MTS C016 – Siemens Combino Plus


Light rail vehicle operated by MTS seen at Terminal de Corroios, Lisboa, in September 2019. This light rail vehicle with fleet number C016 is a Siemens Combino Plus completed in 2005. It features a four-section articulated body and low-floor. With an overall length of 119.3 ft, it can accommodate 74 seated passengers and 237 standees (74+237+1). SKA seats. Bi-directional operation. Fed via pantograph by 750 V DC, this light rail vehicle uses six 100 kW (136 hp) traction motors. Wheelset arrangement is Bo‘Bo‘2‘Bo. Track gauge is 4 ft 8 ½ in. Top speed is 43 mph.

Based in Seixal, MTS, or Metro Transportes do Sul, operates regular services on its surface metro system serving the cities of Almada and Seixal, south of Lisbon. The system has 8.4 miles and three routes. Public service starts in May 2007 in the Corroios–Cova da Piedade section. The fleet consists of 24 Siemens Combino Plus light rail vehicles, numbered C001–C024. Here, we see this Siemens Combino Plus on regular service 1, Cacilhas–Corroios.

As a note of interest, in 2007, one of the MTS light rail vehicles, C008, spends a few months in Melbourne, Australia, operated for evaluation by Yarra Trams on regular service 16, University–Kew (via St Kilda), a 12.6 miles route.

Presented in 1996, the Siemens Combino offers a modular design using standardized components and is easily adapted to different lengths, widths and gauges. The DuoCombino is a variant with an additional diesel propulsion system. The Combino is succeeded by the Avenio family in 2009. In 2020, this Siemens family includes the Avenio, with lightweight steel body and lengths from 59.1 to 236.2 ft, comprising 2 to 8 modules, and the Avenio M, with welded, weight-optimized aluminum body and lengths from 68.9 to 141.1 ft, comprising 3, 5, or 7 modules.

Eléctrico operado pela MTS visto no Terminal de Corroios em Setembro de 2019. Este eléctrico com o número de frota C016 é um Siemens Combino Plus completado em 2005. Apresenta uma caixa articulada com quatro segmentos e piso rebaixado. Com um comprimento total de 36,36 m, pode acomodar 74 passageiros sentados e 237 de pé (74+237+1). Assentos SKA. Operação bidireccional. Alimentado através de pantógrafo por 750 V DC, este eléctrico utiliza seis motores de tracção de 100 kW (136 hp). A disposição do rodado é Bo‘Bo‘2‘Bo. A bitola é de 1435 mm. A velocidade máxima é de 70 km/h.

Baseada no Seixal, a MTS, ou Metro Transportes do Sul, opera serviços regulares no seu sistema de metro de superfície servindo as cidades de Almada e do Seixal, a sul de Lisboa. O sistema possui 13,5 km e três rotas. O serviço público inicia-se em Maio de 2007 no troço Corroios–Cova da Piedade. A frota é composta por 24 eléctricos Siemens Combino Plus, numerados C001–C024. Aqui, vemos este Siemens Combino Plus no serviço regular 1, Cacilhas–Corroios.

Como nota de interesse, em 2007, um dos eléctricos da MTS, o C008, passa alguns meses em Melbourne, Austrália, operado para avaliação pela Yarra Trams no serviço regular 16, University–Kew (via St Kilda), um percurso de 20,2 km.

Apresentado em 1996, o Siemens Combino propõe um conceito modular usando componentes padronizados e é facilmente adaptado a diferentes comprimentos, larguras e bitolas. O DuoCombino é uma variante com um sistema adicional de propulsão a diesel. O Combino é sucedido pela família Avenio em 2009. Em 2020, esta família Siemens inclui o Avenio, com caixa em aço leve e comprimentos de 18 a 72 m, compreendendo 2-8 módulos, e o Avenio M, com caixa em alumínio e comprimentos de 21 a 43 m, compreendendo 3, 5 ou 7 módulos.


1 km → 0,666666666666667 mile (metric)
1 km → 0,621371192237334 mile (international)
1 m → 3,28083989501312 ft
1 kW → 1,3596216173039 hp (metric)
1 kW → 1,34102208959503 hp


First five units in the series | Primeiras cinco unidades na série

C0012005WKT4/xxxxx/2005
C0022005WKT4/xxxxx/2005
C0032005WKT4/xxxxx/2005
C0042005WKT4/xxxxx/2005
C0052005WKT4/xxxxx/2005








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