Mister Bus – Caetano Optimo 2K


Coach operated by Mister Bus seen at Gare do Oriente, Lisboa, in June 2016. This coach is a Caetano Optimo 2K registered in 2006. It has an overall length of 24.9 ft and can accommodate 25 seated passengers. It uses the Toyota Coaster BB50L chassis with the 100 kW (136 hp) Toyota 15B-FTE engine. Based in São Domingos de Rana, Mister Bus operates regular specialized services and occasional services. Here, we see this Caetano Optimo 2K on a regular specialized service.

Introduced in 1985, the Caetano Optimo will be the natural choice for many small operators, schools or institutions for many years to come. With some details reminiscent of the Caetano Enigma, the Optimo 2K (or Optimo CS700/CTS070d) is the sixth generation of its family. In 2008, it gives way to the Caetano Seven (or Optimo CS700/CTS080d), with a new design, slightly longer (25.3 ft) and more powerful, equipped with the 110 kW (150 hp) Toyota-Hino NO4-UH engine. The Optimo family comes to an end in 2014, giving way to the iTRABUS S30, presented in 2013, based on the IVECO Daily 70C21 chassis, equipped with the 125 kW (170 hp) IVECO F1C engine. 

Autocarro operado pela Mister Bus visto na Gare do Oriente, Lisboa, em Junho de 2016. Este autocarro é um Caetano Optimo 2K registado em 2006. Tem um comprimento total de 7,59 m e pode acomodar 25 passageiros sentados. Utiliza o chassis Toyota Coaster BB50L com o motor Toyota 15B-FTE de 100 kW (136 hp). Baseada em São Domingos de Rana, a Mister Bus opera serviços regulares especializados e serviços ocasionais. Aqui, vemos este Caetano Optimo 2K num serviço regular especializado.

Introduzido em 1985, o Caetano Optimo será durante muitos anos a escolha natural para diversos pequenos operadores, escolas ou instituições. Com alguns detalhes a fazerem lembrar o Caetano Enigma, o Optimo 2K (ou Optimo CS700/CTS070d) é a sexta geração da sua família. Em 2008, dá lugar ao Caetano Seven (ou Optimo CS700/CTS080d), com novo desenho, ligeiramente mais longo (7,72 m) e mais potente, equipado com o motor Toyota-Hino NO4-UH de 110 kW (150 hp). A família Optimo chega ao fim em 2014, dando lugar ao iTRABUS S30, apresentado em 2013, baseado no chassis IVECO Daily 70C21, equipado com o motor IVECO F1C de 125 kW (170 hp). 


Mister Bus 

Baseada em São Domingos de Rana, a Mister Bus opera serviços regulares especializados e serviços ocasionais. ●

Fleet Number

Registration

Year

Built

n/a

Coach

56-BJ-43

2006

2006



 Coach or minicoach?

From time to time, the question arises whether vehicles like the Caetano Optimo should be considered minicoaches or coaches. In Portugal, heavy passenger vehicles with capacity for more than 22 passengers in addition to the driver are divided into three classes. Translating Decreto-Lei n.º 58/2004 into simple words, "Classe I" vehicles transport seated and standing passengers, "Classe II" vehicles transport seated passengers and a small number of standing passengers, and "Classe III" vehicles carry seated passengers only. Vehicles with a capacity of up to 22 passengers in addition to the driver are divided into two classes – "Classe A" vehicles carry seated and standing passengers, while "Classe B" vehicles carry only seated passengers. These last two typologies are usually the territory of minibuses and minicoaches. In this particular case, with capacity for more than 22 passengers in addition to the driver, the Caetano Optimo will not be a minicoach, but a Classe II or III vehicle, that is, a small or medium-sized coach (midi). Any due corrections to the above are welcome. ●


De tempos a tempos, surge em conversa a dúvida se veículos como o Caetano Optimo devem ser considerados miniautocarros ou autocarros. Em Portugal, os veículos pesados de passageiros com lotação superior a 22 passageiros além do condutor dividem-se em três classes. Traduzindo por palavras simples o Decreto-Lei n.º 58/2004, os veículos de "Classe I" transportam passageiros sentados e de pé, os veículos de "Classe II" transportam passageiros sentados e um pequeno número de passageiros de pé, e os veículos de "Classe III" transportam apenas passageiros sentados. Os veículos com lotação até 22 passageiros além do condutor dividem-se em duas classes – os veículos de "Classe A" transportam passageiros sentados e de pé, enquanto os veículos de "Classe B" transportam apenas passageiros sentados. Estas duas últimas tipologias são normalmente o território dos miniautocarros. Neste caso em particular, com capacidade para mais de 22 passageiros além do condutor, o Caetano Optimo não será um miniautocarro, mas sim um veículo da Classe II ou III ou seja, um autocarro pequeno ou médio (midi). Quaisquer devidas correcções ao acima descrito são bem-vindas. ●


● References 

Wikipedia | "CaetanoBus"
Wikipedia | "Toyota"
Wikipedia | "Toyota Coaster"
Wikipedia | "Toyota B Engine"
Wikipedia | "Lisboa"
Wikipedia | "Lisboapt-PT
Wikipedia | "São Domingos de Rana"
Wikipedia | "São Domingos de Rana" pt-PT

1 m → 3.281 ft 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 cm³ → 0.0610237 ci

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