Rodoviária de Lisboa 418 – Marcopolo Allegro SE


Bus operated by Rodoviária de Lisboa seen at Gare do Oriente, Lisboa, in July 2015. This bus with fleet number 418 is a Marcopolo Allegro SE registered in 2000 and included in a series of 8 units, 410–415 and 417–418, placed in service in 1999–2000. It uses the Dennis Dart SLF chassis with a Cummins engine. Based in Loures, Rodoviária de Lisboa, whose name is usually shortened to RL, operates regular services in the municipalities of Lisboa, Loures, Odivelas and Vila Franca de Xira, as well as regular specialized services and occasional services. Here, we see this Marcopolo Allegro SE on regular service 301, Loures–Estação do Oriente. At this time, the bus paint scheme denotes the area served by the route. Blue and white buses from "Rede Azul" served St.ª Iria de Azóia, Sacavém, Forte da Casa, Moscavide, Alverca and Quinta da Piedade. In 2022 ¹, Rodoviária de Lisboa gives way to Carris Metropolitana/Rodoviária de Lisboa (Área 2), which serves the municipalities of Odivelas, Loures, Mafra and Vila Franca de Xira and provides connections to Lisboa. The new fleet displays the yellow paint scheme common to the four operational areas of Carris Metropolitana.

After a first experience in the urban bus sector in 1992 with the robust Tricana, Marcopolo Indústria de Carroçarias ², the Portuguese subsidiary of the Brazilian multinational, introduces the Allegro in 1997, a mid-sized bus available in urban and interurban versions. From 2004 onwards, the offer is expanded with the Viale, an urban bus adopted by Carris with MAN 18.280 HOCL-NL, MAN 18.310 HOCL-NL and Volvo B7R LE chassis, and in smaller numbers by other operators, also exploring different chassis and body options. As for the Allegro, I don't know the number of units produced at the Eiras factory, on the outskirts of Coimbra, but there couldn't have been many, especially those equipped with the low-floor Dennis Dart SLF chassis, launched in 1996, quite popular in the United Kingdom, mainly with Plaxton Pointer and Alexander ALX200 bodies, but rare among us. With several chassis options and functional and aesthetic improvements, the Allegro will remain in the Marcopolo Indústria de Carroçarias catalog until the end, in 2009. As a note of interest, the Allegro and Viale models manufactured in Portugal are considerably different from their Brazilian counterparts.


Autocarro operado pela Rodoviária de Lisboa visto na Gare do Oriente, Lisboa, em Julho de 2015. Este autocarro com o número de frota 418 é um Marcopolo Allegro SE registado em 2000 e incluído numa série de 8 unidades, 410–415 e 417–418, colocada em serviço em 1999–2000. Utiliza o chassis Dennis Dart SLF com um motor Cummins. Baseada em Loures, a Rodoviária de Lisboa, cujo nome se abrevia usualmente para RL, opera serviços regulares nos concelhos de Lisboa, Loures, Odivelas e Vila Franca de Xira, assim como serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Marcopolo Allegro SE no serviço regular 301, Loures–Estação do Oriente. Nesta altura, o esquema de pintura do autocarro denota a área servida pela rota. Os autocarros azuis e brancos da "Rede Azul" serviam St.ª Iria de Azóia, Sacavém, Forte da Casa, Moscavide, Alverca e Quinta da Piedade. Em 2022 ¹, a Rodoviária de Lisboa dá lugar à Carris Metropolitana/Rodoviária de Lisboa (Área 2), que serve os concelhos de Odivelas, Loures, Mafra e Vila Franca de Xira e assegura ligações a Lisboa. A nova frota exibe o esquema de pintura em amarelo, comum às quatro áreas operacionais da Carris Metropolitana.

Depois de uma primeira experiência no sector dos autocarros urbanos em 1992 com o robusto Tricana, a Marcopolo Indústria de Carroçarias ², subsidiária portuguesa da multinacional brasileira, introduz em 1997 o Allegro, um autocarro médio disponível nas versões urbana e interurbana. A partir de 2004, a oferta é ampliada com o Viale, um autocarro urbano adoptado pela Carris com chassis MAN 18.280 HOCL-NL, MAN 18.310 HOCL-NL e Volvo B7R LE, e em menor número por outros operadores, explorando também distintas opções de chassis e carroçaria. Quanto ao Allegro, desconheço o número de unidades produzidas na fábrica de Eiras, nos arredores de Coimbra, mas não devem ter sido muitas, em especial as equipadas com chassis Dennis Dart SLF de piso rebaixado, lançado em 1996, bastante popular no Reino Unido, sobretudo com carroçarias Plaxton Pointer e Alexander ALX200, mas raro entre nós. Com diversas opções de chassis e aprimoramentos funcionais e estéticos, o Allegro permanecerá no catálogo da Marcopolo Indústria de Carroçarias até ao fim, em 2009. Como nota de interesse, os modelos Allegro e Viale fabricados em Portugal são consideravelmente distintos dos seus homónimos brasileiros.  


¹  The start of public service in Área 2 (the metropolitan sector of operation), scheduled for 2022, takes place on January 1, 2023. | O inicio do serviço público na Área 2, previsto para 2022, tem lugar em 1 de Janeiro de 2023.
²  Depending on the origin of the document, "Carroçarias" in pt-PT or "Carrocerias" in pt-BR. | Consoante a origem do documento, "Carroçarias" em pt-PT ou "Carrocerias" em pt-BR.


Rodoviária de Lisboa 

Based in Loures, Rodoviária de Lisboa operates regular services in the municipalities of Lisboa, Loures, Odivelas and Vila Franca de Xira, as well as regular specialized services and occasional services. ●

410–415 and 417–418

Fleet Number

Registration

Year

Built

410

Bus

97-54-NM

1999

1999

411

 

97-55-NM

1999

1999

412

 

97-56-NM

1999

1999

413

 

97-57-NM

1999

1999

414

 

98-21-NP

1999

1999

415

 

98-22-NP

1999

1999

417

 

63-18-PT

2000

2000

418

 

63-19-PT

2000

2000



Carris Metropolitana comprises four operational areas serving 18 municipalities in the Área Metropolitana de Lisboa

Operational Area

Operator

Geography

1

 

Carris Metropolitana – Viação Alvorada

Services available from January 1st, 2023.

North and west of Lisboa. Municipalities of Oeiras, Sintra and Amadora. Connections to Cascais and Lisboa.

2

 

Carris Metropolitana – Rodoviária de Lisboa

Services available from January 1st, 2023. 

North and east of Lisboa. Municipalities of Mafra, Loures, Odivelas and Vila Franca de Xira. Connections to Lisboa.

3

 

Carris Metropolitana – Transportes Sul do Tejo

Services available from July 1st, 2022.

South of Lisboa. Municipalities of Almada, Seixal and Sesimbra. Connections to Lisboa.

4

 

Carris Metropolitana – ALSA Todi

Services available from June 1st, 2022.

South of Lisboa. Municipalities of Alcochete, Montijo, Moita, Palmela and Setúbal. Connections to Barreiro and Lisboa.


Any due corrections are welcome. | Quaisquer devidas correcções são bem-vindas.


● References

Wikipedia | "Rodoviária de Lisboa"
Wikipedia | "Marcopolo" pt-BR 
Wikipedia | "Marcopolo Allegro" pt-BR 
Wikipedia | "Dennis Dart"
Wikipedia | "Loures"
Wikipedia | "Loures" pt-PT  


1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci

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