Autobuses Hnos. Arriaga 377 – Setra S 417 GT-HD


Coach operated by Autobuses Hnos. Arriaga seen at Gare do Oriente, Lisboa, in September 2019. This coach with fleet number 377 is a Setra S 417 GT-HD registered in 2006. It has an overall length of 46.1 ft and can accommodate 57 passengers (57+1+1). It features integral construction and uses the 315 kW (428 hp) Mercedes-Benz OM 457 LA engine. Based in Vitoria-Gasteiz, Autobuses Hermanos Arriaga operates regular services, regular specialized services, and occasional services. Regular services include international connections in partnership with Eurolines. Here, we see this Setra S 417 GT-HD in the regular international service Lisboa–Paris.

The acronym Setra derives from "Selbsttragende" in reference to the self-supporting body, or "Selbsttragende Karosserie", a concept applied by Otto Kässbohrer in bus manufacture. The first Setra, the S 8, presented in 1951, combines the self-supported body, comprising a tubular frame covered with sheet metal, with a diesel engine located behind the rear axle. The expression "S 8" denotes eight rows of seats (Sitzreihen 8). Introduced in 2001, the Setra S 417 GT-HD is, within the manufacturer's lexicon, a coach from the "ComfortClass" range, versatile, but especially suited to high-quality tourist services (GT, Gran Tourisme), with a raised floor (HD, Hochdecker), of the 400 series (4) and accepting a maximum of seventeen rows of seats (Sitzreihen 17). Above the GT-HD there is also the HDH in the "TopClass" range, with an even higher floor and greater luggage capacity. In 2003, Setra introduces the TopClass S 417, a version intended for the North American market, initially equipped with the Detroit Diesel Series 60 engine of 430 hp ¹ (321 kW) and Allison B500R transmission, complemented in 2011 by the ComfortClass S 407 (or S 407 CC), a simpler version, with the typical energy-absorbing rubber bumpers, and equipped with the 410 or 450 hp ¹ (306 or 336 kW) Mercedes-Benz OM 471 engine combined with Allison B500R or ZF 12AS2301BO transmissions. In Europe, in 2012 the Setra S 417 GT-HD gives way to the Setra S 517 HD. 

Autocarro operado pela Autobuses Hnos. Arriaga visto na Gare do Oriente, Lisboa, em Setembro de 2019. Este autocarro com o número de frota 377 é um Setra S 417 GT-HD registado em 2006. Tem um comprimento total de 14,05 m e pode acomodar 57 passageiros (57+1+1). Possui construção integral e utiliza o motor Mercedes-Benz OM 457 LA de 315 kW (428 hp). Baseada em Vitoria-Gasteiz, a Autobuses Hermanos Arriaga opera serviços regulares, serviços regulares especializados, e serviços ocasionais. Os serviços regulares incluem ligações internacionais em parceria com a Eurolines. Aqui, vemos este Setra S 417 GT-HD no serviço regular internacional Lisboa–Paris.

O acrónimo Setra deriva de "Selbsttragende" em referência à carroçaria autoportante, ou "Selbsttragende Karosserie", um conceito aplicado por Otto Kässbohrer no fabrico de autocarros. O primeiro Setra, o S 8, apresentado em 1951, combina a carroçaria autoportante, compreendendo uma estrutura tubular coberta por chapa metálica, com um motor diesel localizado atrás do eixo traseiro. A expressão "S 8" denota oito filas de assentos (Sitzreihen 8). Apresentado em 2001, o Setra S 417 GT-HD é, dentro do léxico do fabricante, um autocarro da gama "ComfortClass", versátil, mas vocacionado para serviços turísticos de grande qualidade (GT, Gran Tourisme), com piso sobrelevado (HD, Hochdecker), da série 400 (4) e aceitando um máximo de dezassete filas de assentos (Sitzreihen 17). Acima do GT-HD existe ainda o HDH na gama "TopClass", com o piso ainda mais sobrelevado e maior capacidade para bagagem. Em 2003, a Setra introduz o TopClass S 417, versão destinada ao mercado norte-americano, equipada inicialmente com o motor Detroit Diesel Series 60 de 430 hp ¹ (321 kW) e transmissão Allison B500R, complementada em 2011 pelo ComfortClass S 407 (ou S 407 CC), uma versão mais simples, com os típicos pára-choques de borracha absorventes de energia, e equipada com o motor Mercedes-Benz OM 471 de 410 ou 450 hp ¹ (306 ou 336 kW) combinado com transmissões Allison B500R ou ZF 12AS2301BO. Na Europa, em 2012 o Setra S 417 GT-HD dá lugar ao Setra S 517 HD. 

¹  1 hp → 0,746 kW 


Autobuses Hermanos Arriaga 

Based in Vitoria-Gasteiz, Autobuses Hermanos Arriaga operates regular services, regular specialized services, and occasional services. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

377

Coach

9315 DVZ

2006

2006



● References 

Wikipedia | "Setra"
Setra | "Technical Data – S 417 GT-HDdata sheet
Setra | "Technical Data – S 417 HDHdata sheet
Setra | "The Setra TopClass S 417" (USA) data sheet
Setra | "Technical Data – The new Setra ComfortClass S 407" (USA) data sheet
Daimler | "The ComfortClass 400: new dimension in economy and comfortpress release 
Wikipedia | "Vitoria-Gasteiz"
Wikipedia | "Vitoria-Gasteiz" pt-pt


1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp

  
Setra S 417 GT-HD 11.9 ft / 3,62 m 
Setra TopClass S 417 (USA) 12 ft / 3,65 m 
Setra S 407 CC (USA) 12 ft / 3,65 m
Setra S 417 HDH 12.7 ft / 3,86 m


● How does a Setra S 417 GT-HD looks and sounds like in operation? Sadly, I didn't find any interesting video on this vehicle. But check it out here, the closely related TopClass S 417 destined to the North American market, on this video retrieved from BUS TV.





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