Rodonorte 347 – Irmãos Mota Atomic V


Coach operated by Rodonorte seen at Gare do Oriente, Lisboa, in August 2012. This coach with fleet number 347 is an Irmãos Mota Atomic V registered in 2004. It has an overall length of 39.4 ft and can accommodate 49 passengers (49+1+1). It uses the Mercedes-Benz OC 500 RF chassis. Based in Vila Real, Rodonorte operates regular services, regular specialized services, and occasional services. The history of this operator starts with the Cabanelas company, formed in 1865. After a long and interesting history, it becomes Rodonorte in 1992 and part of the Santos group in 2004. Here, we see this Irmãos Mota Atomic V enjoying a break, possibly on the Bragança–Lisboa–Bragança regular express service. Note the interesting combination of rearview mirrors.

Published data on the Irmãos Mota Atomic V is scarse, but, as we can see, it is based on the first generation (facelifted, 1999–2006) Mercedes-Benz O 350 Tourismo (RHD). Presented in 1994, the Mercedes-Benz O 350 Tourismo is a versatile coach designed for long distance services, which eventually becomes a sales hit due to its comfort, functionality and economy. The second generation arrives in 2006 and is a familiar presence on Portuguese roads. In 2020, the Mercedes-Benz Tourismo family of models, expanded and in its third generation since 2017, remains a favorite choice to many operators. The OC 500 RF is one of the most successful coach chassis ever released by Mercedes-Benz and can be found with a wide variety of bodies.

Autocarro operado pela Rodonorte visto na Gare do Oriente, Lisboa, em Agosto de 2012. Este autocarro com o número de frota 347 é um Irmãos Mota Atomic V registado em 2004. Tem um comprimento total de 12 m e pode acomodar 49 passageiros (49+1+1). Utiliza o chassis Mercedes-Benz OC 500 RF. Baseada em Vila Real, a Rodonorte opera serviços regulares, serviços regulares especializados, e serviços ocasionais. A história deste operador começa com a empresa Cabanelas, formada em 1865. Depois de uma longa e interessante história, torna-se Rodonorte em 1992 e parte do grupo Santos em 2004. Aqui, vemos este Irmãos Mota Atomic V a desfrutar de uma pausa, possivelmente no serviço expresso regular Bragança–Lisboa–Bragança. Repare-se na interessante combinação de espelhos retrovisores.

Os dados publicados sobre o Irmãos Mota Atomic V são escassos, mas, como podemos ver, é baseado no Mercedes-Benz O 350 Tourismo (RHD) de primeira geração (facelifted, 1999–2006). Apresentado em 1994, o Mercedes-Benz O 350 Tourismo é um autocarro versátil, concebido para serviços de longo curso, que se torna eventualmente num sucesso de vendas devido ao seu conforto, funcionalidade e economia. A segunda geração chega em 2006 e é uma presença familiar nas estradas portuguesas. Em 2020, a família de modelos Mercedes-Benz Tourismo, ampliada e na sua terceira geração desde 2017, permanece uma escolha favorita para muitos operadores. O OC 500 RF é um dos chassis de autocarro mais bem-sucedidos alguma vez lançados pela Mercedes-Benz e pode ser encontrado com uma ampla variedade de carroçarias. 


1 kW → 1,3596216173039 hp (metric)
1 kW → 1,34102208959503 hp


347 30-02-XL 2004 WEBxxxxxxxxxxxxxx


● References

Wikipedia | Mercedes-Benz Tourismo | web
Mercedes-Benz | Fahrgestell OC 500 RF | brochure

Comments

Popular posts from this blog

Transtejo "Algés" – FBM Marine TransCat

Back to Normality

Transtejo "Eborense" – Estaleiros Navais de Viana do Castelo