1, 2023. | O inicio do serviço público na Área 2, previsto para 2022, tem lugar em 1 de Janeiro de 2023. 
²  I am told that around 2000 Scania renamed the DSC9/11/12 as DS9/11/12, dropping the "C". I've got no clue how after the renaming Scania distinguished the DS/DSC/DSI engine types.


Rodoviária de Lisboa

Based in Loures, Rodoviária de Lisboa operates regular services in the municipalities of Lisboa, Loures, Odivelas and Vila Franca de Xira, as well as regular specialized services and occasional services. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

383

Bus

06-51-GP

1996

1996



Carris Metropolitana comprises four operational areas serving 18 municipalities in the Área Metropolitana de Lisboa

Operational Area

Operator

Geography

1

 

Carris Metropolitana – Viação Alvorada

Services available from January 1st, 2023.

North and west of Lisboa. Municipalities of Oeiras, Sintra and Amadora. Connections to Cascais and Lisboa.

2

 

Carris Metropolitana – Rodoviária de Lisboa

Services available from January 1st, 2023. 

North and east of Lisboa. Municipalities of Mafra, Loures, Odivelas and Vila Franca de Xira. Connections to Lisboa.

3

 

Carris Metropolitana – Transportes Sul do Tejo

Services available from July 1st, 2022.

South of Lisboa. Municipalities of Almada, Seixal and Sesimbra. Connections to Lisboa.

4

 

Carris Metropolitana – ALSA Todi

Services available from June 1st, 2022.

South of Lisboa. Municipalities of Alcochete, Montijo, Moita, Palmela and Setúbal. Connections to Barreiro and Lisboa.


Any due corrections are welcome. | Quaisquer devidas correcções são bem-vindas.


● References

Wikipedia | "Rodoviária de Lisboa"
Wikipedia | "Scania"
Wikipedia | "Scania L113"
Wikipedia | "VöV-Standard-Bus"
Wikipedia | "Mercedes-Benz O405"
Wikipedia | "Alexander Strider
Sidney Bus Museum | "Ansair Orana"
Wikipedia | "Loures"
Wikipedia | "Loures" pt-PT  

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci

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