Ferry operated by
Soflusa seen on the Tejo River about to dock at Terminal Fluvial do Barreiro in October 2019. This ferry of the catamaran type, named "Damião de Goes" and registered LX-3197-TL, is a
Damen Shipyards Singapore ¹ DFF 4912 completed in 2003, hull/yard number 53/530101. Aluminum hull and superstructure. It has an overall length of 161.4 ft and can accommodate 600 passengers (600+4). Modell Møbler seats. It uses two 2320 kW (3111 hp)
MTU 16V 4000 M70 main engines and two HamiltonJet HM811 water jets. Service speed is 22 knots. Its class originally includes nine vessels – "Damião de Goes", "Augusto Gil", "Miguel Torga", "Fernando Namora", "Gil Vicente", "Jorge de Sena", "Almeida Garrett", "Fernando Pessoa" and "Antero de Quental". In 2015 or 2016, the "Augusto Gil" leaves the Soflusa fleet to be operated in South Korea by the Korea Express Ferry Co., Ltd. (고려고속훼리(주)), named "Korea Star (코리아스타). Peculiarity of this class, the first four vessels in the order (53, 54, 55 and 56) are equipped with two 2320 kW (3111 hp) MTU 16V 4000 M70 main engines, while the remaining ones (57, 58, 59, 71 and 72) are equipped with two 1740 kW (2333 hp) MTU 12V 4000 M70 main engines. As a note of interest, in Damen's nomenclature, "
DFF 4912" indicates a "
Damen
Fast
Ferry" with a length and beam of approximately "
49" and "
12" m. In general, "fast ferries" are considered to be vessels capable of transporting more than 50 passengers at average speeds above 25 knots (29 mph).
Established in 1992 and based in
Lisboa,
Soflusa ² provides the connection between Lisboa (Terreiro do Paço) and
Barreiro in the estuary of the Tejo River. It is, since 2001, part of the Transtejo group. Here, on a cloudy morning, we see the "Damião de Goes" arriving in Barreiro, after a crossing of approximately 4.7 nautical miles. Partially visible, the Terminal Fluvial do Seixal and the Navaltagus shipyard, hosting on this occasion a floating crane (B-4-L) built in Portugal by Mague in 1972 (12 t, 28 m). The name "
Damião de Goes" pays tribute to this Portuguese philosopher and historian.
●
Ferry operado pela
Soflusa visto no Rio Tejo prestes a atracar no Terminal Fluvial do Barreiro em Outubro de 2019. Este
ferry do tipo
catamaran, com o nome de "Damião de Goes" e registado LX-3197-TL, é um
Damen Shipyards Singapore ¹ DFF 4912 completado em 2003, número de casco/construção 53/530101. Casco e superestrutura em alumínio. Possui um comprimento total de 49,20 m e pode acomodar 600 passageiros (600+4). Assentos Modell Møbler. Utiliza duas máquinas principais
MTU 16V 4000 M70 de 2320 kW (3111 hp) e dois jactos de água HamiltonJet HM811. A velocidade de serviço é de 22 nós. A sua classe inclui originalmente nove embarcações – "Damião de Goes", "Augusto Gil", "Miguel Torga", "Fernando Namora", "Gil Vicente", "Jorge de Sena", "Almeida Garrett", "Fernando Pessoa" e "Antero de Quental". Em 2015 ou 2016, o "Augusto Gil" deixa a frota da Soflusa para ser operado na Coreia do Sul pela Korea Express Ferry Co., Ltd. (고려고속훼리(주)), com o nome de "Korea Star (코리아스타). Peculiaridade desta classe, as primeiras quatro embarcações da encomenda (53, 54, 55 e 56) são equipadas com duas máquinas principais MTU 16V 4000 M70 de 2320 kW (3111 hp), enquanto as restantes (57, 58, 59, 71 e 72) são equipadas com duas máquinas principais MTU 12V 4000 M70 de 1740 kW (2333 hp). Na nomenclatura da Damen, "
DFF 4912" indica um "
Damen
Fast
Ferry" (
ferry rápido Damen) com comprimento e boca de aproximadamente "
49" e "
12" m. De uma forma geral, consideram-se "
ferries rápidos", embarcações capazes de transportar mais de 50 passageiros a velocidades médias superiores a 25 nós (46 km/h).
Estabelecida em 1992 e baseada em
Lisboa, a
Soflusa ² assegura no estuário do Rio Tejo a ligação entre Lisboa (Terreiro do Paço) e o
Barreiro. Aqui, numa manhã nublada, vemos o "Damião de Goes" a chegar ao Barreiro, após uma travessia de aproximadamente 4,7 milhas náuticas. Parcialmente visíveis, o Terminal Fluvial do Seixal e o estaleiro da Navaltagus, acolhendo nesta ocasião uma grua flutuante (B-4-L) construída em Portugal pela Mague em 1972 (12 t, 28 m). O nome "
Damião de Goes" presta tributo a este filósofo e historiador português.
●
¹ "Damen Shipyards Group", Gorinchem, Netherlands / "Damen Shipyards Singapore Pte Ltd. ", Singapore (1990–pd)
² "TTSL – Transtejo Soflusa" ("Transtejo, S.A." and "Soflusa – Sociedade Fluvial de Transportes, S.A.")
Soflusa "Damião de Goes" Class
Based in Lisboa, Soflusa operates the Lisboa (Terreiro do Paço)–Barreiro regular service in the estuary of the Tejo River.
Name | Registration | OL/TS | Built |
Damião de Goes | LX-3197-TL | 49,2 m 30 kn | Damen Shipyards Singapore 2003 #53/530101 |
Augusto Gil ¹ Korea Star | LX-3196-TL | 49,2 m 30 kn | Damen Shipyards Singapore 2003 #54 (530102?) |
Miguel Torga | LX-3201-TL | 49,2 m 30 kn | Damen Shipyards Singapore 2003 #55/530103 |
Fernando Namora | LX-3198-TL | 49,2 m 30 kn | Damen Shipyards Singapore 2003 #56/530104 |
Gil Vicente | LX-3199-TL | 49,2 m 30 kn | Damen Shipyards Singapore 2004 #57/530105 |
Jorge de Sena | LX-3200-TL | 49,2 m 30 kn | Damen Shipyards Singapore 2004 #58/530106 |
Almeida Garrett | LX-3195-TL | 49,2 m 30 kn | Damen Shipyards Singapore 2004 #59/530107 |
Fernando Pessoa | LX-3203-TL | 49,2 m 30 kn | Damen Shipyards Singapore 2004 #71/530108 |
Antero de Quental | LX-3202-TL | 49,2 m 30 kn | Damen Shipyards Singapore 2004 #72/530109 |
¹ In 2015, the "Augusto Gil" is sold to Korea Express Ferry Co., Ltd. (고려고속훼리(주)) and renamed "Korea Star" (코리아스타). Used on the Incheon–Deokjeokdo and Incheon–Yeonpyeongdo services.
Due additions or corrections are welcome.
As usual, while waiting for the "bigger creatures", smaller creatures catch my attention, such as this grasshopper (Oedipoda caerulescens?) on the south bank of the Tejo River in October 2019. Amazing mimetism. Check it out
here another interesting example. ●
Como de costume, enquanto espero pelas "criaturas maiores", as criaturas mais pequenas chamam-me a atenção, como este gafanhoto (Oedipoda caerulescens?) na margem sul do Rio Tejo em Outubro de 2019. Mimetismo espantoso. Confira
aqui outro exemplar interessante. ●
● References
HamiltonJet | "Nine 49m HamiltonJet Powered Fast Ferries for Lisbon" JetBrief #365 August 2004
HamiltonJet | "HamiltonJet HM Series" brochure
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 m → 3.281 ft
1 nautical mile → 1.15078 mile → 1,852 km
1 kn or knot → 1.15078 mph → 1,852 km
Comments
Post a Comment